قاضی آمریکایی که زنان را به خاطر تجاوز شماتت کرد، برکنار شد

این قاضی گفته بود اگر زنان پاهایشان را ببندند می‌توانند جلوی تجاوز را بگیرند

عکس آرشیوی از دادگاه عالی ایالات متحده- ALEX WONG/GETTY/AFP

یک قاضی در ایالت نیوجرسی که گفته بود بسته نگه‌داشتن پای خانم‌ها می‌تواند جلوی تجاوز جنسی را بگیرد از تکیه زدن بر منصب قضاوت ممنوع شده و از دیوان عالی ایالت کنار گذاشته شد.

این تصمیم به‌اتفاق آرای قضات دیوان عالی در روز سه‌شنبه اتخاذ شد و اشاره کرد «ارتکاب مکرر و جدی رفتارهای‌ نامناسب» از جانب جان روسو جونیور، قاضی دیوان عالی این ایالت دلیل آن بوده است.

سرقاضی استورات رابنر نوشت برای آقای روسو «غیرقابل‌تصور» خواهد بود که بتواند بعد از اظهار چنین نظارتی درباره پرونده‌های خشونت خانگی یا تجاوز جنسی قضاوت کند.

قضات دیوان عالی تابستان سال گذشته پیشنهاد دادند آقای روسو از دادگاه کنار گذاشته شود و شورایی متشکل از سه قاضی مشاور نیز در ماه ژانویه با این تصمیم موافقت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این رسیدگی بعدازآن رخ داد که او در سال ۲۰۱۶ قاضی پرونده‌ای بود که در آن خانمی که ادعا می‌کرد مردی او را مورد تجاوز جنسی قرار داده به دنبال دریافت حکمی برای دورنگه داشتن او از خود بود.

بنا بر مکالمات دادگاه وقتی این خانم مواجهه خود با مرد خاطی را تشریح می‌کند، آقای روسو از او می‌پرسد: «آیا می‌دانی چگونه باید جلوی کسی که می‌خواهد به شما تجاوز کند را بگیری؟»

وقتی این خانم پاسخ داد بله و یک روش می‌تواند این باشد که از دست او فرار کنی، آقای روسو اظهار داشت: «پاهایت را ببندی، به پلیس زنگ بزنی، آیا هیچ‌یک از این کارها را انجام دادی؟»

آقای روسو از زمان شروع رسیدگی به حالت انفصال ‌ازخدمت بدون دستمزد درآمده و گرچه انفصال خود را مورد تجدیدنظرخواهی قرار داده بود اما در رسیدگی دادگاه در دسامبر ۲۰۱۹ از بیان نظرات خود به خانم مذکور نیز اظهار ندامت کرد.

آملیا کرولا، وکیل او در روز سه‌شنبه از اظهارنظر دراین‌باره‌ خودداری کرد.

آقای روسو ادعا می‌کند مجازات دیوان عالی بیش‌ازاندازه سخت‌گیرانه است چراکه هیئتی مشورتی متشکل از سه قاضی سال گذشته مجازات سه ماه انفصال‌ازخدمت بدون دستمزد را برای او پیشنهاد داده بود.

بنا به گزارشی که به دست کمیته قاضیان این پرونده رسیده است، این قاضی سابق همچنین درباره مکالمه خود با آن خانم در سال ۲۰۱۶ شوخی‌های استهزاآمیز نیز اظهار کرده است.

گزارش هیئت قضات این پرونده اشاره به ۴ مورد از رفتار نامناسب توسط او می‌کند ازجمله یک مورد تعارض منافع که او گرچه یکی از افراد درگیر در پرونده را شخصاً می‌شناخته اما از آن کناره‌گیری نمی‌کند.

این هیئت همچنین افزود آقای روسو «خلوص نیت ندارد، وقایع جاری و توضیحات خود درباره اتفاقات موردبررسی را جعل کرده و نتوانسته شرافت و عزتی که برای قضاوت بدان نیاز است را از خود به نمایش گذارد.»

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

© The Independent

بیشتر از جهان