تلاش مقام‌های کره جنوبی برای ردیابی هزاران بیمار احتمالی کرونا

بیشتر موارد جدید ابتلا به کرونا ناشی از حضور در دیسکوهای شبانه و میخانه‌هاست

موج تازه‌ای از شیوع بیماری کووید ۱۹ در پایتخت کره‌جنوبی به راه افتاده است - Yonhap/via REUTERS 

مقام‌های کره جنوبی در پی یافتن هزاران نفری هستند که احتمال می‌رود با شماری از مبتلایان به ویروس کرونا در یک محله تفریحی شهر سئول در تماس بوده باشند. 

مقام‌های رسمی کره جنوبی که می‌کوشند از موج جدید همه‌گیری جلوگیری کنند، از ۳۵ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا تا نیمه شب یکشنبه خبر داده‌اند. این بالاترین آمار مبتلایان در بیش از یک ماه گذشته در این کشور است. 

همه موارد جدید به استثنای شش نفر، به شیوع ویروس کرونا در دیسکوهای شبانه و میخانه‌های شهر مربوط می‌شوند، که خیلی از آنها پاتوق جامعه دگرباشان (‌ال جی بی تی) در محله ایتاوان در پایتخت این کشور هستند. 

این موضوع البته موجب پیچیدگی‌هایی برای مقام‌های رسمی شده است که سخت تلاش می‌کنند تا مبتلایان احتمالی را ردیابی کنند. در آن کشوری هنوز همجنس‌گرایی علنی یک تابو محسوب می‌شود و جامعه «ال جی بی تی کیو» همچنان هدف تبعیض‌های مختلف، از جمله از دست دادن شغل و سخنان تنفر‌آمیز قرار می‌گیرند. 

مقام های رسمی بیش از ۲۴۵۰ نفر از مشتریان مراکز تفریحات شبانه شهر را مورد آزمایش کرونا قرار داده‌اند، اما کماکان تلاش می‌کنند ۳۰۰۰ نفر دیگر را هم ردیابی کنند. صدها نفر دیگر هم که با مشتریان کلوپ‌های شبانه در تماس بوده‌اند، تست کرونا داده‌اند. 

چونگ سیه کیون، نخست وزیر کره جنوبی، روز دوشنبه در نشستی با مقام‌های رسمی کشور از دولت‌های محلی خواست تا برای ردیابی مشتریان (آن کلوپ‌ها) با پلیس همکاری کنند. او گفت: «‌اولویت نخست ما این است که تعداد مبتلایان را در کلان‌شهر سئول به حداقل برسانیم. ما باید مشتریان مراکز تفریحی شبانه را فورا پیدا کنیم و از آنها آزمایش بگیریم. سرعت‌عمل عنصری کلیدی است. »

این کشور آسیایی به واسطه واکنش سریع در قبال همه‌گیری عالمگیر که موجب کاهش چشمگیر آمار مبتلایان جدید در هفته‌های اخیر شد، مورد ستایش همگان قرار گرفته است. اما بازگشت دوباره موارد جدید مبتلایان موجب نگرانی‌هایی درباره احتمال روبه‌رو شدن کشور با موج دوم همه‌گیری کرونا شده است. 

همه‌گیری کرونا، همچنین اثرات جانبی بالقوه و ناخواسته شیوه‌های ردیابی تهاجمی دولت را برجسته کرده است؛ از جمله فاش شدن گسترده اطلاعات خصوصی بعضی از بیماران که بخشی از اثرات رویکرد مهار ویروس دولت بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یوون تی- هو، از مسئولان وزارت بهداشت، ضمن تایید نگرانی‌ها در مورد (احتمال مبتلا شدن بخشی از) جامعه دگرباشان، گفت در صورتی که آنها پا پیش بگذارند،‌ ممکن است هویت جنسی خود را به رغم میل باطنی‌شان علنی کنند و در آینده مورد تبعیض قرار گیرند.

او گفت: «ما مسیر حرکت مبتلایان تایید شده کرونا را منتشر می‌کنیم تا به این وسیله کسانی را که در معرض ابتلا بوده‌اند، به انجام داوطلبانه آزمایش کرونا تشویق کنیم. از شما درخواست می‌کنیم تا از انتشار اطلاعات شخصی بیماران و یا شایعه‌های بی‌اساس خودداری کنید. چنان کاری نه تنها بیماران را ناراحت می‌کند، بلکه ممکن است با مجازات همراه باشد.»‌

به گفته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های کره جنوبی (KCDC) که گزارش ان روز جمعه منتشر شد، آزمایش کرونای ۸۶ نفر در رابطه با شیوع ویروس کرونا در محله ایتاوان مثبت بوده است. این بیماران شامل افرادی نیز می‌شوند که از سایر نقاط کشور به پایتخت سفر کرده‌اند و سپس به خانه برگشته‌اند. 

پارک وان- سون، شهردار سئول، از همه مشتریان کلوپ‌های شبانه خواست تا آزمایش کرونا دهند. او وعده داده است که از اطلاعات شخصی افراد محافظت می‌شود و کسانی که از انجام آزمایش پرهیز کنند، جریمه خواهند شد. 

آقای پارک گفت:‌ «اگر ویروس به سئول رخنه کرده باشد، کشور در معرض خطر است. » 

به گفته او از کل ۱۰ هزار و ۹۰۹ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در کشور، ۷۰۰ نفر مربوط به شهر سئول است که شامل ۲۵۶ مورد مرگ نیز می‌شود. 

افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در حالی رخ داده است که دولت کره جنوبی روند کاهش تدابیر فاصله‌گیری اجتماعی و بازگشایی مدارس و کسب و کارها را آغاز کرده بود. 

طبق آمار رسمی منتشر شده در روز دوشنبه، حجم واردات و صادرات کره جنوبی در ده روز اول ماه مه با افت شدید مواجه شده است و این امر، چشم‌انداز تیره و تاری برای چهارمین قدرت اقتصادی آسیا رقم می‌زند. 

چو هی- یون، مدیرکل آموزش و پرورش شهر سئول، در بیانیه‌ای پشنهاد داد تا در سایه همه‌گیری جدید، تاریخ بازگشایی مدارس شهر که قرار بود چهارشنبه آینده عملی شود، یک هفته به تعویق افتد. 

به گفته سخنگوی شرکت فناوری تی مکس سافت، دو شرکت فناوری کاکائو و نی‌ور، برنامه بازگشت به کار کارکنانشان از روز دوشنبه را به تعویق انداخته‌اند. این تصمیم در پی گزارش دو مورد ابتلا به ویروس کرونا در شرکت فناوری تی مکس سافت در رابطه با همه‌گیری کلوپ‌های شبانه، اتخاذ شده است. 

تی مکس سافت روز جمعه از بسته شدن دفتر این شرکت در نزدیکی سئول خبر داد و گفت که تمامی پرسنل خود را برای تشخیص کووید- ۱۹ آزمایش خواهد کرد. 

۶۹ مورد بیمار جدید گزارش شده از سوی مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در ۴۸ ساعت گذشته، معادل کل آمار مبتلایان در هفته قبل از آن بوده است. 

در عین حال، جونگ یون- کیونگ، رئیس مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، گفت اگرچه شیوع بیماری نگران کننده است، «اما هنوز درست نیست آن را موج دوم همه‌گیری بخوانیم.» او گفت:‌ «این همه‌گیری در جریان است.»‌

بیشتر از جهان