مذاکره آمریکا با روسیه برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

پیش‌نویس قطع‌نامه تمدید تحریم‌ها به دست نماینده روسیه رسیده است

کلی کرافت راه سختی برای مجاب کردن روسیه و چین برای تمدید تحریم‌های ایران در پیش دارد-SPENCER PLATT / Getty Images via AFP

كلی كرافت ، سفیر آمریكا در سازمان ملل متحد، روز جمعه گفت كه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را با روسیه به اشتراک گذاشته است كه تحریم تسلیحاتی علیه ایران را به‌ طور نامحدود تمدید می‌كند.

کرافت گفته که به تلاش‌ها برای حصول اطمینان از این که ایران از تحریم تسلیحاتی خارج نخواهد شد، ادامه می‌دهد.

بر اساس زمان‌بندی مندرج در برجام، مهرماه امسال تحریم تسلیحاتی ناشی از قطع‌نامه ۱۷۴۷ برداشته خواهد شد. قطع‌نامه ۱۷۴۷ در سال‌ ۱۳۸۶ در نتیجه به بن‌بست رسیدن مذاکرات ایران و آژانس انرژی اتمی صادر شد و طبق آن فروش سلاح‌های سنگین به جمهوری اسلامی ممنوع اعلام شد.

 بریتانیا، آلمان، فرانسه و استونی پیش‌نویس تمدید تحریم‌های تسلیحاتی را حدود یک ماه پیش دریافت کرده‌اند. مقام‌های آمریکایی امیدوارند که در مجاب کردن کشورهای اروپایی به همراهی با این قطع‌نامه به موفقیت دست یابند.

روسیه و چین دو عضو دائم شورای امنیت هستند که تاکنون به آمریکا چراغ سبز نشان نداده‌اند.

دفتر نمایندگی چین در سازمان ملل متحد روز ۲۵ اردیبهشت با انتشار توییتی موضع کشورش را در مقابل آمریکا توصیف کرد و نوشت که ایالات متحده دیگر عضو برجام نیست و نمی‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند.

در میان این دو کشور، روسیه سخت‌ترین موضع مخالف نسبت به تلاش‌های آمریکا را نشان داده است.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، یک روز پیش از اعلام موضع چین، در یک کنفرانس خبری، تلاش‌ آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی را به باد تمسخر گرفت، آن را «خنده‌دار» خواند و گفت: «مکانیسم ماشه را طرف‌های باقی‌مانده در برجام می‌توانند فعال کنند. آمریکا در ماه مه ۲۰۱۸ با افتخار اعلام کرد از برجام خارج شده و در را هم پشت سرش بست، حالا آمده‌اند در می‌زنند که یک لحظه صبر کنید یک مسئله کوچک را فراموش کرده‌ایم، دوباره عضو برجام می‌شویم این مسئله را تغییر می‌دهیم و مجدداً از توافق بیرون می‌رویم.»

نماینده روسیه در سخنان خود موضع کشورش را این‌گونه توصیف کرد: «تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر خاتمه می‌یابد و هیچ دلیلی برای تمدید یا اعمال تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران وجود ندارد.»

هنوز مشخص نیست که مذاکرات آمریکا با روسیه تنها به تسلیم پیش‌نویس قطع‌نامه محدود بوده یا این که مذاکرات پشت‌پرده‌ای نیز در جریان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت آمریکا آخرین‌ بار در سال ۱۳۸۹ موفق شده بود روسیه و چین را به همراهی با خود برای تصویب قطع‌نامه‌ای علیه ایران همراه کند.

قطع‌نامه ۱۹۲۹، شدیدترین قطع‌نامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی بود که پس از برجام و تصویب قطع‌نامه ۲۲۳۱، اجرای آن تعلیق شد.  

تنش‌های سیاسی و اقتصادی و رویکرد تهاجمی سیاست خارجی ترامپ نسبت به چین و روسیه، چشم‌انداز موفقیت آمریکا برای همراه ساختن این دو کشور با تصویب قطع‌نامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی را کمرنگ کرده است.

در مقابل، آمریکا اعلام کرده است که تصویب قطع‌نامه در شورای امنیت تنها راه‌ حل آمریکا برای مواجهه با این وضعیت نیست و این کشور از هر امکانی برای حفظ تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران استفاده خواهد کرد.  

بیشتر از