دستور وزیر کشور برای اجباری شدن ماسک از چهار روز دیگر

وزارت صنعت مسئولیت تامین ماسک در مترو را برعهده گرفته است

رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران عملی شدن اجباری کردن ماسک را نیازمند وجود زیر ساخت‌ها دانست -عکس از محمد بابایی، خبرگزاری ایرنا

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، شامگاه دوشنبه ۸ اردیبهشت، به معاون عمرانی وزارت کشور دستور داد تا طرح اجباری شدن استفاده از ماسک و دستکش در حمل ونقل شهری را به اجرا در آورد.

رحمانی فضلی، بازه زمانی چهار روزه‌ای را برای شهرداری‌های کلانشهرها و مراکز استانها در این زمینه تعیین کرد تا پس از آن، این طرح اجرایی شود.

رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران نیز شب گذشته، گفت که پس از فراهم شدن زیر ساخت‌ها از ورود افراد بدون ماسک به وسائل نقلیه عمومی جلوگیری می‌شود.

علیرضا زالی در خصوص الزام استفاده از ماسک در متروها، عملی شدن آن را نیازمند وجود زیرساخت‌ها و مقدماتی دانست. به گفته وی بعد از فراهم شدن این مقدمات با همکاری وزارت صنعت و معدن و تجارت، وزارت بهداشت و مجموعه شهرداری تهران، ماسک به قیمت یارانه‌ای در مبادی ورودی مترو بین مردم توزیع خواهد شد.

بیش از چهار ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و بر اساس آمار رسمی، تا امروز سه شنبه ۹ اردیبهشت، بیش از ۹۱ هزار و ۴۷۲ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۵۸۰۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در حالی که منابع خبری و بین‌المللی معتقدند شمار مبتلایان و جان‌باختگان بیش از آمارهای رسمی است.

مقامات جمهوری اسلامی در حالی تصمیم‌گیری در مورد اجباری شدن استفاده از ماسک، را به وجود زیر‌ ساخت‎های لازم ارجاع می‌دهند که در بسیاری از کشورها به محض شیوع این بیماری، پوشاندن صورت اجباری شد و از مردم خواسته شد که دهان و بینی خود را در محافل عمومی پر تردد بپوشانند.

نکته مهم در این کشورها این بود که استفاده از ماسک اجباری نشد، بلکه چون در داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی هیچ کشوری ماسک مورد نیاز به اندازه لازم برای همه و به فوریت وجود نداشت، تاکید بر اجبار پوشاندن صورت ولو با استفاده از ماسک‌های خانگی و شال قرار گرفت که برخلاف گفته کنونی مقامات جمهوری اسلامی نیازی به زیرساخت نداشت.

بیشتر از