مرزبانی جمهوری اسلامی ایران متهم به شکنجه شهروندان افغان

رسانه‌های افغانستان: مرزبانان ایرانی مسافران افغان را به رودخانه انداختند

امروز تصاویری از سوی برخی رسانه‌های افغانستان منتشر شد که بر اساس آن نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران رفتاری زشت و شکنجه‌گرانه با مسافران افغان که قصد عبور از مرز را داشتند، انجام داده‌اند و گزارش شده است که مرزبان‌های ایرانی شهروندان افغانستان را مجبور کرده‌اند خود را به آب اندازند. گفته می‌شود که از میان ۵۶ نفر، ۲۳ تن از آن‌ها در آب غرق یا ناپدید شده‌اند.

در تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، پنج جنازه نمایش داده می‌شود که یک کودک نیز در میان آنان است.

در این ویدیوها دیده می‌شود که چند نفری می‌گویند که توسط سربازان ایرانی در رودخانه گل‌الود انداخته شده‌اند و به دلیل خوردن آب گل آلود، همه بیمار شده‌اند. آنها مدعی‌اند که مورد ضرب و شتم سربازان ایرانی قرار گرفته‌اند.

در همین حال، وزارت امور خارجه افغانستان، هیاتی را برای بررسی کشته شدن شماری از شهروندان این کشور در مرز ایران، تعیین کرده است.

بنا بر گزارش‌ها، حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان، هیاتی را به ریاست هارون چخانسوری، معاون سیاسی این وزارت، تعیین کرده است تا درباره این اتفاق تلخ گزارشی تهیه کنند. 

گران هیواد، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان، ضمن بیان این موضوع، به شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال گفته است که «پس از تحقیقات، تصمیم لازم در این مورد گرفته خواهد شد.»

ایران اینترنشنال نوشته است که «مسئولان محلی در هرات تایید کرده‌اند که اجساد پنج تن از شهروند افغانستان که در مرز با ایران در آب غرق شده بودند، به بیمارستان این شهر منتقل شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود گروهی  از كارگران افغان که جمعه شب به صورت غيرقانونى از مسیر «دهنه‌ ذوالفقار» وارد ايران شده بودند، از سوی مرزبانان ايرانى بازداشت شده‌اند.

رسانه‌های افغانستان به نقل از شاهدان عینی گزارش داده‌اند که مرزبانان ایرانی شهروندان افغانستان را مجبور کرده‌اند خود را به آب اندازند. گفته می‌شود از میان ۵۶ نفر، ۲۳ تن از آن‌ها در آب غرق یا پدید شده‌اند.

کنسولگری ایران در شهر هرات، گفته است که «نیروهای مرزبانی و انتظامی جمهوری اسلامی (ایران) هیچ مهاجر افغانی را بازداشت نکرده‌اند.»

هم‌چنین 

پلیس مرزبانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که نیروهای این نهاد «هیچ افغانی را شکنجه نکرده‌اند و به آب نینداخته‌اند.

پلیس مرزبانی اعلام کرده این خبر که مرزبانان ایرانی، برخی مهاجران افغانستانی را شکنجه‌کرده‌اند و به رودخانه ریخته‌اند دروغ است. 

در اعلامیه مرکز اطلاع‌رسانی پلیس مرزبانی ایران آمد: «کلیپی از سوی کانال و شبکه‌های ضدانقلاب درباره به‌رودخانه انداختن شهروندان افغانستانی از سوی مرزبانان ایرانی، پخش شده است.»

بیشتر از