عروسی‌تان به تعویق افتاده؟ این‌گونه از لباس عروسی خود مراقبت کنید

همه‌ چیز به نوع لباس و مدتی که قصد دارید از آن نگهداری کنید بستگی دارد

همه‌گیری ویروس کرونا مراسم عروسی بسیاری را که قرار است امسال ازدواج کنند به تعویق انداخته است- PIXABAY

هیچ لباسی وجود ندارد که جذابیت احساسی آن بیشتر از لباس عروس باشد و یا در واقع برچسب قیمتی گرانتر از آن داشته باشد.

برای بسیاری از عروس‌ها، پیدا کردن «یک مدل خاص لباس»  یک روند طولانی است، که نیازمند ماه‌ها برنامه‌ریزی، بازدیدهای متعدد از فروشگاه‌های عروس و ساعت‌ها مکالمه کوتاه با غریبه ای است که ناخوشایند و غیر متعارف است. اما ارزشش را دارد. از همه این‌ها گذشته، این همان لباسی است که قرار است با آن احساس فوق‌العاده‌ای به شما دست بدهد، چرا که در یکی از لذت‌بخش‌ترین روزهای زندگی‌تان آن را به تن خواهید داشت.

همه‌گیری ویروس کرونا برای عروس‌هایی که قرار بود امسال ازدواج  کنند، تقریباً در همه  برنامه‌ریزی‌های مراسم ازدواج وقفه ایجاد کرده است و هزاران زوج مجبور به تجدیدنظر در مراسم ازدواج خود در آینده شده‌اند.

از انتخاب تاریخ جدید مراسم تا تامین بازپرداخت‌ها و تغییر تهیه‌کنندگان و برگزارکنندگان مراسم، همگی مشکلاتی هستند که یک عروس با عقب افتادن مراسم ازدواجش با آن روبه‌روست. اما دانستن این که او نمی‌تواند لباس خود را در عرض چند ماه یا چند سال بپوشد، آن هم در حالی که بهترین زمان از سال را در جست‌وجوی آن لباس بوده است، یکی از منطقی‌ترین و عاطفی‌ترین آزمون‌هاست. 

جدا از این نگرانی که آیا لباس شما از مرحله خیاطی به خوبی بگذرد ـ که البته با توجه به مکان، دکور و زمان سال انتخاب شده است - این که بدانید با لباس خود چه کار باید بکنید،  تنش و اضطراب شما را بیشتر خواهد کرد.

اگر لباس شما قبل از همه‌گیری کرونا انتخاب شده است، باید مطمئن شوید که در بهترین شرایط ممکن باشد تا روز عروسی که بسیار در انتظارش بوده‌اید، سرانجام از راه برسد. اما دقیقا چه کاری باید صورت گیرد؟ 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته شماری از متخصصان این صنعت، روش صحیح مراقبت از لباس عروس، به مدل لباس شما و مدت زمانی که قصد دارید از آن نگهداری کنید بستگی دارد.

سمیرا عظیم، مدیر خلاق مد بریتانیایی درنشان تجاری گوست لاندن (Ghost London) می‌گوید، برای نگه‌داری هر چیزی تا حدود شش ماه، یک کیف پوشاک پارچه‌ای کافی است، اما برای زمان طولانی‌تر، مثلا یک سال یا بیشتر، به یک جعبه لباس عروس با پوشش تخته‌ای محکم  نیاز است. به گفته او، این امر باعث جلوگیری از چروک شدن لباس می‌شود و از آن در برابر نور شدید، گرد و غبار و حشرات، محافظت می‌کند.

عروس‌ها همچنین قبل از قرار دادن لباس خود درون کیف یا جعبه، باید مدل آن را در نظر داشته باشند. کیت هالپننی، بنیانگذار نشان تجاری لباس عروس لوکس بریتانیا، «هافپنی لاندن»‌ (Halfpenny London) توصیه می‌کند، اگر یک لباس مجلسی سنگین یا برش‌خورده باشد، باید آن را صاف نگه دارید زیرا وزن آن باعث می‌شود پارچه به مرور زمان پایین بیفتد و لبه‌های لباس قبل از مراسم عروسی جابه‌جا شود.

در صورت سنگین بودن لباس، با گذشت زمان، به همین ترتیب نوارها و شانه‌ها هم کشیده می‌شوند. اگر نگران این موضوع هستید، باید بدانید که بیشتر لباس‌ها حلقه‌های آویز دارند که می‌توانید در اطراف چوب لباسی قرار دهید تا به نگه‌داری وزن لباس شما کمک کند.

کارن هوبربو، بنیانگذار و مدیر فروشگاه عروسی برتر راک دفراک (Rock The Frock)، توصیه می‌کند برای جلوگیری از هرگونه صدمه به لباس‌تان در محل نگهداری، می‌توانید  آن را با دستمال‌کاغذی فاقد اسید (مواد سازنده اسیدی) بپوشانید، زیرا این امر باعث می‌شود پارچه در برابر تغییر رنگ بیشتر، گرد و غبار یا رطوبت، محافظت شود.

او می‌گوید: «دستمال‌کاغذی فاقد اسید به جلوگیری از چروک شدن یا هرگونه آسیب ناشی از برجسته‌کاری‌ها، کریستال‌ها یا زیپ‌ها کمک می‌کند. از دستمال‌کاغذی بین لایه‌های لباس خود استفاده کنید و مطمئن شوید که بی‌رنگ و فاقد اسید باشند و از یک شرکت معتبر فراهم شده باشند.

هنگامی که لباس شما به خوبی بسته‌بندی شد، نکته بعدی که باید در نظر بگیرید، این است که کجا می‌خواهید آن را نگه دارید.

اگر لباس شما سبک است، کمد لباس شما، اگر فضای زیادی داشته باشد، کفایت خواهد کرد. اما اگر این گزینه وجود ندارد، این نکته مهم را در نظر بگیرید که باید از نگهداری آن در بعضی از قسمتهای خانه اکیدا خودداری کنید. 

به گفته چارلی برار، طراح  لباس و بنیانگذار خط «لباس عروس مجلل مستقل خود»، اتاق زیر شیروانی و رطوبت زیرزمین می‌تواند لباس را به محل تغذیه حشرات، یا ساکنان کوچکی مانند موش‌ها تبدیل کند، بنابراین عاقلانه نیست که لباس خود را در آنجا نگهداری کنید.

در عوض، او توصیه میکند که از لباس خود در جای خنک و خشک و با دمای ثابت و بدون تابش مستقیم آفتاب نگهداری کنیم.

همین دستورات باید در مورد اشیا جانبی لباس عروس نیز اجرا شود. هر یک از متخصصانی که با آن‌ها صحبت کردیم،  پیشنهاد دادند که تور یا پوشش سر را در صورت داشتن هر نوع دکمه یا تزیین، ویا هر تکه جواهر تزیین مو را برای جلوگیری از گیر کردن، جدا از لباس عروس نگهداری کنید.

تور یا پوشش سر همچنین باید به صورت تاشده یا پیچیده شده در دستمال فاقد اسید قرار گیرد و برای محافظت بیشتر، در یک کیسه صد درصد پنبه‌ای قرار داده شود.

هنگامی که لباس عروس شما به خوبی بسته شد، مهم است تا در مقابل وسوسه باز کردن دوباره آن تا قبل روز بزرگ ( مراسم ازدواج) مقاومت کنید.هر بار که لباس خود را پیش از مراسم امتحان کنید، با دست زدن به آن، خطر لکه‌دار شدن آن با علایم ناشی از آرایش صورت و خوشبو کننده که بزرگترین عامل خراب شدن لباس هستند، افزایش می‌یابد.

اگر حتما باید لباس خود را برای دوستان یا خانواده امتحان کنید، ابتدا آرایش و خوشبوکننده بدن خود را پاک کنید و از تمیزی و خشک بودن دستها، مخصوصا برای دستکش‌های سفید، مطمئن شوید.

هافپنی توصیه می‌کند‌: «زمانی که  لباس زیبای خود را برای روز عروسی خود بازمی‌کنید، مطمئن شوید که کف اتاق تمیز و خشک است  و خود را از گرد و غباری که ممکن است به قسمت بیرونی کیسه لباس چسبیده باشد، دور نگه دارید.»

او می‌افزاید: «اگر لباس مجلسی شما هرگونه چین و چروکی دارد، بهترین راه برای از بین بردن آن بخار ملایم است.» او می‌گوید: «یک دستگاه بخار دستی را می‌توان از تارنمای جان لوئیس یا آمازون به صورت آنلاین خریداری کرد و پیشنهاد می‌کنم یک حوله تمیز و سبک چای را روی سر دستگاه بخار قرار دهید تا مطمئن شوید که بخار، قطرهای ندارد.»

برار موافق است که ایده خوبی است که ابتدا دستگاه بخار را روی یک چیز دیگر آزمایش کنید، و برای جلوگیری از ریزش قطره‌ها و ایجاد لکه‌های آب، خیلی به لباس نزدیک نشوید. او توضیح می‌دهد: «حداقل یک ساعت و نیم  قبل از پوشیدن لباس، آن را بخار دهید و سپس جایی آویزان کنید تا خشک شود.»

© The Independent

بیشتر از زندگی