چکار کنیم عینکمان موقع پوشیدن ماسک بخار نکند؟

متخصصان با چند راهکار ساده به کمک عینکی‌ها آمده‌اند

یکی از کارکنان حوزه بهداشت در بیمارستانی در مکزیکو سیتی، ۶ مه- ALFREDO ESTRELLA / AFP

در حالی که کارگروه ویژه ویروس کرونا در کاخ سفید رو به انحلال می رود، در عرصه های علمی گویی «گروه ویژه ماسک» متشکل از متخصصان در حال شکل گیری است تا تئوری توطئه «واکسن بخار ماسک» را دفع کنند. توطئه هایی همچون نصب هواکشی محکم روی صورت و مسدود کردن راه خروج هوا از اطراف آن. 

همزمان با اپیدمی عالمگیر کرونا، مقاله ای تحت عنوان راه حلی ساده برای جلوگیری از بخار لنزهای چشم هنگام پوشیدن ماسک صورت به شدت پرطرفدار شده است. مقاله ای که در سالنامه ژورنال پزشکی کالج سلطنتی جراحان بریتانیا منتشر شده و نتیجه تحقیقاتی در این باره است. 

شیراز شفیع ملک و شهباز شفیع ملک، پزشکان تروما و نویسندگان این مقاله، گفته اند تاثیر مه آلود بودن لنزها فقط مزاحمت نیست، بلکه این پدیده آزار دهنده حتی می تواند فرد را ناتوان سازد. 

شیوه پیشنهادی آنها که در اتاق تست فوری شده و مورد بازبینی همتایان قرار گرفته، عبارت است از:‌

گام ۱: قبل از پوشیدن ماسک عینک را با آب صابون بشویید. 

گام ۲: آب های اضافی را خوب بتکانید. 

گام ۳: بگذارید عینک در هوای طبیعی خشک شود یا لنز را با دستمالی نرم خشک کنید.

گام ۴: دوباره عینک را بپوشید

گرچه این راه به اندازه کافی ساده به نظر می رسد اما معضل بخار عینک، به هیچ وجه این گونه نیست.

تام اچ مارگرین و کریس اوئن، در مقاله تحقیقاتی خود تحت عنوان «ویژگی های بخار لنزهای علینک»، بر روی عدسی عینک سی آر۳۹ (CR39) و مواد پلی کربنات آزمایش کرده و دریافته اند که همه لنزهای عینک مانند هم ساخته نشده اند. 

آنها در این مقاله نوشتند: «هر دو عنصر ویژگی های فیزیکی لنز عینک و نیز مجموعه عوامل محیطی در مدت زمان بخار زدایی از لنزهای عینک نقش دارند. چنانچه لنز «پلی کربنات» سریع تر از لنز «سی آر۳۹» بخار زدایی شدند و لنز سی آر ۳۹ به نوبه خود سریع تر از لنز شیشه ای. این نشان می دهد که لنزهای عینک پلی کربنات باید در شرایطی استفاده شوند که تاثیرات مضر مه آلود شدن عینک ها به حداقل برسد.» 

اما از آنجا که عینک ها تنها بخشی از مشکل هستند، فقط بخشی از راه حل را نیز تشکیل می دهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پژوهشگران نشان داده اند که چگونه ماسک های صورت مقدار زیادی از بازدم هوا را به سمت بالا و به سوی لنزهای عینک سوق می دهند و در نتیجه مه آلودگی از چگالش بخار آب گرم بر سطح خنک تر لنزهای عینک تولید می شود.

در نتیجه به دلیل بروز تنش میان مولکول های آب، قطره های کوچکی روی سطح ظاهر می شوند. این قطرات کوچک باعث پخش نور و کاهش توانایی لنزها در انتقال تضاد یا همان کانتراست می شود. 

آب صابون دار موجب ایجاد لایه ای نازک از«سورفکتانت» یا مواد فعال سطحی می شود و در نتیجه به کاهش تنش روی سطح لنز می انجامد و باعث می شود مولکول های آب به طور یکنواخت پخش شده و به لایه ای شفاف تبدیل شوند. 

دو پزشک محقق، دکتر شیراز و شهباز ملک، نوشته اند: «تاثیر سورفکتانت یا مواد فعال سطحی، چیزی است که به طور گسترده برای پیشگیری از مه آلود شدن سطح های مختلف به عنوان راه حلی روزمره مورد استفاده قرار می گیرد.» 

اما اگر فرایند تولید مه در سطح انتقال مختل شود چطور؟ 

دی جی جردن و آر پریچرد جونز، دو پژوهشگر مقاله علمی «گره زدن ماسک جراحی برای جلوگیری از مه آلودگی» استدلال کرده اند که چگونه مشکل «مه آلودگی» می تواند میزان تیزبینی افراد را کاهش دهد. 

در حالی که روش معمولی گره زدن ماسک به شکل بستن بندها به موازات یکدیگر، در بالا و پایین گوش هاست، شیوه این دو پژوهشگر اما متفاوت است. این دو پژوهشگر می گویند با جابجا کردن بندهای ماسک، آنها را به شکل ضربدری گره بزنید. یعنی بند پایینی را بالای گوش و بند بالایی را پایین گوش ببندید. 

آنها در این مقاله می نویسند: «‌چنین رویکردی، باعث می شود که ماسک صورت محکم بر روی بینی و دور حدقه چشم مهر و موم شود و در نتیجه مانع تهویه هوا از بالای ماسک صورت گردد. این کار در عین حال باعث ایجاد دو تهویه جانبی برای خارج شدن بازدم هوا از کنار ماسک می شود.» 

انها می افزایند: «برای حل این مشکل، تلاش های زیادی شده از جمله شستن عینک قبل از استفاده، چسب زدن، و یا استفاده از چند ماسک. اما به باور ما این بهترین متد جدیدی است که نه هزینه اضافی روی دست کسی می گذارد و نه نیاز به ابزار بیشتری دارد.» 

بنابراین، دستاورد امروز ما از جلسه گروه ویژه ماسک ها این است:‌ متخصصان توصیه می کنند برای جلوگیری از فقدان تیزبینی و ناتوانی دید بر اثر مه آلودگی عینک، افراد از لنز پلی کربنات استفاده کنند، پیش از استفاده عینک آن را با آب صابون بشویند و ماسک های صورت را به شکل ضربدری گره بزنند.

© The Independent

بیشتر از زندگی