کرونا در آمریکا؛ دولت «صد هزار کیسه جنازه جدید» سفارش داد

این در حالی است که ترامپ شمار قربانیان را حدود ۶۰ هزار تن تخمین زده بود

دولت دونالد ترامپ در ماه آوریل بیش از ۱۰۰ هزار کیسه جنازه جدید سفراش داده تا برای درگذشتگان کووید-۱۹ مورد استفاده قرار گیرد. این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا گفته بود حدود ۶۰ هزار نفر در اثر ابتلا به این ویروس جان خواهند باخت.

این خبر در حالی منتشر شد که آمار درگذشتگان کووید-۱۹ در آمریکا روز چهارشنبه از مرز ۶۰ هزار نفر گذشت. آماری که رئیس جمهور گفته بود میزان حداکثری تلفات خواهد بود.

اما مدارک رسمی که به دست شبکه خبری ان‌بی‌سی رسیده است، حاکی از تناقض پیام مثبت ترامپ درباره مدیریت این بحران با عملکرد مقامات ارشد دولت خود او است. مقامات ارشد دولت آمریکا در حال آماده شدن برای بدترین وضعیت ممکن هستند.

این سفارش عمده تنها ۲۴ ساعت بعد از اظهارات رئیس جمهور داده شد که گفته بود نرخ مرگ حاصل از ویروس کرونا در ایالات متحده به بیش از ۵۰ یا ۶۰ هزار نفر نخواهد رسید.

آقای ترامپ ماه گذشته گفت: «ما احتمالا ۵۰ هزار یا ۶۰ هزار نفر را از دست خواهیم داد. که همانطور که می‌دانید خیلی کمتر از پایین‌ترین سطحی است که پیشتر پیش‌بینی شده بود که ۱۰۰ هزار نفر جان خواهند باخت. پس ما احتمال این را خواهیم داشت که آمار را تا ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر کاهش دهیم. متوجه شدید؟»

فهرست خرج و مخارج وزارت امنیت میهن ایالات متحده که در دسترس عموم قرار دارد نشان می‌دهد این وزارتخانه در ۲۱ آوریل سفارشی ۵.۱ میلیون دلاری برای «خرید ۱۰۰ هزار کیسه جنازه انسان» داده است.

مایک پریور، مدیر بازاریابی شرکت «ای‌اِم اویل ترانسپورت» که در زمینه ساخت و ساز این محصولات مشغول و در شهر مونت‌بلو ایالت کالیفرنیا مستقر است و سفارش وزارت امنیت میهن را دریافت کرده است به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «هزینه این سفارش هنوز پرداخت نشده و هیچ محصولی تا این لحظه به اداره فدرال مدیریت بحران ارسال نشده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای پریور با ارسال پیامکی به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «من از صمیم قلب از خدا می‌خواهم آنها به این سفارش نیاز پیدا نکنند و آن را لغو نمایند.»

مدارک تکمیلی از همان زمان نشان می‌دهد اداره فدرال مدیریت بحران، مزایده‌هایی را هم برای اجاره ۲۰۰ کامیون یخچالی به راه انداخته است تا به عنوان سردخانه موقتی در نقاط مختلف در سراسر ایالات متحده مورد استفاده قرار گیرند.

اما همزمان با تغییر رویکرد ترامپ و متمرکز شدن او بر افزایش ظرفیت آزمایش‌گیری و پایان دادن به قرنطینه و تعطیلی اجباری، مدارک داخلی کاخ سفید که به دست شبکه خبری ان‌بی‌سی رسیده است، نشان می‌دهد اعضای کارگروه مقابله با ویروس کرونا درباره وضعیت آینده کشور چندان مطمئن نیستند.

«پیش نویس تصمیم‌گیری» به قلم کارگروه مقابله با ویروس کرونا درباره «وضعیت آینده بحران» مورخ ۲۵ آوریل نگرانی‌هایی را درباره فقدان واکسن یا مداواهای قطعی برای ویروس کرونا مطرح کرده و اظهار می‌دارد امکان «ظهور مجدد و فاجعه‌‌آمیز» ویروس کرونا و عدم وجود ظرفیت کافی برای آزمایش‌گیری، هنوز وجود دارد.

این در حالی است که ترامپ پیشتر در هفته جاری ادعا کرد آزمایش‌گیری «به هیچ وجه مشکلی ایجاد نخواهد کرد».

آقای ترامپ روز دوشنبه گفت: «ما به سرعت در حال افزایش ظرفیت آزمایش‌گیری خود هستیم. می‌خواهیم کشور را دوباره باز کرده و آزمایش‌گیری هیچ مشکلی بر سر این راه ایجاد نخواهد کرد.»

با این وجود مدارک داخلی کاخ سفید نشان می‌دهد اداره فدرال مدیریت بحران و وزارت بهداشت و خدمات انسانی با این ادعا موافق نیستند.

در برنامه‌ آزمایش‌گیری که بین اعضای کارگروه مقابله با ویروس کرونا دست به دست می‌شود، ادارات مذکور از مشکلات موجود بر سر راه آزمایش‌گیری هشدار دادند که شامل این موارد است: «تعداد محدود بسته‌های آزمایشی، ظرفیت محدود اماکن آزمایش‌گیری و تعداد معدود کارکنانی است که برای انجام آزمایش، آموزش‌های لازم را دیده‌اند.»

رئیس جمهور برنامه آزمایش خود را در هفته جاری تشریح کرد که شامل فشار بر ایالات و بخش خصوصی برای وارد عمل شدن در این خصوص است، و به نظر می‌رسد به هیچ وجه نگران هشدارهای داخلی مقامات خود نیست و سعی می‌کند افراد دیگر را به خاطر آمار بالای مرگ در ایالات متحده سرزنش کند.

وزارت امنیت میهن یا اداره فدرال مدیریت بحران، درباره سفارش کیسه‌های جنازه اظهار نظر نکرده‌اند، که خود سفارشی اضافی بعد از خرید هزاران کیسه جنازه دیگر است که پیشتر به اداره خدمات عمومی و آژانس آمایش دفاعی ارسال شده است.

© The Independent