نگرانی‌ها درباره انفجار بمب پنهان در تهران

رئیس شورای شهر تهران: شبکه گاز در پایتخت یک بمب بالقوه است 

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران - عکس از خبرگزاری تسنیم

پس از وقوع زلزله در اطراف پایتخت ایران و چیره شدن ترس بر شهروندان تهرانی از امکان فعال شدن گسل مشاء، نگرانی‌ها درباره ناکافی بودن زیرساخت‌های تهران برای مقابله با وقوع زلزله احتمالی در آینده شدت گرفته است. امروز، یک‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، با اشاره به این که در مبحث زیرساخت‌ها وظیفه همه دستگاه‌ها از جمله سازمان آب، برق و گاز، ایجاد «شبکه اضطراری ضد زلزله» است، گفته: «شبکه گاز در شهر تهران یک بمب بالقوه است.».

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت شبکه گاز این شهر، گفت: «با بروز زلزله امکان انفجار لوله‌ها و شاه لوله‌های گاز در سطح شهر وجود دارد.» 

محسن هاشمی همچنین گفت: «اگر به جای گاز در سیستم ساختمان‌ها برق برای تولید حرارت استفاده می‌شد، وضعیت این چنین نبود. لذا در زیرساخت‌ها باید تغییر آن مدنظر باشد.»

به زعم وی، مسئله آب در تهران همچنان دچار مشکل است، و هر محله باید یک مخزن آب برایاستفاده تا ۷۲ ساعت پس از حادثه، داشته باشد.

هاشمی تاکید کرده است که سرعت‌عمل دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف برای  ایجاد «شبکه‌های اضطراری» بالا نیست، و دولت باید به طورمداوم نظارت بر این اقدامات را دنبال کند.

رئیس شورای شهر تهران به خبرنگار ایلنا گفت که مسئله مهم زلزله هم مانند معضل آلودگی هوا، به یک موضوع «مناسبتی» تبدیل شده است و هربار که زلزله خفیف اما قابل‌ حسی رخ می‌دهد، توجه افکار عمومی و مسئولان کشور به آن جلب می‌شود، اما با گذشت زمان دوباره موضوع شکل روزمره می‌گیرد و اقدام اساسی درباره آن انجام نمی‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وی، در زمان وقوع زلزله پاییز سال ۱۳۹۶ اعلام شد که بحث آسیب‌پذیری تهران در برابر زلزله «بسیار جدی»  است و باید اقدامات اساسی جهت کاهش آسیب قبل از وقوع زلزله، و مدیریت درست شهر در زمان وقوع زلزله، انجام شود.

رئیس شورای شهر تهران درباره ضرورت «نوسازی بافت فرسوده» نیز گفت که انجام این کار در برنامه «نظام و دولت» است، ولی سرعت آن «کم» بوده است. بنا به گفته رئیس شورای شهر تهران، حدود « ۱۵ هزار هکتار» بافت فرسوده از دماوند تا هشتگرد هست و برخی معتقدند که این بافت فرسوده حتی به «۱۷ هزار هکتار» هم می‌رسد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به کمبود دستگاه «زلزله‌نگار» نیز گفت: «ما هنوز نمی‌توانیم با سرعت و دقت مناسب زلزله و پیش لرزه و پس لرزه‌ها را تشخیص دهیم، چرا که  در تهران با کمبود دستگاه لرزه‌نگاری مواجهیم.»

محسن هاشمی رفسنجانی همچنین افزود: «مدیریت شهری تهران نیاز به تعامل با سران قوا درباره مدیریت سوانح طبیعی دارد که امیدواریم این فرصت برای شهروندان تهرانی فراهم شود.»

پس از زلزله اخیر، رئیس سازمان مدیریت بحران تهران با اشاره به فعال شدن گسل «مشا» گفت: «اگر زلزله‌ای ۶ ریشتری در تهران رخ دهد، قدرت آن ۳۲ برابر زلزله شب گذشته است و اگر به ۷ برسد، هزار برابر قدرت دارد و مسئله‌ای خیلی جدی برای تهران است.»

این مقام مسئول همچنین گفت: «در صورت وقوع زلزله بالاتر از ۶ و نیم ریشتر، قطعا در تهران یک فاجعه داریم.»

بیشتر از