کرونا در ایران؛ نگرانی‌های فزاینده درباره بحران‌های روحی شهروندان

بالغ بر نیمی از بهبودیافتگان کرونا در ایران از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برند

آمار مشکلات روحی و روانی شهروندان تهران بالاتر از میانگین کشوری‌ست- ATTA KENARE / AFP

بر کسی پوشیده نیست که بحران کرونا در ایران تنها محدود به بالا رفتن آمار مبتلایان و قربانیان این ویروس عالم‌گیر نیست. بیشتر شدن مشکلات اقتصادی زیر سایه کرونا از یک سو و شایع شدن مشکلات روحی و روانی شهروندان و به‌خصوص کادرهای درمانی و پزشکی از سوی دیگر شرایطی تازه را برای شهروندان ایرانی به وجود آورده است.  اوایل اردیبهشت‌ امسال بود که حمید سوری، اپیدمیولوژیست و عضو کمیته مقابله با کرونا تهران در مصاحبه‌ای گفته بود که « بیش از ۵۰ درصد از بیماران ترخیص شده، از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برند و این موضوع علاوه بر این افراد، در میان کادر درمانی و بهداشتی نیز شایع شده است». 

به گزارش خبرگزاری ایرنا عضو کمیته مقابله با کرونا در تهران درباره بهبودیافتگانی که دچار اختلالات روحی و روانی می‌شوند گفته است که «یک طرح تحقیقاتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد که در آن بیش از ۴ هزار بیمار مبتلا به کرونا که در یک ماه اخیر از بیمارستان ترخیص شده‌اند بر اساس شاخص‌های سازمان جهانی بهداشت در تهران بزرگ مورد مطالعه قرار گرفت. در این طرح تحقیقاتی، عوارض روانی ناشی از ابتلا به کرونا سنجیده شد که نتایج آن مشخص کرد نزدیک به ۵۰ درصد از ترخیص‌شدگانی که به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری بودند، مشکلات روحی و روانی دارند.»

این مقام مسئول می‌گوید اگرچه آمار زنان باردار و همچنین زنانی که زایمان کردند در ابتلا به کووید ۱۹ «بسیار پایین» بود، اما زنانی که در دوران بارداری یا پس از زایمان به کووید ۱۹ مبتلا شدند، «آسیب‌پذیرترند» و حتماً باید تحت «مراقبت‌های روانی» بیشتری قرار گیرند.

به گفته این مقام پزشکی مشکلات روحی و روانی در آقایان شایع‌تر از خانم‌ها بوده و اغلب افراد در گروه سنی بین ۴۰ تا ۵۰ سال قرار داشتند. به گفته وی تجمع این بحران در «شرق تهران» بیشتر از سایر مناطق پایتخت است.

 تراکم جمعیت و به تبع میزان بالای ابتلا در آن منطقه، میزان مشکلات روحی و روانی در این منطقه نیز بیشتر شده است. به گفته این مقام مسئول «متاسفانه این رقم در تهران رقم بالایی بوده و بالاتر از میانگین کشوری است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اپیدمیولوژیست گفته است که «در پیشگیری و کاهش احتمال ابتلا به مشکلات روحی و روانی نباید اصراری برای افزایش زمان بستری افراد در بیمارستان وجود داشته باشد». 

این عضو ستاد مبارزه با کرونا با اشاره به اینکه خیلی نمی‌توان از وزارت بهداشت انتظار مداخلاتی در زمینه بحران‌های روحی و روانی داشته باشد به این دلیل که درگیر این اپیدمی‌ست، گفته «شاید بهتر است سازمان بهزیستی و سازمان‌هایی که به‌صورت غیرمستقیم با این مسئله سروکار دارند دست به کار شوند. صداوسیما و رسانه‌ها می‌توانند آگاهی‌رسانی کنند».

به گفته متخصصان پزشکی کشور مشکلات روحی و روانی حاصل از شیوع کرونا ابتدا به شکل «اضطراب» بعد هم «افسردگی» پدیدار می‌شود. 

چندی پیش هم «آرش نجیمی»، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با ذکر به این واقعیت که «پوشیدن لباس‌های کاورال (تنپوش‌های سراسری)، استفاده از ماسک به مدت طولانی، دوری از خانواده، در تماس بودن با فنی‌ترین نوع حفاظت و دیدن صحنه‌هایی که هر انسانی را ناراحت می‌کند، قطعا کادر درمانی و بهداشتی ما را خیلی تحت تاثیر قرار می‌دهد»، فرسودگی کادر درمان را، «هم به دلیل سلامتی و هم به لحاظ ارائه خدمت‌»، به شدت نگران‌کننده خوانده بود.

محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی نیز درباره رشد اختلالات دوران پساکرونا هشدار داده بود. 

بیشتر از