نسیم دریا می تواند سالیانه هزاران تن پلاستیک را به ساحل بیندازد

بیشترین میزان ذرات پلاستیک در مه دریا یافت شده که از سطح آب ایجاد می شود

پلاستیک سخت به اکوسیستم آبزیان لطمه زده است - Roslan RAHMAN / AFP

یک پژوهش جدید می گوید احتمال دارد سالیانه هزاران تُن ذرات پلاستیکی که اقیانوس ها را آلوده کرده است با وزش باد به خشکی رانده شود. 

پژوهشگران کشف کرده اند که ذرات میکروسکوپی پلاستیک می تواند همراه با گردپاش های آب دریا به آتمسفر پاشیده شده و سپس بار دیگر همراه با باد به خشکی رانده شود.

پلاستیک سخت به اکوسیستم آبزیان لطمه زده است. قطعات پلاستیک شناور در آب پس از مدتی عمدتا به ذرات بسیار کوچک موسوم به میکروپلاستیک تقسیم می شود.  

این پژوهش با همکاری دانشگاه «استرتکلاید» اسکاتلند و رصدخانه «میدی پیرنه» در دانشگاه «سی ان آر اس» تولوز فرانسه انجام شده و نتایج آن در هفته جاری در نشریه «پلوُس وان» منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این پژوهش ذرات میکروپلاستیک در اسپری یا گردپاش های آب های ساحل «میمیزان» در «آکیتَن» واقع در جنوب غربی ساحل آتلانتیک فرانسه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

پژوهشگران به مدت یک هفته از دستگاه «ضبط ابر» برای گرد آوردن ذرات آب معلق در هوا در شرایط متفاوت از جمله هوای طوفانی و مه آلود استفاده کردند تا میزان میکروپلاستیک موجود در آن ها را اندازه گیری کنند.

آزمایش ها وجود ذرات پلاستیک میان ۵ تا ۱۴۰ میکرومتر را در نمونه های اسپری آب دریا تایید کرده و نشان داد میکروپلاستیک ها می توانند در روند «پرتاب از طریق ترکیدن حباب ها» و «عملکرد أمواج» در بادهای شدید و دریای متلاطم، منتشر شوند.

بیشترین میزان ذرات پلاستیک در مه دریا یافت شده که از سطح آب ایجاد می شود.

پژوهش های قبلی حاکی از وجود میکروپلاستیک در منطقه "پیرنه" بوده که نشان می دهد آلودگی اقیانوس ها می تواند همراه با باد، مسافت های چشمگیری را طی کند.

استیو الن، پژوهشگر رشته دکترا در دانشگاه استرتکلاید که در صدر این تحقیقات بوده می گوید: «نسیم دریا به طور سنتی به عنوان هوای پاک تلقی شده است اما این پژوهش نشان می دهد باد دریا می تواند حاوی مقادیر قابل توجهی میکروپلاستیک باشد.» 

«به نظر می رسد برخی ذرات پلاستیک می تواند از آب های دریا جدا و همراه با نمک دریا، باکتری ها، ویروس ها و خزه وارد جو زمین شود.»

«ذرات پرتاب شده از طریق ترکیدن حباب های آب پدیده ای شناخته شده است، اما ما نشان داده ایم که اکنون پلاستیک هم به مواد اسپری شده از آب دریا اضافه شده است. تا به امروز، هیچ توجهی به این که آب دریا می تواند منبع تولید میکروپلاستیک در جو باشد، نشده بوده است.»

«ما همه ساله میلیون ها تُن پلاستیک به آب های اقیانوس ها می ریزیم و این پژوهش نشان می دهد این پلاستیک برای همیشه در آنجا نمی ماند.»

تحقیقات سازمان حراست از اقیانوس ها نشان می دهد که بلع قطعات پلاستیک توسط بسیاری از رده های آبزیان به تصور غذای واقعی، دستکم ۶۰۰ نوع ماهی را در معرض خطر انقراض قرار داده است.

با توجه به این که غذای دریایی، منبع عمده تغذیه حدود یک میلیارد نفر در جهان است، سلامت بشر نیز با ورود پلاستیک به زنجیره غذا، در معرض تهدید قرار گرفته است.

© The Independent

بیشتر از جهان