پیامدهای سیاسی سرپیچی مشاور نخست‌وزیر بریتانیا از قوانین قرنطینه

بوریس جانسون برای صدور دستور آغاز تحقیقات در مورد آقای کامینگز تحت فشار است

دومینیک کامینگز مشاور ارشد بوریس جانسون - DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

گَوین ویلیامسون، وزیر آموزش بریتانیا، سومین وزیر ارشد کابینه است که از پاسخ به سئوال در مورد گردش‌های دومینیک کامینگز،  طفره می‌رود. 

دولت بریتانیا اذعان داشته که مشاور اعظم نخست وزیر بریتانیا درحالی که تمام کشور زیر مقررات شدید قرنطینه بوده با اتومبیل بیش از ۴۰۰ کیلومتر از خانه دور شده و به شهر «دورهام» سفر کرده بوده است.   

وزرای کابینه تاکید می‌کنند که هدف او انتقال کودکش به محلی بوده که از او مراقبت شود و در این شرایط کار درستی انجام داده است.

دفتر نخست وزیری بریتانیا قویا تکذیب کرده که آقای کامینگز بار دیگر در ماه آوریل به شهر دورهام بازگشته بوده است.

اما آقای کامینگز با اتهام دیگری نیز رو به روست و آن این که او در جریان اقامتش در دورهام به رغم هشدارهای دولت مبنی بر منع هرگونه سفر مگر در موارد ضروری، یک سفر شصت کیلومتری دیگر نیز انجام داده است.

روز گذشته، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا به رغم خواست نمایندگان پارلمان از حزب خودش – حزب محافظه کار – از اخراج اقای کامینگز خودداری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما آقای جانسون برای صدور دستور آغاز تحقیقات در مورد آقای کامینگز تحت فشارهای مضاعفی قرار دارد.

شبکه خبری اسکای از وزیر آموزش پرسید، آیا آقای کامینگز در جریان قرنطینه خصوصی‌اش در نزدیکی محل اقامت اقوامش، به «برنارد کاسل» در شصت کیلومتری محل سفر کرده بوده یا نه. آقای ویلیامسون در پاسخ تنها گفت که او «در چارچوب قانون عمل کرده بوده است.»

آقای ویلیامسون همچنین از پاسخ به این که آیا آقای کامینگز در جریان سفر به دورهام سر راه توقف کرده بوده یا نه، طفره رفت.

وزیر آموزش بریتانیا خاطرنشان کرد که نخست وزیر با آقای کامینگز در مورد نحوه عملکردش «موافق» است.

روز گذشته، «گرانت شَپز»، وزیر راه و ترابری بریتانیا، در مورد سفر یکروزه آقای کامینگز اظهار بی اطلاعی کرد.

او در برنامه «سوفی ریج» گفت: «مطمئنم نخستین مورد (اتهام) مورد ذکر یعنی بازگشت به دورهام واقعیت ندارد.»

«متاسفانه (در مورد برنارد کاسل) چیزی نمی‌دانم، اما اگر این تاریخ درست باشد، در خارج از محدوده ۱۴ روز قرنطینه می‌افتد. اما متاسفانه هیچ اطلاعی در این مورد ندارم.»

شخص آقای جانسون که روز گذشته بطور غیرمنتظره در کنفرانس خبری روزانه نخست وزیری حاضر شد، از پاسخ مستقیم به سئوالات در مورد اتهام سفر آقای کامینگز به برنارد کاسل خودداری کرد.  

اما تلاش نخست وزیر برای دفاع از نزدیکترین مشاورش با واکنش منفی حزب محافظه کار رو به رو شده است.

تیم لاتون، دبیر کل کمیته پارلمانی بریتانیا در امور کشوری تازه‌ترین نماینده پارلمان است که خواهان برکناری آقای کامینگز شده است.

او در برنامه «تودی» بی بی سی گفت این جنجال موجب بروز لطمات بسیاری است زیرا این تصور را می‌دهد که قوانین حاکم براعضای دولت با قوانین مردم عادی تفاوت دارد.

© The Independent