حمله خونین تروریستی در غرب کابل

آیا داعش پاسخ بازداشت رهبر خود را داده است؟

حوالی ساعت ده صبح روز سه شنبه افراد مسلح به «بیمارستان زایمان» در غرب کابل حمله کردند . آنان با رگبار بستن بر زنان و کودکان و کارمندان بیمارستان تعدادی را به خاک و خون کشاندند. . شاهدان عینی می‌گویند سه فرد مسلح که لباس نظامی به تن داشتند، وارد بیمارستان شده و هر کسی را که پیش روی خود دیدند به رگبار بستند. یکی از شاهدان عینی که داخل بیمارستان بوده در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که تنها نزدیک درب ورودی بیمارستان سه زن و یک کودک افتاده بودند که مشخص نبود کشته شده‌اند یا زخمی‌اند.

مقام‌های امنیتی نیز گفتند نیروهای ویژه امنیتی به محل درگیری رسیده و با «تروریست‌ها» وارد نبرد شده‌اند . از سوی دیگر نیروهای ناتو نیز برای کمک به محل حادثه حاضر شدند. بیمارستان زنان در غرب کابل توسط سازمان پزشکان بدون مرز اداره می‌شود و در آن تعدادی پزشک و کادر خارجی نیز حضور دارند.

طالبان بلافاصله پس از ساعتی، حضور این گروه در این حمله را رد کردند. به دنبال آن گروه داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آیا داعش پیام برگشت خود را با این حمله دادند ؟

اواخر پاییز سال گذشته اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از پایان کار داعش در افغانستان خبر داد. او گفت با رشادت نیروهای امنیتی حضور داعش در افغانستان به پایان رسید. البته نیروهای داعش در شرق افغانستان در همان زمان به صورت گروهی تسلیم نیروهای امنیتی افغانستان شدند.

هرچند دولت تسلیمی داعش به دولت افغانستان را نتیجه حملات متواتر نیروهای نظامی افغان دانسته است. آما طالبان نیز ادعا کردند که زیر فشار این گروه داعش چاره‌ای جز تسلیم نداشت. در آن زمان گزارش شد که نزدیک به یک هزار عضو داعش به نیروهای امنیتی تسلیم شدند که بیش از شصت درصد آنان را زنان و کودکان اعضای داعش تشکیل می‌داد. با تسلیم‌شدن اعضای داعش به نیروهای امنیتی افغان، به نظر می‌رسید که عمر این گروه در افغانستان به پایان رسیده است. اما این ذهنیت خیالی بیش نبود و داعش دوباره به حیات تروریستی خود برگشت.

حمله هفته گذشته نیروهای ویژه امنیتی افغانستان به پایگاه داعش در شمال شهر کابل نشان داد که این گروه در حال بازسازی و برگشت به جنگ در افغانستان است.

هفته گذشته نیروهای امنیتی یک مرکز مشترک داعش و شبکه حقانی را در شمال شهر کابل متلاشی کرد. در این عملیات پنج تن از اعضای داعش کشته شده و هشت تن دیگر نیز بازداشت شد. بازداشت این اعضای گروه داعش باعث شد تا نیروهای امنیتی افغان بتوانند روز دوشنبه رهبر گروه داعش در جنوب آسیا و شرق دور را در شهر کابل بازداشت کنند. بر اساس اعلامیه امنیت ملی افغانستان، ضیاالحق مشهور به ابو عمر خراسانی رهبر بخش جنوب آسیا و شرق دور داعش همراه با مسئول روابط عمومی داعش و مسئول اطلاعات این گروه بازداشت شده‌اند. این افراد بر اساس اعترافات بازداشت شده‌های این گروه در هفته گذشته به چنگ دولت افغانستان افتادند. قبل از این ماه گذشته دولت افغانستان عبدالله اورکزی مشهور به اسلم فاروقی رهبر شاخه خراسان گروه داعش، با یک عضو دیگر این گروه را بازداشت کرده بود.

با این حال، حمله روز سه شنبه داعش به یک بیمارستان زایمان در غرب کابل، یک بار دیگر این پیام را مخابره کرده است که داعش همچنان در افغانستان و حتی در کابل، فعال و زنده است. داعش با این حمله خواسته است تا واکنش خود را در قبال بازداشت رهبر این گروه نشان دهد. با این که توقع می‌رفت پس از توافق صلح میان گروه طالبان و دولت آمریکا، حملات طالبان بر گروه داعش و حتی القاعده بیشتر شود، اما به نظر می‌رسد طالبان علاقه‌ای ندارند تا علیه این گروه دست به اقدام بزنند. بر اساس گزارش‌ها همین حالا هم طالبان و داعش در استان بدخشان در شمال افغانستان، در همکاری با هم حملات خود را علیه دولت افغانستان متمرکز ساخته‌اند. به طور کل مسایل مالی و رهبری جنگ در بدخشان بر عهده طالبان است. اما داعش مسئولیت جنگ را بر عهده خود می‌گیرد.

با این که داعش در افغانستان ضربات زیادی را از سوی نیرو‌های امنیتی افغان متحمل شده است. اما با این حال حادثه روز سه شنبه نشان داد که هنوز هسته‌های دیگر این گروه در افغانستان فعال‌اند. به نظر می‌رسد که شبکه حقانی و سازمان استخباراتی پاکستان روی این گروه سرمایه گذاری می‌کنند تا اگر طالبان با دولت افغانستان به توافق برسند، نیروی نیابتی دیگری برای تامین منافع پاکستان در این کشور وجود داشته باشد.

بیشتر از