فرمانده سپاه: آمریکا می‌خواست بیت رهبری را بمباران کند

حاجی‌زاده می‌گوید مقصود ترامپ از «نقطه فرهنگی» بیت رهبری بود

این روزها نام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در موقعیت‌های گوناگون نظامی، علمی، درمانی و البته امنیتی بیشتر از قبل به گوش می‌رسد. از دستگیری منتقدان به مدیریت کرونا گرفته تا خط و نشان کشیدن برای نیروهای آمریکایی در خلیج فارس. از ساخت دستگاه ویروس یاب و رونمایی از این وسیله عجیب و نامعتبر علمی گرفته تا پرتاب ماهواره نظامی یا به زعم سپاهیان «چند منظوره» به فضا.

پنج‌شنبه شب امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، به صداوسیمای جمهوری اسلامی آمد تا درباره پرتاب ماهواره جنجالی سپاه به فضا با مردم سخن بگوید. 

این فرمانده سپاه که پیش از این و در جریان سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی تبدیل به چهره آشنایی برای مردم شده بود، بی‌آنکه حتی جمله‌ای از آن فاجعه انسانی به زبان بیاورد تنها به شرح دستاوردها و دفاع از اقدامات سپاه در مقاطع مختلف پرداخت. 

در بخشی از این برنامه تلویزیونی حاجی‌زاده مدعی شد که در بحبوحه درگیری‌ها میان ایران و آمریکا پس از مرگ قاسم سلیمانی، رئیس جمهور آمریکا قصد داشته که محل اقامت علی خامنه‌ای را بمباران کند. 

این مقام سپاهی گفته است که «آمریکا با کشتن آقای سلیمانی قصد داشت به دیگر رهبران و فرماندهان نظامی هشدار بدهد که آنان را نیز هدف قرار خواهد داد».

امیرعلی حاجی‌زاده با اشاره به تهدید ترامپ مبنی بر هدف قرار دادن ۵۲ نقطه فرهنگی در ایران برای بمباران گفت: «گفتند اگر ایران اقدامی کند، ۵۲ نقطه را خواهیم زد؛ آن نقطه فرهنگی هم که می‌گفتند بیت رهبری بود.»

بنا به گفته این فرمانده سپاه «تصور فرماندهان سپاه این بوده که پس از حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد نظامیان آمریکایی بلافاصله واکنش نشان دهند و مواضعی در ایران را هدف بگیرند. به همین دلیل سپاه آماده بود که ۴۰۰ نقطه را برای واکنش متقابل هدف بگیرد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جدال لفظی فرماندهان سپاه و مقامات آمریکایی در روزهای گذشته اما از مرزهای عراق بیرون آمده و بیشتر معطوف به پرتاب ماهواره نظامی جمهوری اسلامی شده و یا درگیری‌ها در خلیج فارس. 

دو روز پیش بود که سپاه پاسداران از پرتاب یک ماهواره نظامی خبر داد و ادعا کرد این ماهواره در مدار زمین قرار گرفته است. 

واکنش‌ها به پرتاب ماهواره «نور» از سوی مقامات جهانی نسبت به این اتفاق از همان روز نخست شروع شد و پس از آنکه مقامات آمریکایی مواضع سختی برابر این اقدام سپاه گرفتند، اروپایی‌ها نیز از این اقدام سپاه ابراز نگرانی کردند. موضوعی که گویی خشم مقامات وزارت خارجه جمهوری اسلامی را برانگیخته است. 

امروز عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به مواضع منفی انگلیس و فرانسه در قبال پرتاب ماهواره «نور» گفت که «این مواضع ناشی از استانداردهای دوگانه این کشورها و پذیرش قلدری آمریکا از سوی آنهاست».

بنا به ادعای موسوی « فرانسه و انگلیس سابقه ای طولانی از حضور تنش آفرین در منطقه داشته و سیاست‌های ثبات زدای آنها مانع مهمی در بازگشت امنیت و ثبات منطقه است».

موسوی گفته است که «بکارگیری فناوری فضایی با اهداف صلح آمیز بخشی از برنامه دفاعی و نیز توسعه علمی جمهوری اسلامی ایران است و هیچ یک از معاهدات بین المللی ایران را از دستیابی و توسعه این فناوری که به پشتوانه تلاش کارشناسان و نخبگان ایرانی بدست آمده، منع نمی کند».

فرانسه و بریتانیا با ابراز نگرانی از پرتاب این ماهواره گفته بودند که این اقدام جمهوری اسلامی ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد است.

موسوی مدعی شده که «که آمریکا با خروج خود از برجام و تحمیل تحریم‌های غیرقانونی خود علیه ایران هر روز و هر لحظه بند بند قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد را نقض میکند، عدم برخورد کشورهای اروپایی با آمریکا و خودداری از محکوم کردن آن کشور، جای تعجب دارد و حاکی از برخوردهای دوگانه و تن دادن به قلدر‌منشی آمریکا در صحنه جهانی است».

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، درباره پرتاب ماهواره نظامی از سوی سپاه جمهوری اسلامی ایران گفته بود که «ایران باید بابت این اقدام پاسخگو شود». او گفت: «اقدام ایران نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است».

دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری آمریکا، نیز در مورد پرتاب این ماهواره گفته بود که آمریکا از نزدیک ایران را زیر نظر دارد و (تحرکات آن را) تعقیب می‌کند. ترامپ گفت: «ما از خود ایرانی‌ها در مورد ایران بیشتر می‌دانیم.»

وزارت خارجه اسرائیل هم در اظهاراتی، پرتاب ماهواره نظامی «نور» به فضا را محکوم کرده بود و در بیانیه‌ای نوشته بود: «اقدام امروز ایران در پرتاب ماهواره به فضا تنها نمای خارجی توسعه‌ مداوم تکنولوژی موشک‌های پیشرفته ایران است.»

آمریکا ادعا می‌کند که آزمایش‌های موشکی و پرتاب ماهواره از سوی ایران، ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و پوششی برای توسعه برنامه‌های موشکی بالیستیک است.

بیشتر از