پدر طب اسلامی: داروهای شیمیایی از «مدفوع انسان» ساخته می‌شوند

دفتر عباس تبریزیان با انتشار اطلاعیه‌ای از «ادرار شتر» دفاع کرده و به داروهای شیمیایی تاخته است

چند روز پس از دستگیری فردی که مردم را به نوشیدن ادرار شتر دعوت می‌کرد، دفتر عباس تبریزیان با انتشار اطلاعیه‌ای در حساب تلگرام، از نوشیدن ادرار شتر دفاع کرده و در مقابل، داروهای موجود در داروخانه‌ها را ساخته‌شده از «مدفوع انسان» دانسته است.

در این بیانیه گفته شده است که گرچه شخص دستگیرشده با دفتر تبریزیان ارتباطی ندارد ولی «مصرف ادرار شتر برای بیماران و در شرایط خاص و اضطراری توصیه می‌شود.»

همچنین وعده داده شده که مستندات علمی درباره فواید ادرار شتر به زودی از سوی این دفتر منتشر خواهد شد: «فوائد و خواص ادرار شتر در بسیاری از مقالات معتبر آکادمیک آمده است که در پست های بعدی بارگذاری می گردد، و این مقالات نشان می دهد که مصرف ادرار شتر به صورت دارویی ثابت شده است و مطلب عجیبی نیست.»

تبریزیان که لقب «پدر طب اسلامی» بر خود نهاده است، با به‌آتش کشیدن کتاب «هاریسون» مرجع آموزش پزشکی، در شبکه‌های اجتماعی شهرت یافت. وی در اوج بحران همه‌گیری ویروس کرونا درایران، با دو توصیه در صدر اخبار شبکه های اجتماعی قرار گفت؛ در تجویزی، عسل و سیاه‌دانه را برای درمان کرونا توصیه کرد و زمانی دیگر هم قرار دادن پنبه آغشته به روغن بنفشه در مقعد را در زمان خواب، عامل پیشگیری از ابتلا به کرونا دانست.

فردی که تبریزیان ارتباط با او را انکار کرده است، «مهدی سبیلی»، نام دارد. او نیز مانند تبریزیان یکی از مدعیان طب اسلامی است که با انتشار ویدیویی مدعی تاثیر شفابخش «ادرار شتر» برای درمان کرونا شد. در این ویدیو، روایتی از امام ششم شیعیان نقل می‌شود و با استناد به همین روایت، آقای سبیلی ادعا می‌کند که «بیماری عالم‌گیر کرونا» نیز با نوشیدن ادرار شتر درمان می‌شود.

این فرد، برای اثبات نظریه خود، در مقابل دوربین لیوانی از ادرار شتر نوشید و ادعا کرد که این نوشیدنی از او در برابر آلودگی هوای تهران نیز محافظت خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نکته جالب توجه در بیانیه دفتر تبریزیان، حمله او به داروهای رسمی داروخانه‌ها است. در این بیانیه داروهای شیمیایی محصول «مافیای داروسازی» لقب گرفته که در بسته بندی‌های زیبا و در قالب قرص و کپسول از «مدفوع انسان» ساخته می‌شود: «چند مقاله درباره ساخت داروهای شیمیایی از مدفوع انسان را معرفی خواهیم کرد تا به حقیقت مافیای داروسازی شیمیایی پی ببرید که چه موادی را در قالب قرص وکپسول در بسته بندی های زیبا تجویز می‌نمایند.»

هرچند مقامات بهداشتی ایران همواره سعی دارند که شهروندان را از انجام توصیه‌هایی که مبنای علمی ندارد بر حذر دارند و راه‌های درمانی به اصطلاح سنتی- اسلامی را هیچ‌گاه ارجح بر توصیه‌های علمی ندانسته‌اند، اما در مواردی برخی از مسئولان بهداشت و درمان کشور، خودشان به این روایات نادقیق علمی در درمان و پیشگیری از بیماری عالم‌گیر کووید۱۹ دامن می‌زنند.

چندی پیش، معاون تعالی طب ایرانی در وزارت بهداشت، گفت که «ممکن است سوزاندن سرگین ماده الاغ (مشهور به عنبرنسارا) در درمان کرونا موثر باشد.»

در بیشتر مواقع، عقاید باورمندان به معجزات طب سنتی یا ایرانی، و یا به تعبیر برخی، اسلامی، با عقاید متعصبانه مذهبی پیوند خورده است. در سال‌های اخیر برخی چهره‌های رسانه‌ای چون حسن عباسی، پیوسته به تبلیغ و تجویز «طب اسلامی» پرداخته‌اند و از سوی دیگر، مباحث جدی علمی چون شیوع ویروس کرونا را به «توطئه‌های دشمنان اسلام» نسبت داده‌اند.

از سوی دیگر، در سال‌های گذشته زمینه مشروعیت‌‌بخشی به طب اسلامی-‌ سنتی در فضاهای دانشگاهی و رسمی، نیز باعث شده است که باورمندان به این رسم و شیوه از پیشگیری و درمان بیماری‌ها، بیشتر از قبل فرصت ابراز نظر در امور پزشکی داشته باشند.

بیشتر از