محدودیت‌ها در افغانستان پس از عید فطر کمتر می‌شود

هم‌زمان با کم شدن محدودیت‌ها ابتلا به کرونا افزایش یافته است

دولت افغانستان تصمیم دارد که پس از عید فطر محدودیت‌ها را در افغانستان که به دلیل شیوع ویروس کرونا به وجود آمده، کمتر کند. 

براساس تصمیم کابینه افغانستان، پس از عید کارمندان دولتی دوباره بر سر کارشان برمی‌گردند. با این تفاوت که برنامه کار در افغانستان به صورت دو شیفته خواهد شد. تعدادی از کارمندان از ساعت ۸ صبح الی ۱ بعدازظهر کار خواهند کرد و بخشی دیگری از ساعت ۱ بعدازظهر الی ۵ عصر در دفترهای کارشان حاضر خواهند شد. 

هم‌چنین کابینه افغانستان تصمیم گرفته است تا برای بخش خصوصی برنامه کاری مطابق به وضعیت بحرانی کرونا تنظیم کند. به خصوص برای صنف‌هایی که به طور روزمره با مردم در ارتباط هستند، معیارهای لازم تدوین شده‌ است و ضمانت‌های مشخصی برای مراعات این دستورالعمل‌ها از آنان گرفته می‌شود. 

البته کابینه به وزارت بهداشت و درمان افغانستان دستور داده است تا سازوکار مشخصی را که هم عرصه فعالیت‌ها را تنگ نکند و هم از گسترش ویروس کرونا جلوگیری کند، به دست بگیرد. 

وزارت بهداشت موظف شده است تا به صورت هفته‌وار وضعیت جامعه را با توجه به رفع تدریجی محدودیت‌ها به کابینه گزارش داده و پیشنهادهای خود را نسبت به وضعیت ارائه دهند.  

این تصمیم در حالی گرفته می‌شود که روند گسترش ویروس کرونا در افغانستان به شدت در حال افزایش است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت افغانستان تعداد مبتلا شده‌ها به ویروس کرونا به بیش از ۱۱ هزار نفر رسیده است. در اولین روز عید ۵۹۱ مورد ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان ثبت شده که کابل با ۳۹۰ مورد در صدر شهرهای افغانستان قرار گرفته است.

تصمیم بر کاهش محدودیت‌ها در افغانستان پس از آن گرفته شده که فشارهای اقتصادی بر دولت و جامعه، نگرانی از چالش‌های دیگری را نیز به وجود آورد. به طور مثال طبق گزارش وزارت راه و ترابری افغانستان، بخش حمل و نقل در افغانستان از آغاز قرنطینه تا حال ۳۰ میلیون دلار ضرر دیده است که با توجه به وضعیت اقتصادی این کشور، ضربه بزرگی است. 

کارشناسان عرصه حمل‌ونقل پیش‌بینی کرده‌اند که درصورت تداوم قرنطینه و محدودیت‌ها در افغانستان، این کشور تنها در عرصه حمل‌ونقل بیش از ۳۰۰ میلیارد افغانی ضرر خواهد دید.

از سوی دیگر جامعه نیز به دلیل ناتوانی در مدیریت قرنطینه، وضعیت اقتصادی ضعیف، نیاز به کار روزمره نزد بخش عمده‌ای از مردم افغانستان و باورها و اعتقادات غلط در مورد کرونا، با محدودیت‌های توصیه شده از سوی دولت هم‌سو نشدند. 

با نزدیک شدن ایام عید تقریبا در همه شهر‌های افغانستان قرنطینه کاملا شکست و با این که دولت با تبلیغات گسترده از مردم خواست تا از دید و بازدید در ایام عید خودداری کنند . ولی مردم کم‌تر به این درخواست وقعی ننهادند.

حالا دولت می‌خواهد تا با ایجاد سازوکار جدید هم زمینه از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی دولت و بخش خصوصی را فراهم سازد و هم از گسترش بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کند. هرچند به باور دکترها در افغانستان، شیوه‌ای را که مردم برای زندگی زیر سایه کرونا در پیش گرفته‌اند، می‌تواند جامعه را در مسیر فاجعه‌ای ناشی از کرونا قرار بدهد. مردم با بی‌باوری کامل نسبت به ویروس کرونا، هرگونه محدودیت و قرنطینه را دور زده‌اند. 

در شهرهای بزرگ نظیر کابل، هرات و بلخ محدودیت‌ها از سوی مردم نادیده گرفته شده است. برخلاف دستور وزارت ارشاد و حج افغانستان، نمازهای جماعت، نماز جمعه و حتی نماز عید به صورت گسترده و بدون حفظ فاصله اجتماعی ادا شده است.

با این که دولت در تلاش این است که با حفظ تدابیر بهداشتی محدودیت‌ها را که فشار اقتصادی بی‌اندازه‌ای بر مردم و دولت افغانستان وارد کرده است، کم کند اما بعید به نظر می‌رسد که این تدابیر از سوی مردم نیز مراعات شود. به طور مثال دولت در شهرهای بزرگ نظر کابل، سیستم حمل‌ونقل زوج و فرد را به دست گرفته است. یعنی خودروهای با پلاک زوج در روزهای زوج و خودروهای با پلاک فرد در روزهای فرد اجازه تردد دارند. اما به نظر نمی‌رسد پلیس راهنمایی بتوانند این سیستم را عملی کند.

بیشتر از