رئیس سابق ام‌آی۶: ویروس کرونا آزمایشگاهی است ‌

رئیس سابق اداره اطلاعات مخفی بریتانیا می‌گوید اپیدمی کرونا «به طور تصادفی» از آزمایشگاهی در ووهان آغاز شد

پژوهشگران می‌گویند نشانه‌هایی کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد عناصر مهمی به زنجیره ژنتیک ویروس «تزریق» شده است -NICOLAS ASFOURI / AFP

رئیس سابق سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا (ام آی ۶) می‌گوید به اعتقاد او اپیدمی کرونا «تصادفا» از یک آزمایشگاه چینی به خارج نشت کرده است.

سِر ریچارد دیِرلاو به یک پژوهش جدید و مهم مشترک میان بریتانیا و نروژ اشاره کرد که به اعتقاد او می‌تواند مسیر بحث را تغییر دهد.

پژوهشگران می‌گویند نشانه‌هایی کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد عناصر مهمی به زنجیره ژنتیک ویروس «تزریق» شده که احتمالا به‌طور طبیعی اتفاق نیفتاده است. این نکته‌ای است که تقریبا تمام دانشمندانی که ماهیت ویروس را زیر مطالعه دارند با آن مخالفند.

به گزارش روزنامه تلگراف، پیشتر نتیجه این پژوهش از طرف بسیاری نشریات رد شده و بارها دوباره‌نگاری شده تا پیش از انتشار در نشریه «کوارترلی ریویو آو بیوفیزیکس دیسکاوری» اتهامات علیه چین از متن آن حذف شود. گفته می‌شود جان فردریک ماکسنِز، یکی از مؤلفان این پژوهش و مشاور علمی ارشد ارتش نروژ خواسته بوده نامش از گزارش مذکور حذف شود.

پژوهش‌گران هم‌چنان به دنبال یافتن نشریه‌ای برای انتشار نتیجه تحقیقات‌شان هستند. در گزارش روزنامه تلگراف آمده که «کووید ۱۹ ویروسی است که می‌تواند به گونه‌ای شگفت‌انگیز خود را با انسان تطبیق دهد.»؛ این گزارش می‌گوید احتمال می‌رود این ویروس نتیجه تجربیات آزمایشگاهی برای تولید ویروس‌های قوی باشد که از نظر ژنتیک دستکاری شده‌اند.

در میان تلاش‌های دونالد ترامپ برای اقامه اتهام علیه چین و توصیف مکرر کووید ۱۹ تحت عنوان «ویروس چینی»، مایک پمپئو وزیر خارجه نیز گفت: «شواهد بسیار زیادی حاکی از آن است که این ویروس ساخت دست بشر است.» اما تاکنون هیچ‌گونه مدرکی در این مورد ارائه نکرده است.

اظهارات سِر ریچارد به دنبال بیانیه دفتر رئیس اداره امنیت ملی آمریکا بیان شده که گفت : «(این اداره) با اجماع علمی مبنی بر این که کووید ۱۹ ساخته دست بشر نبوده و از نظر ژنتیکی دست‌کاری نشده موافق است.» در این بیانیه آمده که نهادهای اطلاعاتی به تحقیقات فعالانه خود در مورد احتمال نشت ویروس از آزمایشگاه ادامه می‌دهند.

در بریتانیا، مت هنکاک، وزیر بهداشت این کشور گفت دولت «هیچ گواهی» دائر بر این که ویروس از آزمایشگاه منشاء گرفته ندیده است.

فرض کلی در میان دانشمندان این است که منشاء کووید ۱۹ نوعی خفاش بوده و ماهیت ژنتیک آن نشان می‌دهد که ویروس به احتمال قوی به طور طبیعی جهش کرده و پیش از رسیدن به انسان به حیوان دیگری منتقل شده بوده است.

فرض کلی بر آن است که ویروس از بازار خرید و فروش حیوانات زنده در شهر ووهان منشاء گرفته است.

در حالی که آزمایشات اخیر «لانست» روی ۴۱ بیمار مبتلا به ویروس کرونا نشان داده که ۲۷ نفر آن‌ها با بازار خرید و فروش حیوانات وحشی در تماس بوده‌اند اما مبدا ابتلای نخستین بیمار چنین تماسی نبوده است. با وجود این دانشمندان هم‌چنان معتقدند این گونه بازارها منشاء شیوع بیماری کرونا بوده‌اند.

در این میان، دو آزمایشگاه در ووهان – مرکز کنترل بیماری ووهان و انستیتوی ویروس‌شناسی ووهان – که وجود ویروس در خفاش را تحت مطالعه دارند به این شایعه دامن زده‌اند که ممکن است کووید ۱۹ از این آزمایشگاه‌ها نشت کرده که برای آن هیچ‌گونه مدرکی ارائه نشده است.

دانشمندان چینی در مورد اپیدمی سارس سال‌هاست غارهای دورافتاده و دیگر نواحی بعید را برای ویروس کرونای جدید جست‌وجو کرده‌اند تا درصورت بروز اپیدمی برای آن آماده باشند.

اما سِر ریچارد که تا سال ۲۰۰۴ ریاست «ام آی ۶» را برعهده داشت می‌گوید احتمال دارد دانشمندان (چینی) در حال آزمایش‌های تقسیم ژن‌های ویروس بوده‌اند. او اما قاطعانه هرگونه تئوری توطئه را مبنی بر این که قصد آن‌ها بدخواهانه بوده، رد کرد.

سر ریچارد به نشریه تلگراف گفت: «اشتباه در این مورد بسیار خطرناک است. به روایت‌ها نگاه کنید... تلاش رهبران برای ممانعت از گفت‌وگو در مورد منشاء اپیدمی و مجازات بازداشت برای آن که سکوت کنند.»

او افزود: «این نکته مطرح می‌شود که اگر چین مسؤولیت آن را تقبل کند آیا خسارات و هزینه‌های (ناشی از اپیدمی) را خواهد پرداخت؟ فکر می کنم این اپیدمی تمام کشورهای جهان را ترغیب خواهد کرد که روابط خود را با چین مورد بررسی مجدد قرار داده و جامعه بین‌المللی در برخورد خود با رهبری این کشور تجدیدنظر کند.»

هیچ یک از پژوهش‌گرانی که روی ساختار ژنتیکی کووید ۱۹ کار می‌کنند به احتمال دست‌کاری شدن ساختمان آن اشاره نکرده است مگر پژوهش پرفسور انگوس دالگلیش از دانشگاه سینت جورج لندن که سِرریچارد به آن اشاره دارد.

معاون انستیتوی ویروس‌شناسی ووهان در ماه آوریل با اشاره به این که برخی از کشورها از جمله آمریکا درصدد سیاسی کردن اپیدمی کرونا هستند این ادعاها را تئوری توطئه و خبیثانه خواند که هدف آن گیج کردن مردم است.

یوان ژیمینگ گفت: «ما به عنوان کسانی که روی ویروس کار می‌کنند به وضوح می‌دانیم چه نوع پژوهش‌هایی در این انستیتو انجام و ویروس‌ها و نمونه‌ها چگونه مدیریت می‌شوند. همان طور که پیش‌تر گفتیم، هیچ‌گونه احتمالی وجود ندارد که این ویروس از طرف ما نشت شده باشد.»

آقای ژیمینگ که به عنوان یک بیوتکنسین در فرانسه، آمریکا و دانمارک آموزش دیده افزود: «ما در آزمایشات‌مان از روش و رژیمی بسیار سخت‌گیرانه پیروی می‌کنیم. بنابراین (به عمل‌کردمان) اطمینان کامل داریم.»

او به خبرگزاری رویترز گفت: «امیدوارم همه تعصبات‌شان را کنار بگذارند تا فضایی منطقی بر تحقیق در مورد منشاء ویروس حاکم شود.»

© The Independent

بیشتر از جهان