یک قدم تا آخرین دفاع روح‌الله زم

ماجرای خواستگاری روح‌الله زم از هنگامه شهیدی

امروز سه‌شنبه ۱۳ خرداد ماه ، پنجمین جلسه دادگاه روح‌الله زم، موسس کانال «آمد نیوز» در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

تفاوت بارز این جلسه دادگاه با جلسات پیشین، مطرح شدن نام برخی افراد بود که در سال‌های فعالیت این کانال تلگرامی با روح‌الله زم در تماس بودند. در پنجمین جلسه دادگاه روح‌الله زم، نام «هنگامه شهیدی» به عنوان یکی از همکاران آمد نیوز که ساکن ایران است، بارها مطرح شد. 

قاضی صلواتی در جلسه امروز ادعا کرد که «هنگامه شهیدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با روح‌الله زم هم‌کاری داشته و بابت همین محکوم شده و حکم وی نیز قطعی است».

روح‌الله زم نیز درباره این همکاری گفته است که «شهیدی برای او اخبار و مطلب می‌فرستاده و کمک فکری نمی‌داد؛ اما زیاد صحبت می‌کرد».

زم در این باره گفته است که هنگامه شهیدی «اخبار و مطالبی برای «آمدنیوز» ارسال می‌کرده و هیچ‌گاه «کمک فکری» به مجموعه نمی‌داده است اما «زیاد صحبت» می‌کرد.

به گفته روح‌الله زم، هنگامه شهیدی از او خواسته بود تا با شادی صدر تماس برقرار کند و روح‌الله زم نیز بارها با شادی صدر در تماس بوده است. 

روح‌الله زم این گفته قاضی صلواتی را که «اکثر خبرها را هنگامه شهیدی تایید می‌کرده و باید از او اجازه می‌گرفته و خبرهای آمدنیوز را او ویرایش می‌کرده» رد کرد ولی تایید کرد که یک‌بار از هنگامه شهیدی پول قرض کرده است.

در بخش دیگری از دادگاه قاضی صلواتی گوشه‌ای از اظهارت هنگامه شهیدی را در ارتباط با «آمد نیوز» قرائت کرد. بنا به ادعای قاضی صلواتی هنگامه شهیدی گفته است: ««با زم از خرداد سال ۱۳۹۵ ارتباط داشتم و به من علاقه پیدا کرد و از من خواستگاری کرد. او از من خواست از کشور خارج شوم و این موضوع مربوط به زمانی بود که هدایت آقایی از من جدا شده بود». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در متنی که به عنوان اظهارات هنگامه شهیدی در دادگاه خوانده شد آمده است: «روح الله مرا در جریان خیلی از چیزها قرار می‌داد و بعد از فوت تاجیک تنها شد و به من اعتماد داشت. من اگر می‌خواستم می‌توانستم زم را در چنگ‌ام بگیرم. او به من اعتماد دارد و هر خبری را که بگویم کار می‌کند. فرانسه به او اسلحه داد، من روح الله را ۹ماه بالا و پایین کردم». 

به گزارش خبرگزاری ایسنا در بخش دیگری از دادگاه یکی دیگر از متهمان پرونده «آمد نیوز» به نام «توانا محمدی» در دادگاه حاضر شد و درباره اتهامات خود و روابطش با روح‌الله زم توضیحاتی داد. 

توانا محمدی که خود را «ادمین حفاظتی کنترل اینستاگرام آمدنیوز» معرفی کرد،  در شرح همکاری خود با روح‌الله زم گفت «مهم‌ترین مسائل قضیه موشک بود. روح الله زم به من پیشنهاد داد یک سری مکان‌های حساس کشور را بزنم.

به گفته توانا محمدی «به دستور روح الله زم قرار بود برای زدن یک پایگاه سپاه به صورت پایلوت ۵۰۰ هزار دلار و پس از آن برای بقیه جاها ۲ میلیون دلار دریافت کنم».

توانا محمدی خطاب به دادگاه گفت که «چندین بار از طریق او پیشنهاد خارج شدن از ایران مطرح شد که تحت حمایت او قرار گیرم، اما قبول نکردم».

روح‌الله زم نیز در پاسخ به اظهارات توانا محمدی گفت که «در سال ۹۵ و ۹۶ بود توانا محمدی یک فیلم برایم فرستاد و گفت فلان چیز را درست کردم تا جاهایی را بزنم. به من گفت می‌خواهد پادگانی را که نام آن را به خاطر ندارم در محلشان بزند. گفتم پادگان می‌زنی، از کسی هم پولی می‌گیری پاسخ داد پولی نمی‌گیرم، اما اگر اسپانسر باشد می‌توانم بزنم، من سر این موضوع پرسیدم اگر فلان جا را بزنی چقدر می‌گیری؟»

بنا به اظهارات روح‌الله زم «توانا محمدی برای نزدیک کردن خودش به آمدنیوز کلاهبرداری کرد. گفته بود جز تیم آمدنیوز هستم و پراکسی زده‌ام. پول گرفت که به اسم خودش پراکسی بزند، اما این کار را نکرد و پول آن افراد را خورد و آن‌ها بر سر ما آوار شدند».

روح‌الله زم در پایان دادگاه، درباره فعالیت‌های «براندازانه» خود در خارج کشور گفت: «این مربوط به مقطعی بود که به براندازی اعتقاد داشتم، اما زمانی که جریانات خارج از کشور را دیدم عقب کشیدم.»

جلسه بعدی دادگاه روح‌الله زم، آخرین دادگاه این پرونده جنجالی خواهد بود. جایی که روح‌الله زم فرصت دارد تا برای آخرین‌بار از خود دفاع کند. 

بیشتر از