افزایش احتمال بازگشت داعش در سوریه

ریشه‌کن کردن بقایای داعش یک اولویت اساسی برای تأمین امنیت در منطقه است

شماری از نیروهای دموکراتیک سوریه در شهر باغوز، آخرین پایگاه داعش در سوریه. عكس از:  AFP

ظهور مجدد نیروهای وابسته به داعش در شمال شرق سوریه و آغاز فعالیت‌های تررویستی این گروه، باعث نگرانی بسیاری از مسئولان نظامی و امنیتی ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه علیه داعش در منطقه شده و خطر گسترش عملیات تروریستی را در سراسر  سوریه افزایش می‌دهد. به دنبال همین نگرانی، ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه علیه داعش، به تازگی در صدد اتخاذ اقدامات تازه‌ای شده است که هدف از آن تشدید فشار علیه جنگجویان وابسته به گروه‌های تررویستی است تا از بازگشت نیروهای تروریستی در سوریه و عراق جلوگیری به عمل آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا «مایلز کاگینز» سخنگوی ائتلاف بین المللی ضد داعش در مصاحبه‌ای که با ایندپندنت عربی داشت، گفت: هرچند نیروهای داعش سعی دارند با استفاده از ناهنجاری‌های اخیر، فعالیت‌های تروریستی خود را بار دیگر در سوریه آغاز کنند، اما نیروهای دموکراتیک سوریه که از گذشته تا کنون نقش اساسی در مبارزه علیه داعش داشتند، تأکید دارند که آن‌ها برای از سرگیری عملیات نظامی که هدف از آن ریشه‌کن کرده داعش در منطقه باشد، آمادگی کامل دارند. البته شکی نیست که برای پاکسازی منطقه از بقایای داعش، ائتلاف بین‌المللی بایستی به دفاع از مواضع نیروهای ضد داعش بسنده نکند بلکه برای دبنال کردن سلول‌های خفته داعش در منطقه، دست به عملیات گسترده‌ای بزند تا زمینه بازگشت نیروهای تروریستی بار دیگر در این پهنه‌ای‌ بحران خیز فراهم نشود.

سخنگوی ائتلاف بین المللی ضد داعش افزود: خطر بازگشت نیروهای داعش و وقوع حملات تروریستی تا هنوز رفع نشده است و متوقف شدن عملیات نظامی ائتلاف بین‌المللی می‌تواند منطقه را بار دیگر در معرض بازگشت نیروهای تروریستی وابسته به سازمان داعش قرار دهد. وی بدون این‌که پرده از جزئیات اقدام بعدی بردارد، گفت: نیروهای ائتلاف بین‌المللی و نیروهای دموکراتیک سوریه به زودی عملیات مشترک نظامی را برای رشه‌کن کردن بقایای داعش آغاز خواهند کرد تا مانع بازگشت این نیروها به مناطق نا امن سوریه شوند.

قابل ذکر است که نیروهای دموکراتیک سوریه افزون بر آن‌که به مبارزه علیه نیروهای وابسته به داعش ادامه می‌دهند، مسئولیت نگهداری هزاران تن از افراد اسیر شده‌ای شده داعش که در اردوگاه‌های شمال سوریه به سر می‌برند را نیز بر عهده دارند. با توجه به اهمیت این اردوگاه‌ها، ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قصد دارد راهبرد ویژه‌ای را برای نگهداری از این اردوگاه‌ها به اجرا در آورد تا نیروهای موکراتیک سوریه بتوانند کنترل اردوگاه‌های یادشده را به گونه‌ای که لازم باشد در دست بگیرند.

البته داعش توانسته است با استفاده از پیمادهای بحران کرونا و کاهش عملیات ضد تررویستی در ماه رمضان، بار دیگر دست به فعالیت‌های تهدیدآمیز بزند و به سوی مناطقی که قبلا از آن‌ها عقب نشینی کرده بود، باز گردد. اما حضور نیروهای دموکراتیک سوریه در این منطقه، مانع بزرگی بر سر راه داعش است، زیرا نیروهای دموکراتیک سوریه افزون بر داشتن تجارب نظامی و توانایی‌های جنگی، مصمم به مبارزه علیه داعش هستند و سعی دارند از تمام گزینه‌های ممکن برای جلوگیری از پیشروی نیروهای داعش استفاده کنند.

به نظر می‌رسد که ائتلاف بین‌المللی ضد داعش این بار بیشتر از گذشته نگرانی از بازگشت گروه‌های تروریستی دارد و با توجه به همین نگرانی سعی می‌کند عملیات فراگیر و گسترده‌ای را به‌منظور برچیدن بساط بقایای داعش در منطقه آغاز کند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia