۲۶ هزار کودک بی‌سرپرست کمک ۵۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند

آیا سازمان بهزیستی کمک ۱۴ میلیارد تومانی را خرج خودش می‌کند؟

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین گفته است که برای ۸۵ هزار خانوار مناطق حاشیه‌ای نیز ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان واریز شده است - عکس از رسانه‌ها

از امروز ۵۰۰ هزار تومان به حساب کودکان بی‌سرپرست تحت پوشش بهزیستی واریز می‌شود. طبق آمار سال ۹۸ سازمان بهزیستی، ۲۶هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست، بدون احتساب کودکان کار، تحت پوشش این سازمان نگهداری می‌شوند. 

طبق گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور: «بنیاد مستضعفان۱۴میلیارد تومان به سازمان بهزیستی جهت کمک به کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست تخصیص داده است که چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت مبلغ ۵۰۰ هزار تومان بر روی کارت بانکی این فرزندان بهزیستی شارژ می‌شود.» یعنی باید به هر یک از ۲۸ هزار کودک بی‌سرپرست، ۵۰۰ هزار تومان پرداخت شود. با احتساب وجود ۲۶ هزار کودک تحت سرپرستی این مرکز، درواقع مبلغ ۱۳ میلیارد تومان از این کمک نقدی به کودکان تعلق می‌گیرد. 

رئیس سازمان بهزیستی کشور در دی ماه سال گذشته از وجود ۲۶ هزار کودک بدسرپرست و بی ‏سرپرست در کشور خبرداد و گفت: «۱۶ هزار کودک در خانواده ‏های جایگزین، ۱۰ هزار کودک در شیرخوارگاه و بیش از ۶۵۰ مرکز شبه‌خانواده نگهداری می‌شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از طرفی، طبق گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در گفت‌وگویی با روزنامه «سازندگی»،  این تعداد، جزو کودکان کار نیستند. همچنین، به گفته‏ حبیب‏‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی،  ۱۶۰۰ کودک هم در سال ۹۷ به فرزند‌خواندگی سپرده‌ شده‌اند. 

به درستی مشخص نشده است که ۵۰۰ هزار تومان در ازای هر کودک و به‌خصوص برای کودکان زیر ۱۸ سال و کودکانی که تحت نظر سازمان بهزیستی قرار دارند، به چه صورت و توسط چه بخشی هزینه می‌شود. چرا که بر اساس اطلاعات این سازمان، کودکان بی‌سرپرست عمدتا تحت حمایت سازمان بهزیستی هستند و حداقل ۱۰ هزار از این تعداد، شیرخوار هستند. 

طبق توضیحات آقای مسعودی فرید در گفت‌وگو با روزنامه سازندگی، «کودکان بی‏سرپرست و بدسرپرست» گروه‏ های مختلفی را شامل می‏شود. به گفته او، «کودکانی که سرپرست ندارند یا سرپرست غیرموثر دارند، در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی  نگهداری می‏شوند. این افراد جدا از کودکان کار و خیابان هستند و حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ مرکز در کشور برای نگهداری این کودکان در نظر گرفته شده است. حدود ۱۰ هزار کودک در این مراکز نگهداری می‏شوند. همچنین، ۳۴ شیرخوارگاه در کشور و باقی مراکز، ویژه‏ کودکان ۳ تا ۱۸ سال است و بیش از ۹۰ درصد این مراکز توسط خیّرین اداره می‏شود. همچنین ۱۶ هزار کودک بدسرپرست هم در خانواده، خانواده‏ اقوام، خانواده‏های جایگزین یا خانواده‏هایی که به صورت موقت بچه‌ها را نگهداری می‏کنند، به‌سرمی‌‏برند.»

رئیس سازمان بهزیستی ایران در مورد بسته و کمک‌های معیشتی نیز عنوان کرده است: «۵۰ میلیارد تومان کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم در سراسر کشور در اختیار بهزیستی قرار گرفته است. همچنین بیش از ۶۰ میلیارد تومان کمک بنیاد مستضعفان بوده است.» 

آقای قبادی دانا همچنین از اختصاص ۷۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه برای ۱۹۱ هزار خانواری که معلول شدید دارند، خبرداده است.

وی در مجموع از کمک ۲۲۸ میلیارد تومانی به سازمان بهزیستی خبرداد که تمام این مبالغ برای حمایت از جامعه هدف بهزیستی، هزینه شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین گفته است که برای ۸۵ هزار خانوار مناطق حاشیه‌ای نیز ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان واریز شده است. با یک حساب سرانگشتی، مجموع آن رقم باید معادل ۲۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان باشد. 

این در حالی است که دو سال قبل‌تر، معاون پیشگیری و درمان مرکز درمان سازمان بهزیستی کشور از وجود ۱۹ میلیون جمعیت حاشیه‌نشین و حدود ۳ هزار منطقه حاشیه‌ای در کشور خبر داده بود. 

به گزارش ایسنا، در تیرماه ۹۸ نیز معاون امور دهیاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، تعداد حاشیه‌نشینان در کشور را طبق آمار رسمی حدود ۱۱ میلیون و ۳۷۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: «آمار واقعی خیلی بیشتر است و امروز ۱۶ میلیون، معادل یک پنجم جمعیت کشور، حاشیه نشین هستند.»

رئیس سازمان بهزیستی کشور مشخص نکرده است که ۸۵ هزار خانوار حاشیه‌نشین که طبق گفته وی به آنها حدود ۳۰۰ هزار تومان کمک شده است، چطور غربالگری شده‌اند و بر چه اساسی شناسایی و کمک شده‌اند.

بیشتر از