آیا مجردها باید فرصت قرنطینه را به دوست‌یابی بگذرانند؟

اگر از دوست‌یابی و قرار گذاشتن با دیگران خسته شده بودید، از این فرصت برای توجه به خودتان استفاده کنید

توصیه مربیان دوست‌یابی و رابطه برای استفاده از این برنامک‌ها تنها برای کسانی است که در وضعیت روانی و عاطفی مناسبی به سر می‌برند - Eric BARADAT / AFP

هم‌چنان که برای مهار شیوع ویروس کرونا بیشتر مقررات مربوط به فاصله‌گیری اجتماعی هم‌چنان پابرجا است، بنا بر گزارش‌ها تعداد پیام‌ها و جفت شدن آدم‌ها در برنامک‌های دوست‌یابی افزایش یافته است.

به هر حال، شاید به نظر افراد مجردی که در خانه قرنطینه شده‌اند، حبس شدن بهترین فرصت باشد برای این که سرانجام وقت بگذارند و نیمه دیگرشان را پیدا کنند یا دستکم برای خود دوست پیدا کنند.

درست است که برنامک‌های دوست‌یابی می‌توانند با رابطه مجازی طی این مدت همراه و مایه آرامشی برای افراد بیابند، اما متخصصان رابطه هشدار می‌دهند که همه نباید از این برنامک‌ها در دوره همه‌گیری استفاده کنند.

دکتر جنیفر بی رادز، دارای مدرک روان‌شناس بالینی، مربی دوست‌یابی و رابطه، و بنیانگذار مؤسسه گزارش رابطه، می‌گوید که فعلاً تنها کسانی باید از برنامک‌های دوست‌یابی استفاده کنند که وضعیت روانی و عاطفی خوبی دارند و پیش از شروع همه‌گیری هم وضعیت خوبی داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رادز در گفت‌وگو با ایندیپندنت می‌گوید: «اگر فعالانه مشغول خودسازی بوده‌اید و از این لحاظ وضعیت خوبی دارید، بعد بروید در برنامک بامبل یا تیندر با کسی آشنا شوید، آن‌وقت برنامک زوم هم برای قهوه خوردن با یکدیگر کمک‌تان خواهد کرد.»

اما اگر «به جای آن که با قصد آگاهانه برای ایجاد رابطه جلو بروید، صرفاً بخواهید از کسالت در آیید»، احتمال دارد این رفتار نوعی فرار باشد.

رادز توضیح می‌دهد: «طبیعی است که انسان گاهی بخواهد فرار کند»، و گفت: «در حال حاضر بیشتر ما ترسیده‌ایم و برای کنار آمدن با این شرایط، معمولاً حواس خود را پرت می‌کنیم. پس برای این که به ترس‌مان فکر نکنیم، از دوست‌یابی مجازی کمک می‌گیریم.»

رادز می‌گوید، مخصوصاً اگر کسی پیش از شروع همه‌گیری هم دچار «اضطراب شدید» بوده باشد، بیشتر مبتلا به این عارضه است. در این صورت باید در این فرصت بیشتر به خود توجه کنیم و از خود مراقبت کنیم.

رادز می‌گوید: «اگر دچار اضطراب شدید بوده‌اید، الآن وقت دوست‌یابی مجازی نیست. باید از خود مراقبت کنید و در این فرصت استراحت کنید.»

او توصیه می‌کند که در این فرصت، ببینیم چیست که واقعاً خوشحال‌مان می‌کند.

رادز می‌افزاید: «آن‌وقت است که وضعیت‌مان بهتر می‌شود.»

ریچیل آ ساسمن، دارای مدرک مددرکاری اجتماعی بالینی و روان‌درمان‌گری، متخصص رابطه و بنیان‌گذار مؤسسه مشاوره ساسمن، نیز با رادز هم‌عقیده است.

ساسمن می‌گوید: «این مسئله برای مجردها پیچیده است. اگر فردی از دوست‌یابی خسته شده یا ضربه خورده است» باید از فرصت قرنطینه برای بازیابی انرژی خود استفاده کند نه دوست‌یابی.

او می‌گوید: «اگر از دوست‌یابی خسته شده‌اید، از این فرصت برای توجه به خودتان استفاده کنید.»

اما او تاکید می‌ورزد که کسانی که در این مدت به خود استراحت می‌دهند و بازسازی خود را در اولویت قرار می‌دهند، باید «پس از دوره کرونا دوباره به سراغ روابط اجتماعی خود بروند.»

رادز تصریح می‌کند که قرنطینه ممکن است برای برخی افراد فرصت مناسبی برای دوست‌یابی اینترنتی نباشد، اما برای کسانی که «آگاهانه این کار را می‌کنند، بهترین فرصت است، چون کلی کشف و شهود در پی دارد.»

*گزارش‌های تکمیلی توسط رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان