هشدار درباره بازگشت بحران کرونا به مشهد

چندی پس از بازگشایی حرم وضعیت کرونایی پایتخت معنوی ایران «قرمز» شده است

به گفته مدیر روابط عمومی علوم پزشکی مشهد در هفته‌های گذشته این شهر در حال نزدیک‌شدن  به «وضعیت سفید» بود - ISNA / AFP

همین چند روز پیش بود که پس از مدت‌ها تعطیلی حرم‌های رضوی در مشهد و معصومه در شهر قم، مقامات ستاد مبارزه با کرونا در مملکت تصمیم به بازگشایی این اماکن پرتردد مذهبی شدند و با اعلام دستورالعمل‌هایی ویژه در‌های حرم را به روی مردم گشودند. 

هرچند روایت تبلیغاتی حکومت برای فشار بر بازگشایی اماکن مذهبی کارساز بود و به‌خصوص پس از سخنان شخص اول مملکت، علی خامنه‌ای، مبنی بر توجه مضاعف به شرایط اماکن مذهبی در روزگار کرونا زده ایران، شرایط برای بازگشایی اماکن مذهبی در ایران فراهم شد و سرانجام پس از ماه رمضان حرم‌های رضوی و حضرت معصومه بازگشایی شدند. 

امروز چهارشنبه، هفتم خردادماه، حمیدرضا رحیمی، مدیر روابط عمومی علوم پزشکی شهر مشهد، گفته است با توجه به معیار‌های جدید وزارت بهداشت «مشهد از نظر شیوع کرونا دوباره در وضعیت قرمز قرار گرفته است».

به گفته مدیر روابط عمومی علوم پزشکی مشهد این در حالی است که مشهد در حال نزدیک‌شدن  به «وضعیت سفید» بود، اما از «روز گذشته مجددا در وضعیت قرمز است».

به گفته این مقام بهداشتی در مشهد پیش از این  معیار اصلی برای وزارت بهداشت «تعداد بستری شدگان روزانه» بود، اما در حال حاضر «تعریف وضعیت سفید و زرد و قرمز در کلانشهر‌ها تغییر کرده و مشهد مطابق این تعریف جدید دارای وضعیت قرمز است».

این مقام بهداشتی در شهر مشهد اشاره دقیقی به این تغییر «معیارهای وزارت بهداشت» نکرده است اما به نظر می‌رسد مقصود او تعاریفی‌ست که وزارت بهداشت از شرایط مناطق سفید و قرمز دارد که براساس آن هر پنج‌روز یک‌بار و براساس آمارهای موجود این وضعیت «تغییر» می‌کند و به تعبیری وضعیت سفید کرونایی در هیچ نقطه‌ای مداوم نیست. 

مسعود مردانی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در مصاحبه‌ای با رادیو گفتگو با اشاره به مناطق «زرد، سفید و قرمز در کشور»، توضیح داده بود که «برخی از شهرها مانند تهران به صورت مستمر در وضعیت‌های مختلف قرار می‌گیرند و شرایط متغیری دارند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این مقام بهداشتی «اعلام وضعیت‌های سفید و زرد به این معناست که ما بدانیم چه مقدار از کارها و فعالیت‌های اقتصادی را در شهرها شروع کنیم یا مدارس و دانشگاه‌ها را بازگشایی کنیم، ولی باید بدانیم که شهری که وضعیت سفید دارد تا ابد سفید نمی‌ماند.»

این استاد دانشگاه با اشاره به خطرات زیاد سفر کردن در این روزهای کشور گفته است که «تمام مسافران در تمامی مراحل سفر از پمپ بنزین گرفته تا رستوران در معرض ابتلا به کرونا هستند».

به گفته این کارشناس بهترشدن شرایط شیوع ویروس در قیاس با ماه‌های گذشته به این معنی نیست که «بیماری کرونا تمام شده و هر شخص می‌تواند کارهای خود را از سر بگیرد».

بیشتر از