کرونا؛ افزایش خرید داروهایی که ترامپ و ایلان ماسک تبلیغ کرده‌اند

این داروهای تایید‌نشده می‌توانند خطرناک باشند و گاه به مرگ مصرف‌کننده منجر شوند

ایلان ماسک در کنار ترامپ در کاخ سفید، فوریه ۲۰۱۷- Brendan Smialowski / AFP

بر اساس یک پژوهش جدید، تعداد افرادی که به امید مبارزه با کووید۱۹ به خرید داروهای تایید نشده متوسل می‌شوند، به شدت افزایش یافته است.

یک پژوهش مشترک دانشگاه‌های آکسفورد، هاروارد، سن دیه‌گوی کالیفرنیا و جانز هاپکینز، حاکی از آن است که اشاره افراد مشهوری چون دونالد ترامپ و ایلان ماسک به داروهای بالقوه خطرناک، مردم را ترغیب کرده است آن‌ها را از طریق اینترنت خریداری کنند.

بنا به این گزارش که در نشریه طبی «جاما اینترنال مدیسین» منتشر شده است، به رغم موارد مرگ و مسمومیت کسانی که به قصد محافظت در مقابل ویروس کرونا از داروهای تایید نشده کلروکین و هیدروکسی کلروکین استفاده کرده بوده‌اند، مردم همچنان در تلاش دستیابی به این مواد هستند. 

این داروها توسط تعدادی از شخصیت‌های مشهور به عنوان راهی بالقوه برای درمان کووید۱۹ معرفی شده بودند، اما ایمن بودن آن‌ها هنوز از طرف مراجع رسمی تایید نشده است و مصرف آن‌ها می‌تواند خطر مرگ به دنبال داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان به عنوان بخشی از این پژوهش تحقیق کرده‌اند که آیا اشاره (ترامپ و ماسک) به این داروها، مردم را ترغیب به یافتن راه‌هایی برای خریداری آن‌ها کرده است یا نه. پژوهشگران «ترند»های گوگل را که داده‌های جست‌وجوگری را در سراسر جهان برجسته می‌کند، به عنوان شاخصی بررسی کرده‌اند که ببینند مردم بیشتر به دنبال چه چیزهایی هستند.

آن‌ها در این پژوهش نه تنها به دنبال افراد علاقه‌مند به خصوصیات این داروها بوده‌اند، بلکه شمار کسانی را که در صدد خریداری آن‌ها برآمده‌اند، نیز بررسی کرده‌اند. پژوهشگران برای دقیقتر شدن زمینه تحقیقات، همراه با تعداد موارد جست‌وجو برای این داروها، واژه‌های اصلی مثل «خریداری» و «سفارش»، و نیز تارنماهای خرید و فروش کالا از جمله «آمازون» را نیز بررسی کرده‌اند. 

نتیجه این که تعداد افرادی که در پیوند با نظر تایید دونالد ترامپ و ایلان ماسک، در جست‌وجوی داروهای مذکور برآمده‌ بوده‌اند، به گونه‌ای چشمگیر افزایش یافته است و برای مثال، شاخص جست‌وجو برای داروی هیدروکسی کلروکین ۱۳۸۹ درصد بالا رفته است. 

دکتر مارک درژه، یکی از مولفان این پژوهش و استادیار در دانشگاه جانز هاپکینز، در یک بیانیه گفت: «بدون مقایسه با دیگر پژوهش‌ها، ما برآورد می‌کنیم که تنها ظرف ۱۴ روز پس از نظر تایید این شخصیت‌های پرنفوذ، جست‌وجو در گوگل برای خریداری این داروها در مجموع به ۲۰۰ هزار مورد بالغ شده است. این احتمالا گواه آن است که هزاران آمریکایی علاقه‌مند به ابتیاع این داروها بوده‌اند.»

دست‌اندرکاران این پژوهش می‌گویند که این هشداری است برای شخصیت‌های پرنفوذ که مراقب پیامد چنین تاییدیه‌هایی باشند، و یادآوری می‌کند که باید به جای آن اجازه داده شود (داروها) روند تایید خود را در اداره نظارت بر غذا و دارو طی کنند.

جان اِیرز، یکی دیگر از مولفان این گزارش، و نیز از بنیانگذاران مرکز اطلاعات بهداشتی در انستیتوی «کوالکوم» و معاون نوآوری‌ها در شاخه بیماری‌های عفونی و بهداشت عمومی بین‌المللی که هر دو وابسته به دانشگاه سن دیه گوی کالیفرنیا هستند، می‌گوید:«رهبران و خبرسازان ما باید بیشتر متوجه پیامدهای جنبی اظهاراتشان باشند. وقتی چیزی شکست، دیگر نمی‌توانید آن را به حال اول برگردانید.»

© The Independent