اشکال جدید آزار جنسی علیه زنان در دوران قرنطینه

در آزار جنسی نیازی به حضور فیزیکی در یک مکان نیست

۱۶ درصد از ۵ هزار شرکت‌کننده در یک نظرسنجی گفته‌اند که هدف «بمباران زوم» یا سایر اقسام آزار جنسی اینترنتی قرار گرفته‌اند- AFP via Getty Images

طبق یافته‌های تحقیق جدیدی، زنان به هنگام دورکاری در دوران قرنطینه سراسری با شکل‌های جدیدی از آزار جنسی در فضای مجازی مواجه شده‌اند که اذیتی به نام «بمب‌باران زوم» از جمله آن‌ها است.

در این گزارش که گروه پویشی MeTooEP تهیه کرده است «بمب‌باران زوم» را آزار رساندن بی امان به اشخاص از طریق تماس تصویری در بستر برنامه دورهمی زوم تعریف کرده‌اند.

طبق یافته‌های این محققان ۱۶ درصد از ۵ هزار نفر شرکت‌کننده در این پیمایش آماری در دوران وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با «بمب‌باران زوم»، تعقیب آزارگرانه یا تهدید در فضای اینترنت مواجه بوده‌اند.

آنی هیرولا سخنگوی این گروه پویشی که ویژه مقابله با آزار جنسی در محیط کار است به ایندپندنت گفت: «آزار جنسی در فضای مجازی به معنای فرستادن پیام‌ها یا تصاویری بسیار نامناسب برای افراد است. اما بمب‌باران زوم اصطلاح جدیدی است که بسیاری معنای آن را نمی‌دانند.»

وی افزود: «اکنون که اسیر دورکاری هستیم هنجار کاملاً جدیدی پا گرفته است. در آزار جنسی نیازی به حضور فیزیکی در یک جا نیست. دورکاری برای ظهور شکل‌های جدیدی از آزار جنسی بستر فراهم می‌کند که وحشتناک است زیرا احساس ایمنی بخشی بنیادی از حضور در محیط کار است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه پویشی خانم هیرولا در آغاز برای مقابله با تعرض جنسی در مجلس اروپا شکل گرفت و سپس دامنه کاری آن به محیط‌های کاری وسیع‌تری بسط یافت. او می‌گوید چون در محیط دورکاری سایر همکاران اداری حضور ندارند آزارگران دیگر از دیده شدن توسط سایرین ترسی ندارند.

تقریباً نیمی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از دچار شدن به آزارجنسی یا سایر بدرفتاری‌ها در فضای مجازی، درخواست کمک کرده‌اند یا نه گفته‌اند به قدری هراسان شده‌اند که نتوانسته‌اند کاری بکنند.

این گروه پویشی که شهادت‌های مربوط به تعرض و آزار جنسی در مجلس اروپا را بدون ذکر نام گردآوری می‌کند از نهادهای اتحادیه اروپا مثل مجلس و کمیسیون اروپا  و «تمام ادارات دیگر» خواسته است برای مقابله با  شکل‌های «قدیم و جدید» آزار جنسی اقدامات جدیدی انجام دهند.

طبق تحقیقی که پیش از این کنگره اتحادیه‌های کارگری انجام داده است حدود دو سوم زنان جوان در محیط کار دچار آزار جنسی شده‌اند.

اصطلاح «بمب‌باران زوم» در مورد  رخنه یا نفوذ کردن در تماس تصویری هم به کار رفته است و طی آن تصاویر آزار جنسی کودکان و عکس‌های نژادپرستانه و همجنسگرا ستیز را ارسال می‌کنند.

طبق تحقیقی که در ماه آوریل انجام گرفته به گفته زنان جوان، آزار جنسی و از جمله نمایش اندام برهنه مردان در دوران قرنطینه سراسری تشدید شده است.

طبق یافته‌های گروه برنامه‌ریزی بین‌الملل بریتانیا که از بیش از هزار زن ۱۴ تا ۲۱ سال نظرسنجی کرده است بعد از به اجرا درآمدن مقررات سخت‌گیرانه فاصله‌گیری اجتماعی توسط دولت یک‌پنجم زنان در خیابان دچار آزار جنسی شده‌اند و یک‌پنجم زنان گفته‌اند که آزار جنسی در دوران قرنطینه سراسری تشدید شده است.

 

© The Independent

بیشتر از زندگی