قتل ناموسی دو دختر پاکستانی به خاطر انتشار فیلمی از آن‌ها

فیلمی در شبکه‌های اجتماعی آنها را همراه مردی جوان نشان می‌داد

تظاهرات علیه قتل ناموسی فرزانه پروین، زنی باردار که ضربات آجر از سوی خانواده‌اش به قتل رسید؛ اسلام‌آباد، مه ۲۰۱۴- AFP/Aamir QURESHI

دو دختر نوجوان در پاکستان بعد از آن که فیلمی در شبکه‌های اجتماعی آنها را همراه مردی جوان نشان داد، قربانی «قتل‌های ناموسی» شدند.

این دختران که ۱۶ و ۱۸ سال سن داشتند، هفته گذشته در دهکده قبیله‌نشین «شام پلین گاریوم»، در مرز میان وزیرستان شمالی و جنوبی در استان خیبر پختونخوا، توسط اعضای خانواده خود به قتل رسیدند.

پلیس به بی‌بی‌سی اردو گفت که دو مرد روز یکشنبه در ارتباط با این پرونده بازداشت شده‌اند. این دو مرد پدر یکی از قربانیان و بردار قربانی دیگر هستند.

از قرار معلوم، مقامات به شبکه‌ای خبری در پاکستان گفته‌اند که هر دو مرد به اتهام قتل نوجوانان اعتراف کرده‌‌اند و در حال حاضر در بازداشت و در انتظار محاکمه به سر می‌برند.

ویدیویی که ظاهرا منجر به قتل قربانیان شده است، مردی جوان را نشان می‌دهد که در حال فیلم گرفتن از خود به همراه سه دختر جوان در فضایی باز و محیطی کم رفت و آمد است. ظاهرا این مرد دو دختر از سه دختر به تصویر کشیده شده را از روی لب می‌بوسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مامور ارشد پلیس در وزیرستان به روزنامه محلی «دان» گفت که این ویدیو چیزی حدود یک سال پیش ضبط شده بوده است و احتمالا تنها چند هفته پیش در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است.

او گفت: «قبل از این که هرگونه کار دیگری انجام دهیم، در حال حاضر اولویت اصلی ما حفظ امنیت جانی دختر سوم و مرد حاضر در این فیلم است. بر اساس اطلاعاتی که تاکنون به دست پلیس رسیده است دختر سوم و آن پسر هنوز زنده هستند.»

به گزارش گلف نیوز، خانواده قربانیان که هویت‌شان محفوظ مانده است، به شاکوتای، دهکده مادری خود در وزیرستان جنوبی، نقل مکان کردند تا اجساد قربانیان را خاک کنند. گروهی از ماموران پلیس هم به منطقه اعزام شده‌اند تا درباره این حادثه تحقیق کنند.

در پی بروز تظاهراتی‌هایاعتراضی در سراسر کشور پس از قتل قندیل بلوچ، مدل پاکستانی، پاکستان در سال ۲۰۱۶ قانونی علیه قتل‌های ناموسی تصویب کرد. قانون جدید مجازات شدیدتری را برای افرادی که به قتل‌های ناموسی دست می‌برند، در نظر گرفته است.

با این وجود، کنشگران معتقدند که هر ساله در سراسر پاکستان حدود هزار مورد از قتل‌های این چنینی رخ می‌دهد.

کمیسیون حقوق بشر پاکستان به شدت این قتل‌ها را محکوم کرد و با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت: «علی‌رغم تصویب قانون کیفری (اصلاحیه) سال ۲۰۱۶ متاسفانه شواهد اندکی وجود دارد که نشان دهد نحوه تفکر درباره «غیرت» تغییر کرده یا ارتکاب قتل‌های ناموسی کاهش یافته باشد. این اعتقاد منسوخ و مرگبار که غیرت مرد به بدن و رفتار زن ربط دارد، هنوز در سراسر پاکستان جاری است و وقتی مرتکبان قتل‌های ناموسی مصون از مجازات دست به ارتکاب چنین جرایمی می‌برند، ما به اموری بسیار بیشتر از تصویب قوانین نیاز داریم تا به تغییری معنادار و موثر دست یابیم.»

این بیانیه افزود: «آن گونه از پدرسالاری که تبعیض جنسیتی را روا می‌دارد، دقیقا همان گونه از پدرسالاری است که برای توجیه، تشویق و ارتکاب قتل‌های ناموسی استفاده می‌شود. هیچ یک از آنها قابل پذیرش و مشروع نیست.»

جبهه دموکراتیک زنان، گروهی سیاسی فمینیستی در پاکستان، از دولت خواسته است که قوانین سختگیرانه‌تری علیه این اقدامات وضع کند.

ممتاز تاجیک، رهبر این گروه، گفت: «ویدیویی نامناسب و بدون رضایت دخترانی جوان از آنها طی روزهای گذشته در فضای مجازی دست به دست شده که از قرار معلوم دلیل قتل وحشیانه آنها شده است. در حال حاضر از دختری دیگر که او نیز در این ویدیو حضور دارد، هیچ خبری در دست نیست.»

او ادامه داد: «ما خواستار این هستیم که مردانی که در این اقدام وحشیانه دست داشته‌اند و همچنین افرادی که این ویدیوی خصوصی را، هر چند می‌دانستند چقدر حساس است، پخش کردند، باید مسئول تلقی شوند و تحت تعقیب قرار گیرند. خشونت خانگی هنوز به طور عمده در جامعه ما امری عادی تلقی می‌شود و زندگی و بدن زنان، ملک مرد خانواده در نظر گرفته می‌شود.»

بیشتر از جهان