احتمال موفقیت واکسن ضدکرونای دانشگاه آکسفورد پنجاه درصد است

استاد مؤسسه جنر دانشگاه آکسفورد می‌گوید باید از دادن «وعده‌ وعیدهای بیش از حد» پرهیز کرد

مؤسسه جنر و گروه واکسن آکسفورد کار تولید واکسن را در ماه ژانویه آغاز کردند - MLADEN ANTONOV / AFP

به گفته کارشناسان دانشگاه آکسفورد که روی واکسن کرونا کار می‌کنند، بخت موفقیت آن تنها ۵۰ درصد است.

به گفته آدریان هیل استاد ارشد مؤسسه جنر دانشگاه آکسفورد و سرپرست این طرح در مصاحبه با ساندی تلگراف به هیچ وجه تضمینی وجود ندارد واکسن مؤثری تولید شود و گوشزد کرد که باید از دادن «وعده‌ وعیدهای بیش از حد» پرهیز کرد.

البته این هشدار مانع از آن نشد که «آسترازنکا» غول داروسازی اعلام کند برای تولید ۴۰۰ میلیون دوز از واکسنی که برای نخستین بار در آزمایشگاه تحت سرپرستی این استاد در دانشگاه آکسفورد تولید شده قرارداد ۱.۲ میلیارد دلاری بسته‌اند.

پاسکال سوریوت مدیرعامل این شرکت داروسازی روز یک‌شنبه در برنامه اندرو مار، گفت مردم بریتانیا جزو اولین‌هایی خواهند بود که این واکسن در دسترس آن‌ها قرار می‌گیرد و شاید واکسن در ماه سپتامبر آماده شود.

آقای سوریوت گفت: بله در واقع دولت بریتانیا به ما تولید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن سفارش داده که در اختیار مردم بریتانیا قرار می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

« بی‌شک از ماه سپتامبر تحویل واکسن به دولت بریتانیا را شروع می‌کنیم تا واکسن‌زنی آغاز شود»

اما آقای سوریوت گفت تولید واکسن در پاییز به دو عامل بستگی دارد، نخست آن که دارو کارساز باشد و  دوم آن که همچنان بخش چشم‌گیری از جمعیت کشور به کووید۱۹ مبتلا باشند وگرنه دشوار بتوان نشان داد که مایه‌کوبی مؤثر است.

او گفت: یک مسئله این است که واکسن کارساز باشد مسئله دیگر این است بتوانیم کارسازی آن را نشان دهیم. یعنی باید هر چه سریع‌تر دست به کار شویم تا قبل از آن که بیماری از بین برود موثربودن واکسن را نشان دهیم.

مؤسسه جنر و گروه واکسن آکسفورد کار تولید واکسن را در ماه ژانویه و با ویروس‌گیری از شامپ‍انزه آغاز کردند.

پس از مرحله مقدماتی که انجام آزمایش روی ۱۶۰ داوطلب سالم ۱۸ تا ۵۵ ساله بود، اکنون تحقیق به سمت مرحله دوم و سوم پیش می‌رود که در آن شمار افراد تحت آزمایش تا ۱۰ هزار و ۲۶۰ نفر افزایش می‌یابد و گستره سنی داوطلبان کودکان و کهن‌سالان را هم دربرمی‌گیرد.

استاد هیل به ساندی تلگراف گفت اگر شیوع ویروس خیلی کند شود شمار کافی از داوطلبان به آن مبتلا نخواهند شد و نمی‌توان بر اساس آزمایش‌ها به طور قطع گفت که واکسن کارساز است.

استاد هیل می‌گوید: مسابقه‌ای در گرفته که در آن گذر زمان و سرعت از بین رفتن ویروس تعیین‌کننده است. اوایل امسال گفتیم که به احتمال ۸۰ درصد تا سپتامبر واکسن مؤثری تولید می‌کنیم اما در حال حاضر ۵۰ درصد احتمال دارد که به هیچ نتیجه‌ای نرسیم.

«وضعیت عجیب و غریبی پیش آمده و دوست داریم که کووید دست‌کم اندکی دیگر هم باقی بماند»

© The Independent

بیشتر از جهان