وزارت بهداشت افغانستان: کرونا را جدی نگیرید جاده‌ها پر از جنازه می‌شود

طبق آمار تاکنون بیش از ۱۳ هزار نفر در افغانستان به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند

یکی از کارکنان بخش خدمات درمانی در حال انجام اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با کرونا در کابل، ۲۴ مه- WAKIL KOHSAR / AFP

وزارت بهداشت افغانستان به شهروندان این کشور هشدار داده است که اگر ویروس کرونا را جدی نگیرند، جاده‌های شهر پر از جنازه خواهد شد که آن زمان کنترل بیماری ممکن نخواهد بود.

وحید مجروح، معاون وزارت بهداشت افغانستان از شهروندان این کشور خواست  تا موارد بهداشتی را رعایت کنند در غیر این‌ صورت جاده‌ها پر از جنازه خواهد شد.

وی گفت: «اکنون روزهای سختی در کشور فرا رسیده است، روزهایی که چند هفته یا ماه قبل در کشورهای دیگر واقع شد و ما تماشا کردیم و متاسفانه که درس هم نگرفتیم، امروز همان لحظات سخت دامن‌گیر ما شده است و اگر موارد بهداشتی و قرنطینه را مراعات نکنیم، شاهد ابتلا و مرگ عزیزان خود خواهیم بود.»

آقای مجروح، از شهروندان این کشور خواست که توصیه‌های وزارت بهداشت را مراعات کنند. او تاکید کرد: «سهل‌انگاری بس است، قبلا وضعیت تحت کنترل بود و تا زمانی که مردم قرنطینه را مراعات می‌کردند، شیوع ویروس کرونا به تاخیر افتاده بود، اما زمانی که قرنطینه را شکستند و برای خرید عید به جاده‌‌ها ریختند آمار ابتلا، مرگ و میر نیز بیشتر شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی از کارشناسان، رسانه‌ها و دکترهای این کشور خواست تا در این روزها به جای انتقاد و رقابت به وزارت بهداشت کمک کنند، زیرا اکنون روزی همکاری و حمایت است، نه انتقاد و رقابت.

عمر ساکن شهر کابل است. وی در رابطه با شکستن روزهای قرنطینه و افزایش مبتلایان کووید۱۹ می‌گوید: «متاسفانه که مردم ما در برابر ویروس کرونا بسیار بی‌پروا هستند و همین بی‌پروایی مردم بود که امروز آمار مبتلایان رو به افزایش است و هر روز صدها نفر به این مرض مبتلا می‌شوند. مردم ما به زبان نرم نمی‌فهمند، حکومت باید به زبان زور با آنان صحبت کند. قرنطینه را دوباره اعلام کند و جدی‌تر از گذشته تطبیق کند. غیر از آن به گفته وزارت بهداشت جاده‌ها و کوچه‌های ما پر از جنازه خواهد شد که در آن زمان هیچ کسی توان مدیریت آن را نخواهد داشت.»

اول خان صدیق، نیز ساکن شهر کابل است می‌گوید: «با تاسف که شمار مبتلایان رو به افزایش است و شیوع این ویروس کوچه‌ها و بازار‌ها را نیز گرفته است و مردم نیز هیچ توجه جدی ندارند، آزادانه در شهر و بازار گشت و گذار می‌کنند. حکومت باید هر چه زودتر دست به کار شود و مردم را اجازه ندهد تا از خانه‌هایشان حق و ناحق بیرون بروند.»

این هشدار وزارت بهداشت افغانستان برای شهروندانش در حالی صورت می‌گیرد که تاکنون شمار مجموع کسانی که به ویروس کووید۱۹، در این کشور مبتلا شده‌اند به سیزده هزار و ۳۶ نفر رسیده است.

طبق آمار وزارت بهداشت این کشور از میان این مبتلایان (سیزده هزار ۳۶ نفر) تاکنون ۲۳۵ نفر جان باخته است و در حدود ۱۲۰۹ نفر دیگر درمان شده‌اند.

بیشتر از