پنج نکته جالب درباره قرص پیشگیری از بارداری

قرص پیشگیری از بارداری شصت‌ساله شد

تا سال ۱۹۷۲ این قرص برای همه زنان قانونی نبود-PIXABAY 

شصت سال از تایید اولین قرص کنترل بارداری توسط اداره غذا و داروی آمریکا (FDA)، رخدادی تاریخی که همسو بود با حقوق بهداشت و تولید مثل زنان، گذشته است.  

با این حال، با وجود صدور مجوز نیز آمریکا هنوز با چالش‌هایی برای عبور از قوانین منسوخ مربوط به «بی‌عفتی» مواجه بود و دسترسی به قرص و نیز اطلاعات در باره جلوگیری از آبستنی، تا سال‌ها بعد برای زنان امکان‌پذیر نبود. 

در دهه‌های گذشته، داروهای خوراکی به یکی از پرطرفدارترین شیوه‌های کنترل بارداری در آمریکا و دیگر کشورهای جهان تبدیل شده است. 

از بدو تولید این دارو تا دسترسی به آن و تا امروز، پنج نکته جالب در مورد این قرص کنترل بارداری وجود دارد که عبارتند از: 

قرص « انووید- ۱۰» با مجوز اف دی ای، اولین قرص جلوگیری از بارداری، روز ۹ می ۱۹۶۰ میلادی: 

داروی کنترل بارداری عمدتا براساس تحقیقات انجام شده توسط مارگارت سنگر، پرستار و حامی حقوق زنان در دهه ۱۹۵۰ میلادی به دست آمد. این قرص که پس از آن به عنوان شیوه کنترل بارداری شناخته شد، اولین بار رسما از ۲۳ ژوئن ۱۹۶۰ در اختیار زنان قرار گرفت. 

در اولین سال، ۴۰۰ هزار زن برای دریافت نسخه این قرص به پزشکان خود رجوع کردند. 

سه سال بعد، در سال ۱۹۶۳ میلادی، تعداد زنانی که خواستار استفاده از این قرص بودند و برای گرفتن نسخه آن اقدام کردند، به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افزایش یافت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 تا سال ۱۹۷۲ این قرص برای همه زنان قانونی نبود

بر اساس گزارش نشریه فوربز، به رغم دریافت مجوز از سوی اف دی ای،  زنان متاهل در آمریکا تا سال ۱۹۶۵ حق استفاده از این قرص را نداشتند. 

در سال ۱۹۷۲ میلادی بود که دادگاه عالی با صدور رایی، استفاده از این قرص را برای همگان، فارغ از وضعیت تاهل، صادر کرد. 

امروز در آمریکا از هر ۱۰ زن ۹ نفر در مقطعی از زندگی از داروی پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) در فاصله سال‌های ۲۰۱۷- ۲۰۱۵ میلادی، ۶۴.۹ درصد از جمعیت ۷۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری زنان در سنین ۱۵ تا ۴۹ در ایالات متحده آمریکا از داروی پیشگیری از بارداری استفاده می‌کردند. 

داروی خوراکی پیشگیری از بارداری با ۱۲.۶ درصد، یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های کنترل بارداری است. 

این قرص در آمریکا همیشه رایگان نیست

براساس اطلاعات نهاد «فرزند‌پروری برنامه‌ریزی شده» ( Planned Parenthood)، هزینه داروی خوراکی جلوگیری از باردای بسته به نوع بیمه افراد، می‌تواند بین صفر تا ۵۰ دلار در ماه باشد. 

طبق براوردهای انجمن بارداری آمریکا (American Pregnancy Association)، مخارج تهیه قرص برای زنان بسته به بیمه درمانی آنها و نیز قیمت قرص، می‌تواند سالانه ۲۰ تا ۸۰۰ دلار باشد. 

هنوز قرصی برای مردان وجود ندارد

به گزارش نشریه تایم، در ماه مارس ۲۰۱۹ میلادی، براساس تحقیقات ارائه شده در نشست سالانه متخصصان غدد (Endocrine Society) قرص جدیدی برای کنترل بارداری توسط مردان مورد آزمایش‌های مقدماتی قرار گرفته است که «در ۳۰ مرد توانسته به تولید هورمن‌های واکنشی موثر در کنترل بارداری منجر شود.»‌

آن تحقیق از سوی موسسه تحقیقاتی بیومدیکال لس آنجلس و دانشگاه واشنگتن ارائه شده بود. 

اگرچه این قرص هنوز برای بازبینی به اداره غذا و داروی آمریکا ارائه نشده است و انتظار می‌رود که دستیابی به آن برای مردان چند سال طول بکشد. 

هم اکنون تنها روش موثر کنترل بارداری برای مردان، استفاده از کاندوم است. 

© The Independent

بیشتر از زندگی