یورش پلیس به پایگاه ثارالله در بصره با مجوز نخست‌وزیر عراق

این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری‌اسلامی به تیراندازی به معترضان عراقی متهم است

معترضان پس از دوره‌ای سکوت به دنبال شیوع کووید-۱۹ دوباره به خیابان‌های عراق بازگشته‌اند، ۱۰ می ۲۰۲۰-AHMAD AL-RUBAYE / AFP

همزمان با از سرگیری اعتراض‌های مردمی در عراق، دفتر نخست‌وزیری عراق در بیانیه‌ای از یورش نیروهای پلیس به مقر گروه شبه‌نظامی ثارالله در بصره خبر داد. این گروه که گفته می‌شود تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد، متهم به تیراندازی به سوی معترضان عراقی است. پلیس به همان ساختمانی هجوم برده که اعضای ثارالله از داخل آن به مردم تیراندازی کرده بودند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شماری از اعضای ثارالله دستگیری شده و مهمات و سلاح‌های آنها نیز توقیف شده است.

بیانیه‌ای که از سوی دفتر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر جدید عراق منتشر شده این نکته را خاطرنشان می‌کند که دستگیرشدگان برای دادرسی عادلانه به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.

کاظمی که به تازگی از پارلمان عراق رای اعتماد گرفته، وعده داده با گروه‌های تندروی شبه‌نظامی در عراق مقابله می‌کند و حق اعتراض مسالمت‌آمیز شهروندان را به رسمیت شناخته و به حقوق آنها احترام می‌گذارد.

معترضان عراقی از پاییز گذشته علیه فساد و ناکارآمدی دولت و وضعیت وخیم معیشتی به خیابان‌ها آمدند. این اعتراض‌ها به سرعت دخالت جمهوری اسلامی در امور داخلی عراق را نیز در برگرفت و معترضان شعارهایی علیه مقامات تهران سر دادند. این اعتراض‌ها به استعفای عادل المهدی، نخست‌وزیر سابق عراق منجر شد و شش ماه پس از بن‌بست سیاسی در این کشور، سرانجام مصطفی الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر جدید آغاز به کار کرد. با این معترضان بار دیگر به خیابان‌ها بازگشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه ثارالله که در دهه ۹۰ میلادی بنیان‌گذاری شد، همواره تهدیدی برای صلح و ثبات در عراق به شمار می‌رفت و با از سرگیری موج جدید اعتراض‌ها در عراق، معترضان در برابر دفتر این گروه در بصره تجمع کردند.

منتقدان و فعالان حقوق بشر گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی را به دست‌داشتن در کشتار بیش از ۵۰۰ معترض عراقی و ربوده شدن ده‌ها نفر دیگر متهم می‌کنند.

اتهامی که مقامات تهران آن را رد می‌کنند.

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس در عراق در ۱۳ دی‌ماه سال گذشته، نه تنها از شدت حمله‌های گروه‌های شبه‌نظامی در عراق کاسته شده، بلکه اسماعیل قاآنی نیز نتوانسته جای خالی سلیمانی در تنظیم معادله‌ها در عراق را پر کند.

از سوی دیگر کتائب حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی دیگری که به همکاری با جمهوری اسلامی متهم است نیز در ماه‌های اخیر تحت تاثیر حمله‌های پی‌در‌پی نیروهای آمریکایی، ضعیف شده است.

این گروه الکاظمی را به دست داشتن در پروژه حذف سلیمانی متهم کرده بود. با این حال پارلمان عراق به الکاظمی رای اعتماد داد و در نهایت مقامات تهران از تشکیل دولت او حمایت کردند.