ترامپ: واکسن کرونا تا پایان سال آماده خواهد شد

ترامپ می‌گوید شمار کشته‌شدگان کرونا می‌تواند به صد هزار تن برسد

پزشکی در مریلند آمریکا در حال تحقیق روی واکسن کرونا، ۲۰ مارس- ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

دونالد ترامپ پیش‌بینی کرده است که تا ۱۰۰ هزار نفر از مردم آمریکا بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ در خواهند گذشت، اما می‌گوید تا پایان سال واکسن کرونا به شهروندان آمریکا عرضه خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا این اظهارات را یکشنبه شب در برنامه مجازی «نشست و دیدار در شهرداری» شبکه خبری فاکس، در پاسخ به سوالات تماشاگران بیان داشت.

آقای ترامپ از داخل محل «لینکلن مموریال» در واشنگتن گفت: «ما حدود ۷۵، ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر را از دست خواهیم داد. خیلی وحشتناک است. نباید حتی یک نفر را به (ویروس کرونا) از دست می‌دادیم.» 

وی افزود: «این (اپیدمی) باید در چین متوقف می‌شد. باید متوقف می‌شد. اما اگر (قرنطینه نمی‌کردیم) دستکم یک میلیون و دویست هزار نفر، یک میلیون و چهارصد هزار نفر، یک میلیون و پانصد هزار نفر را از دست می‌دادیم. این حداقلش است. احتمالا تعداد بیشتری (از مردم) را از دست می‌دادیم، شاید بیشتر از دو میلیون و دویست هزار نفر.»

مجری برنامه فاکس، برِت بِیِر، از آقای ترامپ پرسید که چرا او که تا روز یکشنبه تعداد قربانیان کرونا را ۷۰ هزار نفر پیش‌بینی کرده بود، پیش‌بینی آمار تلفات را افزایش داده است. آقای ترامپ در پاسخ گفت: «قبلا می گفتم ۶۵ هزار نفر، حالا می‌گویم ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر و تعداد قربانیان به سرعت بالا می‌رود. ولی دست آخر از هر زاویه‌ای به آن نگاه کنید، اگر (اقتصاد را) بسته نگه داریم، اهمیتی نخواهد داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ این اظهارات را تنها چند ساعت پس از آن بیان کرد که دکتر دبورا بِرکس، هماهنگ کننده نیروی ضربتی کرونا در کاخ سفید، به شبکه فاکس گفته بود که پیش‌بینی‌های دستگاه رهبری «همواره بر تلفاتی میان ۱۰۰ تا ۲۴۰ هزار نفر مبتنی بوده است.»

تا روز یکشنبه، بیش از ۶۸ هزار نفر در ایالات متحده بر اثر عوارض کووید ۱۹ در گذشتند.

آقای ترامپ همچنین در مورد راه‌های درمانی کووید-۱۹ گفت: «ما مطمئن هستیم که تا پایان سال به واکسن دست خواهیم یافت، تا پایان سال واکسن را خواهیم داشت.»

او افزود:«فکر می‌کنم بسیاری از موسسات (به کشف واکسن) نزدیک هستند. روسای آن‌ها می بینم چون به این موضوع علاقه دارم و چون بسیار مهم است. اما فکر می‌کنم ما تا پایان سال واکسن را به دست خواهیم آورد.» 

آقای ترامپ در مقابل سوالات بیشتری که در مورد واکسن کرونا از او شد، گفت که پزشکان او را به خاطر حرف‌هایی که می‌زند مورد سرزنش قرار خواهند داد، اما افزود «چیزی که به فکرم می‌رسد، می‌گویم.»

آقای ترامپ گفت: «با روسای شرکت‌های بزرگ ملاقات کرده‌ام. این‌ها شرکت‌های فوق العاده‌ای هستند. بله، فکر می‌کنم واکسن (کرونا) زودتر از آنچه فکر می‌کنیم آماده خواهد شد.»

آقای ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا واکسن باید در ایالات متحده تولید شده باشد، گفت:«باید واکسن داشته باشیم. هر که آن را کشف کند، طرفدارش خواهم بود. این واکسن را می‌خواهم. به این واکسن نیاز دارم، ما ، کشور به واکسن نیاز دارد. و شما آن را تا پایان سال خواهید داشت.»

 رئیس جمهوری آمریکا این اظهارات را در گرماگرم تلاش‌های بیسابقه‌ای بیان کرده است که در سطح کشور برای تولید واکسن کرونا تا پایان سال جاری در جریان است و به «عملیات سرعت فوق‌العاده» معروف شده است. 

این پروژه، به گفته خبرگزاری بلومبرگ، تجمعی از شرکت‌های تولید دارو در بخش خصوصی، آژانس‌های دولتی و ارتش آمریکا و با هدف کوتاه کردن مدت زمان کشف و تولید واکسن است که تحت شرایط عادی سال‌ها به طول می‌انجامید.

© The Independent