فاکس نیوز: ایران در حال ساخت انبار تسلیحاتی جدید در سوریه است

تصاویر ماهواره‌ای، تونل‌ حفر شده در پایگاه امام علی را نشان می‌دهد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در ملاقات با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در دمشق-STRINGER / AFP / SANA

تصاویر ماهواره‌ای که به دست فاکس نیوز رسیده نشان می‌دهد که ایران در حال ساخت یک تونل جدید در پایگاه نظامی امام علی در شرق سوریه است. این تونل می‌تواند به انباری برای نگهداری سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته تبدیل شود.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که اخیرا به اسرائیل سفر کرده، ایران را متهم کرد که باوجود همه‌گیری کووید-۱۹، همچنان سرگرم دامن زدن به ترور در جهان است. همچنین وزارت امور خارجه آمریکا، کشورهای ایران، کره شمالی، ونزوئلا و سوریه را متهم کرده که با تلاش‌های جهانی برای مبارزه با تروریسم همکاری نمی‌کنند. 

 تصاویر ماهواره‌ای از ساخت و ساز در پایگاه امام علی در سوریه که دو روز قبل (۱۲ می) به ثبت رسیده، بولدوزرها را در ورودی این تاسیسات نشان می‌دهد. تصاویر دیگری که مربوط به اول آوریل است نیز خاکبرداری در این سایت را نشان می‌دهد.

برآوردهای اطلاعاتی از تصاویر ماهواره ایمیج‌ست (یک شرکت ماهواره‌ای غیرنظامی) حاکی از آن است که تونل حفر شده انبار سلاح‌های پیشرفته است. در ۹ ماه گذشته تصاویر مشابهی از حفر تونل‌های دیگری در این پایگاه نظامی منتشر شده بود. یکی از این تونل‌ها که دو مایل با تونل مورد بحث در این گزارش فاصله دارد، در ماه مارس بمباران شد و در نتیجه آن ساخت و ساز در این تاسیسات به حال تعلیق درآمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبر وجود این تاسیسات نظامی در سوریه نخستین بار در سپتامبر ۲۰۱۹ از سوی فاکس نیوز اعلام شد. پایگاه نظامی امام علی که در مرز سوریه و عراق ایجاد شده یک هفته پس از انتشار این خبر هدف حمله‌های هوایی قرار گرفت.

این در حالی است که ارتش اسرائیل در دو سال گذشته حمله‌های متعددی علیه منافع مرتبط با ایران در سوریه انجام داده است.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که نفوذ نظامی جمهوری اسلامی در سوریه در حال کاهش است. اما در عین حال تصاویر ماهواره‌ای از حفر تونل‌ها در پایگاه امام علی نشان می‌دهد که تهران قصد دارد به فعالیت در این منطقه ادامه دهد.