چین واردات گوشت از استرالیا را متوقف کرد

پکن در مورد اصرار کنبرا برای تحقیقات مستقل درباره منشاء کرونا هشدار داده بود

۱۸ درصد از تولید گوشت استرالیا به ارزش ۳ میلیارد دلار در سال به چین صادر می‌شود-William WEST / AFP

چین در اقدامی ناگهانی واردات گوشت از چهار کشتارگاه بزرگ استرالیا را متوقف کرد. نشانه‌ای دیگر از تشدید تنش‌های تجاری و دیپلماتیک به دنبال اصرار دولت اسکات موریسون برای حقیقت‌یابی منشاء شیوع کرونا.

سفیر چین در کنبرا پیش از این تهدید کرده بود در صورتی که نخست‌وزیر استرالیا مواضع خود را برای انجام تحقیقات مستقل در زمینه ردیابی منشاء ویروس کرونا حفظ کند، پکن یک جنگ تجاری را با استرالیا آغاز خواهد کرد. او به طور مشخص به تجدید نظر چین در واردات گوشت از استرالیا نیز اشاره کرده بود.

۱۸ درصد از تولید گوشت استرالیا به ارزش ۳ میلیارد دلار در سال به چین صادر می‌شود.

با این حال مقامات استرالیا موضع خود برای انجام تحقیقات را حفظ کرده‌اند. البته کشورهایی مانند ایران در برابر هشدار‌های چین درباره عدم پیگری پنهان‌کاری این کشور در ارایه اطلاعات مربوط به شیوع کووید-۱۹ عقب‌نشینی کردند. پس از آنکه کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی آمار و اطلاعات ارایه شده از سوی چین را یک «شوخی تلخ» خواند، سفیر چین واکنش تندی نشان داد و همه مقامات تهران برای طلب پوزش از او بسیج شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش آسوشیتدپرس، هرچند وزیر امور خارجه چین مدعی شده توقف واردات گوشت مربوط به نقض قوانین بازرسی و قرنطینه از سوی برخی شرکت‌های صادرکننده استرالیایی است، وزیر تجارت استرالیا می‌گوید، موارد فنی که پکن مطرح کرده مربوط به یک سال قبل است.

سایمون بیرمنگهام تاکید کرد که پیش از توقف واردات، به طرف استرالیایی اخطار داده نشده بود.

یکی از سناتورهای استرالیایی نیز گفته که چین به نحوه نمایش برچسب‌ها روی بسته‌های گوشت انتقاد داشته است.

مت کناوان و بسیاری دیگر از سناتورهای استرالیایی بر این باورند که مواردی از این دست نشان می‌دهد که استرالیا باید تنوع بیشتری در روابط تجاری خود ایجاد کند.

این در حالی است که روز یکشنبه نیز پکن، استرالیا را به اعمال تعرفه ۸۰ درصدی روی واردات جو تهدید کرده بود. سفیر چین نیز پیش‌تر از سفر نکردن چینی‌ها به استرالیا یا تحریم واردات شراب اشاره کرده بود. گردشگران چینی سالیانه ۲۰ میلیارد دلار به اقتصاد استرالیا تزریق می‌کنند. همچنین دانشجویان چینی نیز بیش از ۴۰ درصد ظرفیت دانشگاه‌های استرالیا را پر کرده‌اند.

با این حال مقامات استرالیا همچنان بر تحقیق بین‌المللی درباره منشاء کرونا تاکید دارند.

هرچند  استرالیا یکی از موفق‌ترین کشورها در مهار کووید-۱۹ در جهان به شمار می‌رود و آمار مبتلایان به کرونا حدود ۷ هزار نفر است و تعداد قربانیان هنوز به ۱۰۰ نفر نرسیده، مقامات این کشور بر این باورند انجام تحقیقات مستقل برای جلوگیری از ایجاد چنین بحران‌هایی در آینده اهمیت زیادی دارد.

کرونا در چهار ماه گذشته ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را در جهان مبتلا کرده و ۳۰۰ هزار نفر نیز قربانی شده‌اند.