سازمان بهداشت جهانی آزمایش بالینی «هیدروکسی کلروکین» را متوقف کرد

ایمنی هیدروکسی کلروکین در مورد بیماران مبتلا به کووید-۱۹ ثابت نشده است

نگرانی‌هادر مورد این دارو به مصرف آن در بیماری کووید ۱۹ محدود می‌شود و تجویز آن برای بیماران مبتلا به بیماری‌های خودایمنی یا مالاریا امن است-GEORGE FREY / AFP

رئیس سازمان بهداشت جهانی آزمایش های بالینی داروی مالاریای هیدروکسی کلروکین را به دلیل احتمال خطرات جانبی مصرف آن لغو کرده است.

دکتر تدروس ادهانوم گبریسوس در تارنمای سازمان بهداشت جهانی نوشت: «مدیران اجرایی سازمان موقتا عملیات آزمایش هیدروکسی کلروکوئین در مجموعه برنامه‌های آزمایشی «سالیدَریتی» را تا زمانی که جنبه‌های ایمنی آن تحت بررسی مجدد هیئت نظارت بر ایمنی (دارو) قرار دارد، متوقف کرده‌اند. سایر جنبه‌های برنامه «سالیدریتی» ادامه دارد.»  

این دارو بارها از طرف برخی رهبران جهان از جمله ژائر بولسونارو رئیس جمهور برزیل و دونالد ترامپ تایید شده است. روز گذشته، رئیس جمهور آمریکا گفت یک دوره مصرف هیدروکسی کلروکوئین را به منظور به گفته او پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ تمام کرده است.

پیشتر، نشریه پزشکی «لانست» نتیجه مطالعاتی را منتشر کرده بود که در آن گفته شده بود مصرف هیدروکسی کلروکین احتمال مرگ را تا ۳۴ درصد و خطر ضربان نامنظم  قلب را تا ۱۳۷ درصد افزایش می دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولف این گزارش گفته است: «تحلیل های گسترده، بین المللی و بالینی ما نشان می دهد داروهای کلروکين و هیدروکسی کلروکین نه تنها مفید نبوده، بلکه می تواند بالقوه برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ خطرناک باشد.»

این پژوهش همچنین نتیجه گیری می کند که بیمارانی که در آن واحد هیدروکسی کلروکین و آنتی بیوتیک مصرف می کنند ۴۵ درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر مرگ و ۴۱۱ درصد در معرض ابتلا به تپش نامنظم قلب بوده اند.»

دکتر گبریسوس تاکید کرد که نگرانی های موجود در مورد این دارو تنها به مصرف آن در بیماری کووید ۱۹ محدود می شود و تجویز آن در مجموع برای بیماران مبتلا به بیماری های خودایمنی یا مالاریا امن است.

مصرف این دارو توسط دونالد ترامپ موجی از جنجال برانگیخت و ناظران این سئوال را مطرح کردند که کادر پزشکی کاخ سفید چگونه به رئیس جمهور اجازه داده دارویی مصرف کند که در امن بودن آن تردید وجود دارد. برخی نیز کل ادعای آقای ترامپ در مورد مصرف دارو را زیر سئوال بردند.

در نامه ای که از طرف شون کانلی، رئیس هیئت پزشکان کاخ سفید منتشر شد، به صراحت به مصرف دارو توسط رئیس جمهور اشاره نشده و تنها گفته شده به دنبال ابتلای پیشخدمت مخصوص اقای ترامپ به ویروس کرونا مصرف این دارو به عنوان اقدامی پیشگیرانه به بحث گذاشته شده است. 

در ماه آوریل اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا ضمن هشدار شدید در مورد استفاده از این دارو خطرات تجویز آن را برای بیماران (مبتلا به کووید ۱۹) به کادر پزشکی یادآور شد.

این نهاد هشدار داد که «ایمنی  هیدروکسی کلروکین و کلروکوئین در مورد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ ثابت نشده است. این داروها مرحله آزمایشی خود را در ارتباط با کووید ۱۹ طی می کنند. ما موقتا اجازه می دهیم در فقدان نتایج آزمایش های بالینی، این داروها در جریان اپیدمی کووید ۱۹ برای درمان عوارض ویروس در بیماران بستری در بیمارستان استفاده شود.»

در برزیل، پرزیدنت بولسونارو به رغم نبود شواهد موثر بودن کلروکوئین در درمان یا کاهش عوارض کووید ۱۹، محدودیت های استفاده از کلروکوئین در بیماری کووید ۱۹ را کاهش داده است. مقررات جدید اجازه می دهد این دارو در موارد ملایم تر ابتلا به کووید ۱۹ تجویز شود.

© The Independent

بیشتر از جهان