نگرانی شهروندان افغانستان از شیوع کرونا در این کشور

مبتلایان به کرونا در افغانستان، به تازگی از ایران بازگشته بودند

شیوع کووید ۱۹ (بیماری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا) در افغانستان شهروندان آن کشور را نگران کرده است. مردم تاکید دارند که باید حکومت و به ویژه وزارت بهداشت آن کشور برای جلوگیری از شیوع این ویروس، هر چه زوتر دست به کار شود و مردم را نسبت به خطرات آن آگاه‌تر سازد.

شهروندان افغانستان می‌گویند که این ویروس، چیزی نیست که مردم و مسئولان کشور به آن کمتر بی‌توجهی یا کم‌توجهی کنند. باید بدانند که این ویروس، حامل بیماری خطرناک و کشنده‌ا‌ی است که جهان را تکان داده است و روزی نیست که از اجتماعات انسانی در کشورهای مختلف قربانی نگیرد. باید به این موضوع توجه جدی داشت و نکاتی که سازمان‌های جهانی بهداشت و سلامتی برای جلوگیری از مبتلا شدن این ویروس مطرح کرده‌اند، حتما مراعات شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیاض احمدی، از ساکنان شهر کابل، که او نیز مانند هزارها شهروند دیگر این کشور نگران شیوع ویروس کرونا است، به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «جهان با یک مشکل بسیار جدی مواجه شده است که عبارت است از شیوع ویروس کرونا، و متاسفانه این ویروس به کشور ما هم سرایت کرده است و همه ما را نگران ساخته است. اکنون که شهروندان کشور ما با این مشکل جدی مواجه شده‌اند، باید نکاتی که برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس مطرح شده است، جدا مراعت کنند و نگذارند که این ویروس بیشتر شیوع یابد و از مردم قربانی بگیرد.»

صبور عثمانی، یکی دیگر از ساکنان کابل، نیز در رابطه با نگرانی خود در این زمینه می‌گوید: «ویروس کرونا، موضوعی نیست که مردم با آن شوخی کنند و نیشخند زنند. کسی باور کند یا خیر، این ویروس کشنده و خطرناک است و متاسفانه در کشور ما نیز شیوع یافته است و همه می‌دانند که شماری از شهروندان ما را نیز مبتلا ساخته است. مردم کشور ما باید نکاتی را که وزارت بهداشت گفته است، جدا مراعت کنند. اگر خدای ناخواسته مبتلا شوند، آن زمان خواهند دانست که این نه یک ویروس، بلکه هیولای قرن ۲۱ است که جز جان دادن، راهی دیگری برای فرار از آن نخواهد بود.»

نوریه سادات، آموزگار یکی از مدارس کابل، نیز شیوع ویروس کرونا را در افغانستان خطرناک می‌داند و می‌گوید: «دولت افغانستان برای مبارزه با شیوع این ویروس امکانات مناسبی ندارد و مردم نیز در رابطه با این ویروس جدی نیستند، و اصول بهداشتی را مراعت نمی‌کنند. ما هر جا که در شهر و بازار برویم، ممکن است که این ویروس وجود داشته باشد و در صورتی که نکات بهداشتی را مراعت نکنیم، حتما مبتلا خواهیم شد. مردم ما برای جلوگیری از مبتلا شدن به این ویروس، باید روزانه چندین بار دست‌های خود را با آب و صابون بشویند و از حضور در اجتماعات و جاهایی که رفت و آمد بیشتری در آن‌ها در جریان است، خودداری کنند.»

نگرانی‌های شهروندان افغانستان در پیوند با  شیوع این ویروس در حالی افزایش می‌یابد که وزارت بهداشت این کشور به تازگی گفته است که در حدود ۱۶ نفر از شهروندان افغان به ویروس کوید ۱۹ مبتلا شده‌اند که ۱۰ تن از این افراد در استان هرات، سه تن در سمنگان، یک تن در کاپیسا، یک تن در بلخ، و یک تن دیگر در استان دایکندی گزارش شده است.

گفته می‌شود تمام این کسانی که به ویروس کرونا در این کشور مبتلا شده‌اند، به تازگی از کشور ایران برگشته بودند.

در پی شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، شهروندان افغانستان تلاش دارند تا آن کشور را هر چه زوتر از راه زمینی و هوایی ترک کنند به کشورشان برگردند. به گفته استاندار هرات، تنها از راه زمینی روزانه بیش از ده هزار تن از شهروندان افغانستان که به ایران مهاجرت کرده بودند به هرات می‌آیند که این افراد باید به شکل جدی آزمایش شوند تا تشخیص داده شود که مبتلا به ویروس کرونا نباشند.

بیشتر از