مشوق اصلی بازگشایی کشور در مورد اوج‌گیری کرونا در ایران هشدار داد

حسن روحانی: «خدای ناکرده بیماری دوباره اوج بگیرد، محدودیت‌ها را بازمی‌گردانیم»

ناتوانی دولت در پرداخت هزینه‌های ناشی از تعطیلی عمومی از جمله دلایلی بود که کشور قبل از پیشرفت در مهار کرونا بازگشایی شد-AFP

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران که با اصرار و به رغم همه توصیه‌های بهداشتی و الگو‌های جهانی در بحبوحه شیوع کووید-۱۹ مردم را به حضور در جامعه و ازسرگیری کسب و کارها تشویق می‌کرد، اکنون با جهش آمار مبتلایان به کرونا در ایران می‌گوید: «اگر خدای ناکرده بیماری دوباره اوج بگیرد، محدودیت‌ها را دوباره برقرار می‌کنیم». او گفت: «این اقدام هم زندگی عادی شهروندان را دچار مشکل می‌کند و هم به اقتصاد آسیب جدی می‌زند.»

ناتوانی دولت روحانی در پرداخت هزینه‌های ناشی از تعطیلی عمومی و ارایه خدمات اجتماعی به شهروندان در شرایط اقتصادی نابسامان، از جمله دلایلی بود که کشور قبل از پیشرفت در مهار کرونا بازگشایی شد.

به گزارش ایرنا، روحانی همچنین از مردم خواست از سفر غیرضروری بپرهیزند. اما در همین تعطیلات طولانی آخر هفته بسیاری از خانواده‌ها راهی سفر شده‌اند. به گفته مهران حسنی، معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی مازندران، تنها در ۱۰ روز نخست خردادماه حدود دو میلیون مسافر وارد مازندران شدند. دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم در مورد موج دوم بیماری در این استان ابراز نگرانی کرده است.

روحانی در تعطیلات عید هم به مردم توصیه کرده بود سفر نکنند. اما از آنجایی که دولت او هیچ اقدامی برای محدود کردن تردد در جاده‌ها انجام نداد، صدها هزار نفر به سفر نوروزی رفتند و ۹هزار مورد مشکوک به کرونا نیز در جاده‌ها شناسایی شد. 

هفت هفته پس از لغو محدودیت‌ها در ایران، آمار ابتلا به کووید-۱۹ جهش چشمگیری پیدا کرده و گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از شیوع گسترده بیماری در استان‌های غربی و شرقی ایران منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمار وزارت بهداشت که تردید‌های متعددی در مورد آن مطرح است، حاکی از آن است که در روز چهارشنبه تعداد مبتلایان به کرونا سه هزار و ۱۳۴مورد افزایش پیدا کرده است. این جهشی ۵۰ درصدی در مقایسه با آمار روزانه هفته قبل است. در حال حاضر حدود ۱۶۱ هزار نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند و طبق آماری که وزارت بهداشت منتشر کرده، تعداد جان‌باختگان ۸ هزار نفر است. قبل از لغو محدودیت‌ها در اردیبهشت‌ماه، تعداد مبتلایان در ایران ۷۰ هزار نفر بود.

در حالی که کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید «باید قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرد و مرم باید از ماسک استفاده کنند»، آنچه در عمل اتفاق می‌افتد، نادیده گرفته شدن همه توصیه‌های بهداشتی و بی‌توجهی به فاصله‌گذاری اجتماعی است.

در حالی که کرایه تاکسی‌ها ۳۰ درصد و کرایه تاکسی‌های اینترنتی به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ۴۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده، خطوط مترو و اتوبوس که هزینه کمتری برای شهروندان دارد، شلوغ است. از سوی دیگر نظارتی بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد و مقامات دولت روحانی و وزارت بهداشت با توصیه و نصیحت و بدون در نظر گرفتن امکانات و ایجاد زیرساخت مناسب از مردم می‌خواهند به «پروتکل»‌هایی که تنها روی کاغذ اجرا می‌شود، عمل کنند.

در حال حاضر دست‌کم ۹ استان ایران شامل خوزستان و سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و آذربایجان در وضعیت قرمز به سر می‌برند.

بیشتر از