جواد ظریف: هر ایرانی در آمریکا و هر آمریکایی در ایران آزاد شود

وزیر امور خارجه ایران می‌گوید آمریکایی‌ها پیشنهاد ما را بی‌پاسخ گذاشتند

یک روز پس از آن که علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که ایران حاضر است «بدون هیچ پیش‌شرط و میانجی» تبادل زندانی میان ایران و آمریکا را عملیاتی کند، حالا وزیر امورخارجه ایران می‌گوید «مهر سال ۹۷ بر اساس تصمیمی که گرفته شد، در نیویورک اعلام کردم جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تمامی زندانیان ایرانی که در آمریکا و یا در سایر کشور‌ها با فشار آمریکا زندانی هستند، با تمام زندانیان آمریکایی مبادله شوند».

به گفته وزیر خارجه جمهوری اسلامی  ایران «از آن زمان آمریکایی‌ها تاکنون به آن پاسخ نداده‌اند، بنابراین صحبت‌های آقای ربیعی در ادامه همین صحبت‌هاست».

جواد ظریف تاکید کرده است که خواستار آزادی تمام کسانی‌ست که در ایران دستگیر شده‌اند. او هم‌چنین گفته است که می‌خواهد تمام کسانی که به «درخواست آمریکا» در کشور‌های مختلف به دلایل غیرمنطقی مانند عبور از تحریم‌ها دستگیر شده‌اند، آزاد شوند. 

روز گذشته علی ربیعی گفته بود که آمریکا «آمادگی بیشتری» نسبت به گذشته برای «تبادل زندانی» دارد و ایران نیازی به حضور «میانجی» برای این مذاکرات نمی‌بیند و «پیش‌شرطی» هم ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین مدعی شده بود که آمریکا در پاسخ به پیشنهاد ایران تعلل کرده است. ربیعی آمریکا را متهم کرده بود که ارزشی برای جان انسان‌ها قائل نیست.

علی ربیعی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران حاضر است بی‌هیچ پیش‌شرطی برای تبادل همه زندانیان مذاکره کند، گفته بود: «امیدواریم که در شرایط شیوع بیماری کووید ۱۹ که جان شهروندان ایرانی را در زندان‌های آمریکا تهدید می‌کند، دولت آمریکا سرانجام مراقبت از جان انسان‌ها را به سیاست ترجیح دهد و به این مسیر برگردد.»

در ماه‌های گذشته، ژائو یانگ (آمریکایی) با مسعود سلیمانی، پژوهشگر ایرانی، مبادله شدند. در روزها و هفته‌های گذشته هم بحث بر سر دو زندانی، یکی در ایران و دیگری در آمریکا، بالا گرفته است؛ سیروس عسگری، استاد دانشگاه ایرانی که در زندان‌های آمریکا محبوس است و در زندان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ شده است، و مایکل وایت، افسر سابق نیروی دریای آمریکا که در مشهد دستگیر شده بود و اخیرا از زندان به مرخصی آمده است که دلیل آن نیز ابتلای این زندانی آمریکایی به بیماری کووید-۱۹ در زندان‌های ایران است. 

در روزهای گذشته، سخنان مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در تقدیر از تلاش‌های سوئیس برای تمدید مرخصی یا درخواست مرخصی برای زندانیان آمریکایی در ایران، گمانه‌زنی‌ها درباره آزادی زندانی آمریکایی، مایکل وایت، را بیشتر از قبل کرد.

از سوی دیگر، کن کوچینلی، معاون اجرایی امنیت آمریکا، ضمن رد گمانه‌زنی‌ها در مورد ارتباط پرونده وایت با سیروس عسگری، گفته بود: «دولت ایران روند تحویل گرفتن ۱۱ ایرانی در فهرست اخراج از آمریکا را کند کرده است.» 

این مقام آمریکایی گفته بود که سنگ‌اندازی‌های جمهوری اسلامی ایران و تعلل آن در صدور گذرنامه برای این استاد دانشگاه، دلیل طولانی شدن مدت زمان زندان او بوده است. به گفته کوچینلی، تلاش برای مهیا کردن شرایط خروج این استاد دانشگاه از خاک آمریکا از آذرماه سال گذشته آغاز شده بود، اما ایران تا اواخر بهمن‌ماه از صدور گذرنامه معتبر برای او خودداری می‌کرده است.

این مقام آمریکایی گفته بود که «تا کنون شش بار برای عسگری بلیط رزرو شده است تا به ایران بازگردد، اما پروازها به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ لغو شده است».

بیشتر از