نخستین کارخانه تولید زهر عقرب در افغانستان

هر سه لیتر زهر عقرب، در بازارهای جهانی به بهای ۲۹ میلیون دلار به فروش می‌رسد

یک تاجر افغان با بودجه‌ای معادل نیم میلیون دلار آمریکا، توانسته است ­برای نخستین بار، یک پرورشگاه پرورش عقرب (کژدم) در استان هرات ایجاد کند. این  نخستین بار است که زهر عقرب درافغانستان تولید می­‌شود.

گفته می‌­شود در این پرورشگاه بیش از ۲۲ هزار نوع عقرب وجود دارد که از نقاط مختلف استان ­هرات جمع­‌آوری و نگهداری می­‌شود.

زهر عقرب از جمله با ارزشترین مایعات جهان به شمار می‌رود. این زهر بیشتر به کشورهای آمریکا، اروپا و کشورهای عربی صادر می­‌شود.

مدیر این مزرعه می­‌گوید عقربها هرسه ماه ۳۰۰ گرم زهر تولید می‌کنند و هر سه لیتر زهر عقرب، در بازارهای جهانی به بهای ۲۹ میلیون دلار به فروش می‌رسد.

گفته می­‌شود از زهر عقرب برای مداوای بیماری سرطان و تولید آنتی بیوتیک در پزشکی استفاده می‌شود. زهر کژدم حاوی «کلوروتوکسین» است که در شناسایی اندازه و موقعیت تومورهای سرطانی، بسیار مورد استفاده است. همچنین از زهر عقرب برای از بین بردن بیماری مالاریا نیز استفاده می‌شود.

کژدم یا عقرب نام یکی از گونه­‌های عنکبوتیان است که دارای هشت پا، نیش و زهر کشنده هستند. نیش این خزنده در انتهای دم آن قرار دارد. کژدم­‌ها شب­‌ها به آرامی به فعالیت زیستی خود می‌­پردازند و بیشتر درآب وهوای گرم فعال هستند و به همین دلیل است که عقرب­‌ها در فصل­‌های گرم بیشتر دیده می­‌شوند.

کژدم­ها می‌توانند ماده سمی کشنده­  را از قسمت عقب بدن‌شان به طرف مهاجم بپاشند. این جانور بیشتر در شب‌ها شکار می­‌کند و پاهای جلویی خود را برای پیدا کردن غذا به کار برده و پس از یافتن غذا آنرا با چنگال‌هایش می‌گیرد. این گزنده درمحیط خارج از خانه در زیر سنگ‌ها، زیر پوست درختان، میان هیزم­‌ها و جاهایی شبیه به آن یافت می­‌شود. درمحیط خانه در حمام، دست­شویی، آشپزخانه و محیط­‌های مرطوب دیده می­‌شوند. عقرب‌ها درطول روز در گوشه­‌ای بی­‌حرکت و پنهان­ هستند.

کژدم­‌ها به رنگ­‌های مختلف مانند زرد، سیاه، مایل به قهوه­ای و خاکستری وجود دارند و اندازه آنها ۱.۵ تا ۱۸ سانتیمتر است، اما بواسطه شکل بدنی خود که حالت تخت و صاف دارند می­‌توانند ازشکاف­‌هایی به عرض ۳ میلیمترعبور کنند و وارد مکان‌های مختلف بشوند. جالب‌تر اینکه عقرب­‌ها دو دشمن طبیعی دارند: یکی از آنها یک نوع پرنده‌ به اسم «سار» و دیگری مگس است.

شایعاتی که می­‌گویند عقرب‌های زرد و سیاه خطرناک‌تر از انواع دیگر هستند، پایه علمی ندارد و رنگ عقرب­‌ها هیچ نقشی در غلظت و خطرناک بودن سم آنها ندارد. اما می­‌توان گفت که سم عقرب‌­ها در نواحی خشک و گرمسیر غلظت بالایی دارد. خوشبختانه خطرناک­ترین عقرب­‌ها هنگام نیش زدن انسان، تمام سم خود را تزریق نمی­‌کنند. این گزنده­‌ها درمصرف سم خود صرفه‌جویی می­‌کنند، چون عقرب­‌ها برای جبران سم از دست‌­رفته خود، نیاز به تغذیه بیشتر پیدا می­‌کنند و همیشه موقع گزیدن کوشش می‌کنند با تزریق کم­ترین میزان زهر، دفع خطر کنند.

عقرب­‌ها، مانند جانواران دیگر در برابر هر شرایط سختی تا لحظه مرگ مقاومت دارند و مهم­تر اینکه ضعیف‌­ترین عقرب­‌ها ۴۰ هزار راد (واحد اندازه­‌گیری تشعشعات تولید کننده یون جذب شونده) را تحمل می­‌کنند که این عدد در مورد انسان­‌ها کمتر از ۶۰۰ «راد» است و به همین دلیل حتی از انفجارهای اتمی هم جان سالم به در می‌­برند.

بیشتر از جهان