تأثیر شاهدانه بر نفوذ ویروس کرونا به سلول‌های بدن

برخی از گونه‌های این گیاه می‌توانند با کاهش گیرندگی ویروس، احتمال ابتلا را پایین بیاورند

تعدادی از این گیاهان گیرنده‌های ویروس را تا ۷۳ درصد کاهش داده‌اند، که باعث می‌شود ویروس شانس کمتری برای ورود به بدن داشته باشد-PIXABAY

محققان دانشگاه لثبریج در کالگوری، سرگرم مطالعه روی ۴۰۰ نوع گونه گیاه شاهدانه (کانابیس) هستند و تا اینجا دریافته‌اند که دست کم تعدادی از آنها پتانسیل استفاده در داروهای پیش‌گیری ویروس کرونا را دارند.

بر اساس این تحقیق، برخی از گونه‌های این گیاه توانسته‌اند با کاهش گیرندگی ویروس، احتمال مبتلا شدن یک فرد به این ویروس را پایین بیاورند.

به گفته دکتر ایگور کووالچاک، در گفتگویی با روزنامه کلگوری هرالد: «تعدادی از این گیاهان گیرنده‌های ویروس را تا ۷۳ درصد کاهش داده‌اند، که این باعث می‌شود ویروس شانس کمتری برای ورود داشته باشد. اگر بتوانیم تعداد گیرنده ها را کم کنیم، شانس ابتلا را پایین آورده‌ایم.»

دکتر کووالچاک افزود هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا بفهمیم دقیقا «سی بی دی» یا «تی اچ سی» یا هر ترکیب دیگری از اجزا، باعث کاهش گیرندگی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، محققان احتمالا می‌خواهند بفهمند گونه‌های گیاهی با سی بی دی بالا چگونه عمل می‌کنند، چرا که سی بی دی دارای خواص ضدالتهابی است و می‌تواند در دفعات و دوز بالا مورد استفاده قرار بگیرد بدون این که بیمار را دچار توهم یا عوارضی دیگر کند.

تمرکز این مطالعه مقدماتی، که هنوز مورد بازبینی محققان دیگر قرار نگرفته، بر یافتن راهی است که جلوی ویروس کرونا را در ریه، دهان یا روده‌ها بگیرد. به گفته دکتر کووالچاک، در صورت موفقیت و رسیدن به نتایج قطعی، محصولاتی چون دهان‌شویه، آب غرغره، کپسول ژلاتینی و مواردی از این دست می‌توانند تولید شوند که با مصرف آنها احتمال آلودگی به این ویروس کاهش می‌یابد.

به گفته او: «عصاره موفق‌ترین و جدیدترین خطوط تولید ساتیوا با درصد بالای سی بی دی، ممکن است به محصولی مفید و بی‌خطر برای درمان کووید۱۹ تبدیل شود. با توجه به وضعیت وخیم و بسیار متغیر امروزی، هر گونه فرصت درمانی و ترکیبات دارویی باید مورد توجه قرار بگیرد.»

محققان با وجود وعده‌هایی که در آغاز کار گرفته بودند هنوز نتوانسته‌اند بودجه لازم را برای اجرای آزمایشات بالینی به دست آورند.

دکتر کووالچاک توضیح می‌دهد: «ما با درمانگاه‌هایی تماس گرفته‌ایم که علاقه به همکاری دارند اما این کار هزینه زیادی دارد که این همه شرکت در کسب و کار کانابیس از عهده آن بر نمی‌آیند. نتیجه کار ما تأثیر فوق‌العاده‌ای روی این کسب و کار دارد. کمتر دارویی را می‌توانید پیدا کنید که ۷۰ تا ۸۰ درصد پتانسیل کاهش ابتلا را داشته باشد.»

علاوه بر مطالعات محققان کانادایی، تیمی از دانشمندان اسرائیلی نیز شروع به انجام آزمایش‌های بالینی کرده‌اند که تأثیر استفاده از سی بی دی روی ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده در اثر کووید۱۹ را مورد بررسی قرار می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از زندگی