پاکستان: ایران پنج هزار شهروند پاکستانی را به اجبار بازگرداند

اسلام‌آباد از تهران خواسته بود تا ایجاد تاسیسات قرنطینه صبر کند

اتوبوس حامل زائران پاکستانی در حال بازگشت از ایران در شهر مرزی تفتان، ۱۸ مارس ۲۰۲۰-Shahid ALI / AFP

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان گفت به رغم درخواست از تهران برای درنظر گرفتن زمان بیشتر به منظور ایجاد تاسیسات لازم برای قرنطینه در پاکستان، ایران پنج هزار تبعه پاکستانی را به اجبار بازگردانده است.

قریشی در نخستین جلسه پارلمان که پس از دو ماه برگزار شد، گفت: «با وزیر امور خارجه ایران صحبت کردم و خواستم برای تحویل گرفتن زائران زمان بیشتری در نظر بگیرد،‌ اما به دلیل تحریم‌های اقتصادی نتوانستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه گفت که پاکستان چاره دیگری جز پذیرش شهروندان خود نداشت.

اماکن مقدس شیعیان در ایران از جمله مقصد‌های گردشگری زیارتی زائران پاکستانی است. شماری از شهروندان پاکستان که برای زیارت این اماکن به ایران سفر کرده بودند، در نتیجه شیوع کووید-۱۹ در معرض ابتلا به این بیماری قرار گرفتند. اکنون اسلام‌آباد ادعا می‌کند زائران پاکستانی که از ایران بازگشته‌اند منشا انتقال ویروس هستند. چرا که پاکستان امکانات تست و قرنطینه آن‌ها را در اختیار نداشته است.

دستیار ویژه نخست‌وزیر پاکستان در اواسط فروردین ماه مدعی شده بود که ۸۰ درصد موارد تایید شده ابتلا به کرونا در پاکستان شهروندانی بودند که از ایران به پاکستان بازگشتند.

به گزارش عرب‌نیوز تا کنون ۳۱ هزار مورد تایید شده ابتلا به کووید-۱۹ در پاکستان گزارش شده و ۶۶۷ مرگ نیز به ثبت رسیده‌ است.