سرقت میلیون‌ها دلار حقوق بیکاری آمریکایی‌ها توسط کلاهبرداران نیجریه‌ای

تا کنون بیش از ۳۸ میلیون نفر برای دریافت حقوق بیکاری در آمریکا اقدام کرده‌اند

مردم در صف خرید یک سوپرمارکت در بروکلین، نیویورک.
STEPHANIE KEITH/AFP

یک باند کلاهبرداری نیجریه‌ای متهم است که «صدها میلیون دلار» از حقوق بیکاری مردم آمریکا در ایالت واشنگتن را که در شوک تبعات اقتصادی ویروس کرونا به سر ‌میبرد، سرقت کرده است. 

باند کلاهبرداران با استفاده از اطلاعات شخصی سرقت شده افراد، به اسم هزاران نفر درخواست حقوق بیکاری کرده‌اند. این شیادی در حالی صورت گرفته است که سیستم مزایای بیکاری با موجی از تقاضاها از سوی کسانی که شغلشان را به علت اپیدمی عالمیگر از دست داده بودند، روبرو شده است. 

 سوزی لوین، کمیسر اداره امنیت شغلی این ایالت، روز پنجشنبه گفت: «متوجه شدم که این آمار واقعا شوکه کننده است. این مجرمان بسیار پیجیده عمل می‌کنند و مجموعه‌ای کامل از اطلاعات مردم دارند که با فعال کردن این داده‌ها، از آن کسب درآمد می‌کنند.»‌

افشای این اطلاعات، یک هفته پس از آن رخ می‌دهد که سازمان اطلاعاتی آمریکا هشدار داده بود واشنگتن هدف اصلی باند کلاهبرداران «بسیار هماهنگ نیجریه‌ای بوده است که از بحران کووید- ۱۹ برای ارتکاب گسترده شیادی و تقلب علیه برنامه بیمه بیکاری این ایالت سوء‌استفاده کرده‌اند.» 

ایالتهای دیگری نیز، از جمله کارولینای شمالی، ماساچوست، رُدآیلند، اُکلاهاما، فلوریدا و وایومینگ، هدف این کلاهبرداری‌ها قرار گرفته‌اند. 

به گمان محققان امنیتی، یک گروه مجرمان نیجریه‌ای به نام «Scattered Canary» ممکن است در این کلاهبرداری دست داشته باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته «آگاری»، شرکت امنیت ایمیل‌ها،  باند کلاهبرداران از اطلاعات کلیدی افراد، مانند شماره تامین اجتماعی (social security numbers) برای پر کردن فرم‌های جعلی تقاضای حقوق بیکاری استفاده کرده است. 

این گروه طی بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت خود، در طیف گسترده‌ای از حقه‌بازی‌ها علیه سرویسهای دولتی فعالیت داشته است که از جمله آنها میتوان به کلاهبردای‌های مختلف در زمینه حقوق بیکاری، تامین اجتماعی، کمک مالی برای فاجعه‌های طبیعی، و کمک‌های مالی به دانشجویان و دانش‌آموزان اشاره کرد. 

جی ایننزلی، فرماندار واشنگتن، هشدار داده است که کلاهبرداران احتمالا از همین روش برای سرقت از ایالت‌های دیگر در سراسر کشور استفاده خواهند کرد. 

او در بیانیه‌ای گفت: «این مشکل مختص ایالت واشنگتن نیست. این یک دسیسه جنایتکارانه در سطح ملی و بین‌المللی است. ما در میان اولین قربانیان این کلاهبرداران بودیم، اما آخرین مورد نخواهیم بود.»

از آغاز تدابیر قرنطینه در آمریکا تا کنون، بیش از ۳۸ میلیون نفر برای دریافت حقوق بیکاری در سراسر کشور اقدام کرده‌اند تا از گسترش ویروس کرونا جلوگیری شود. در ایالت واشنگتن، یکی از مناطق بحران‌زده کرونا و از اولین ایالت‌هایی که در ماه مارس میلادی تعطیل شد، یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تقاضای دریافت حقوق بیکاری کرده‌اند. به گفته مقام‌های رسمی، افزایش تقاضاها در هفته گذشته ممکن است ناشی از تقاضاهای جعلی «کلاهبردان شیاد» باشد. خانم لوین تاکید کرده است که از آنجا که واشنگتن با ۷۹۰ دلار حقوق در هفته، در مقایسه با سایر ایالتها حقوق بیکاری بالاتری پرداخت می‌کند و رتبه دوم  کشور را دارد، برای شیادن به هدفی جذاب تبدیل شده باشد. 

او گفته است که در نتیجه این کلاهبرداری‌ها، بسیاری از تقاضاهای مشروع به تعویق خواهد افتاد: «این موضوع مرا بسیار ناراحت و خشمگین می‌کند. این که ما حالا مجبوریم پرداخت حقوق واشنگتنی‌ها را به تاخیر اندازیم، در حالی که آنها به این پول نیاز دارند.»‌

تا کنون بیش از ۱۰۰۰ نفر در ایالت واشنگتن بر اثر ابتلا به ویروس کروتا جان باخته‌اند. 

© The Independent

بیشتر از جهان