اعتراضات سراسری در آمریکا؛ مخالفت با دخالت ارتش

وزیر دفاع آمریکا می‌گوید اعزام ارتش برای آرام کردن اوضاع گزینه آخر است

هشت روز از اعتراضات سراسری در آمریکا می‌گذرد. اعتراضاتی که در پی قتل یک شهروند سیاهپوست در شهر «مینیاپولیس» شروع شد و خیلی زود به بسیاری از شهرهای آمریکا و حتی برخی شهرهای اروپایی نیز سرایت کرد. دو روز پیش بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، در نطقی اعلام کرد که اگر شرایط به بر همین منوال پیش رود، ناگزیر به استفاده از ارتش برای آرام کردن اعتراضات خواهد بود. 

امروز اما مارک اسپر،  وزیر دفاع آمریکا با ابراز مخالفت تلویحی با اعزام نیروهای ارتش به خیابان‌ها گفته است که «استفاده از ارتش را باید به عنوان آخرین گزینه مد نظر داشت».

در روزهای گذشته برخی از شهرهای آمریکا شاهد خشونت بسیار در جریان اعتراضات مردمی بود. تصاویری مختلفی از صحنه‌های غارت فروشگاه‌های گوناگون در شهر نیویورک منتشر شده بود که حکایت از تبدیل شدن اعتراضات به صحنه آشوب شده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در برخی از شهرهای آمریکا همچون نیویورک مقررات منع رفت‌وآمد تمدید شده است با این‌حال گزارش‌ها حاکی از آن است که بسیاری از معترضین بی‌توجه به این مقررات به اعتراض ادامه می‌دهند. روز گذشته تظاهراتی بزرگ و آرام در خیابان‌های اصلی «منهتن» برگزار شد که شاهد حضور هزاران نفر از شهروندان بود. تظاهرات در نیویورک محدود به خیابان‌های «منهتن»‌ نبود و در دیگر بخش‌های شهر هم معترضان با حضور در خیابان‌ها اعتراض خود را به قتل جورج فلوید، شهروند سیاهپوست اهل مینیاپولیس، فریاد زدند. 

از شهرهای دیگر آمریکا هم خبر می‌رسد که تظاهرات گسترده مردمی ادامه دارد؛ در سیاتل، پورتلند و آتلانتا پلیس ناچار به سمت معترضان گاز اشک‌آور شلیک کرده است.

در واشنگتن دی‌سی هم اوضاع ناآرام گزارش شده است و خبرها حاکی از شلیک گاز اشک‌آور به سمت معترضان است.  

جورج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا هم در بیانیه‌ای مرگ جورج فلوید را «بی‌رحمانه» توصیف کرده است و گفته که «او و همسرش از این حادثه بسیار رنجور هستند».

جورج بوش گفته است که «این شکستی تکان دهنده است که جان بسیاری از سیاهپوستان در آمریکا تهدید می شود».

او در بیانیه خود ضمن حمایت تلویحی از تظاهرات مردمی نوشته است:  «کسانی که می خواهند صدای معترضان را خاموش کنند معنی «آمریکایی بودن» را نمی دانند».

امروز هم‌چنین «پاپ» هم در پیامی خواستار توجه به «تبعیض نژادی» شده است.

پاپ  با محکوم کردن خشونت‌ها هم گفته است که: «ما نمی‌توانیم چشمانمان را به روی تبعیض نژادی ببندیم.»

در برخی شهرهای اروپا نیز اعتراضات مردمی به قتل جرج فلوید ادامه برگزار شده است؛ لندن و پاریس شاهد تظاهراتی بزرگ و گسترده بودند.