جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد جانشین آمریکا در افغانستان شود؟

سفر نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران به کابل با هدف توافق میان عبدالله و غنی

عکس ها از صفحه ارگ و شورای امنیت افغانستان

محمد ابراهیم طاهریان معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و نماینده ویژه این دولت در افغانستان، روز  یکشنبه هفته جاری به کابل سفر کرده است. رسانه های جمهوری اسلامی این سفر را با هدف تبادل نظر در مورد گسترش بیشتر همکاری میان دو کشور، روند صلح در افغانستان، اجماع منطقه ای برای صلح و نحوه مبارزه با ویروس کرونا عنوان کرده اند.

همچنان وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز در اعلامیه ای گفته است که این سفر جهت گسترش روابط دوجانبه، بررسی آخرین وضعیت تحولات سیاسی در افغانستان و روند صلح  صورت گرفته است. آقای طاهریان در نخستین دیدارش با حمد الله محب، مشاور شورای امنیت افغانستان، روی موضوعاتی چون گسترش روابط، تامین صلح و تسهیلات ترانزیتی صحبت کرده است. در اعلامیه خبری که از سوی دفتر شورای امنیت منتشر شده آمده است: در این دیدار در مورد موفق شدن پروسه صلح، تامین صلح دایمی و روی اهمیت و ایجاد اجماع منطقه ای تبادل نظر نمودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نقل از این اعلامیه نماینده‌ خاص ایران در دیدار با آقای محب بار دیگر تاکید ورزید که کشورش از جمهوری اسلامی افغانستان حمایت نموده و تلاش‌های دولت افغانستان در این راستا را پشتیبانی می کند. وی برای مبارزه با یروس کرونا از همکاری‌های همه جانبه حکومت ایران نیز اطمینان داد. همچنین دردیدار نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، روی بهبود ارتباطات تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و ایران، خط ریل مشترک میان دو کشور و مسایل دیگر نیز بحث صورت گرفت.

آقای طاهریان فرد، در جریان سفرش با رئیس جمهور غنی، داکتر عبدالله و حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز دیدار و گفت و گو داشته است. ارگ ریاست جمهوری این دیدار را برای تقویت روابط دو کشور و همکاری در زمینه تامین صلح در افغانستان، کاهش خروج مهاجران از ایران و تکمیل خط آهن در افغانستان و مسایل سیاسی منطقه ای اثرگذار عنوان کرده است.

دکتر عبدالله نیز در صفحه اش از این دیدار خبر داده و صحبت ها را در مورد مسایل سیاسی صلح و تقویت روابط میان دو کشور گفته است. اما گفته میشود که نماینده جمهوری اسلامی ایران برای نزدیک ساختن دیدگاه های رئیس جمهور غنی و داکتر عبدالله جهت ایجاد یک حکومت فراگیر به کابل امده است. جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که به صورت علنی از حضور دکتر عبدالله در متن دولت در افغانستان حمایت می کند و نماینده این کشور نیز در مراسم ادای سوگند موازی داکتر عبدالله در قصر سپیدار حاضر بود.

به نظر میرسد جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا در معادلات سیاسی افغانستان حضور بیشتری پیدا کند. اشراف و نفوذ کافی بر طالبان، داشتن هواداران سیاسی زیادی در میان قشر سیاسی افغانستان، اثرگذاری بر دولت افغانستان و همسایگی و اشتراکات تاریخی، ظرفیت هایی است که حالا جمهوری اسلامی ایران میخواهد با استفاده از این ظرفیت ها نقش بیشتری در معادلات پیچیده این روزهای افغانستان بازی کند.

رسانه های مستقل افغانستان همچنان نوشته اند که نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان، رایزنی ها برای رفع تنشها در تیم ثبات و همگرایی را نیز در این سفر روی دست داشت. اختلاف نظر در مورد نحوه توافق با ارگ ریاست جمهوری، جهت تشکیل یک حکومت فراگیر، در میان دسته انتخاباتی داکتر عبدالله باعث شده تا عده ای از سیاسیون هوادار داکتر عبدالله به فکر دور زدن او و گفتگوی مستقیم با ارگ شوند. برآیند این تصمیم میتواند برای تیم ثبات و همگرایی به شدت خطرناک باشد، زیرا باعث دو پارچه شدن این تیم میشود. به همین دلیل به نظر میرسد یکی از ماموریت های آقای طاهریان فرد، ایجاد انسجام در کمپ داکتر عبدالله باشد.

بیشتر از