آمریکا میزان تهدید ناشی از حضور «هوواوی» در بریتانیا را بررسی می‌کند

وضعیت هواپیماهای جاسوسی و پادگان‌های نظامی آمریکا در دست ارزیابی است

دفتر هوواوی در غرب لندن-DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

بعد از آن که هواووی غول مخابراتی چین اجازه یافت در ساخت شبکه نسل5  بریتانیا مشارکت داشته باشد کاخ سفید اعلام کرد که در حال بررسی میزان تهدید ناشی از این اقدام بر هواپیماهای جاسوسی، مقامات اطلاعاتی و دیگر دارایی‌های ایالات متحده است تا در صورت لزوم از بریتانیا خارج شوند.

به گزارش نشریه تلگراف، گروهی از هواپیماهای جاسوسی شناسایی فوق پیشرفته ایالات متحده به نام آرسی-135 از جمله آسیب‌پذیرترین دارایی‌های این کشور در بریتانیا هستند.

در این گزارش بدون ذکر نام و به نقل از چندین مقام کنونی ایالات متحده و بریتانیا آمده است که دولت ترامپ در حال بررسی وضعیت است، ولی هنوز اعلام عمومی نکرده و ممکن است "روابط ویژه" دو کشور دستخوش تغییرات عمده‌ای شود.
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بوریس جانسون وقتی که مشارکت هواووی در ساخت شبکه نسل 5 بریتانیا را مورد تأیید قرار می‌داد، اصرار داشت که دست دولت چین از بخش‌های محوری شبکه مثل بخش‌ها نزدیک به تأسیسات نظامی و هسته‌ای کوتاه خواهد بود و فقط در ساخت بخش‌های غیرحساس شبکه مشارکت خواهد داشت که حداکثر 35 درصد شبکه را تشکیل می‌دهد.

اما ایالات متحده با این دیدگاه مخالف بوده و اصرار دارد که هواووی در ساخت هر بخشی از این شبکه بی‌سیم دخالت داشته باشد عملاً کل شبکه در دسترس دولت کمونیستی چین قرار خواهد گرفت.

در چارچوب این ارزیابی، آسیب‌پذیری‌های تمامی دارایی‌های نظامی و اطلاعاتی ایالات متحده در بریتانیا با نظارت شورای امنیت ملی ایالات متحده در دست بررسی است.

در این بررسی بیش از ۱۰هزار کارکنان نظامی ایالات متحده، چندین پادگان، ده‌ها وسیله نقلیه نظامی و عملیات اطلاعاتی را ارزیابی می‌کنند تا مشخص شود که آیا لازم است به ماموریت‌های محرمانه در بریتانیا خاتمه دهند یا خیر.

به گزارش نشریه تلگراف ایالات متحده در مورد هواپیماهای جاسوسی آرسی-135 نگرانی زیادی دارد که پایگاه هوایی میلدنهال در ساسکس مقر فعالیت‌شان است.

حدود ۵۰۰ کارمند آمریکایی در این پایگاه با حدود شش هواپیما در عملیات علیه داعش در خاورمیانه کار می‌کردند.

ماموران آمریکایی مستقر در بریتانیا نیز که در خارج از نواحی "محوری" و سراسر کشور از گوشی‌های شخصی و افزاره‌های متصل به اینترنت استفاده می‌کنند آسیب‌پذیر هستند.

© The Independent