سپاه «فضایی»؛ از تبریک رئیس جمهوری تا «نامه فدایت شوم» به رهبر

دبیر شورای عالی امنیت ملی: غافلگیری‌های جدید در راه است

وصف شور و شعف مقامات نظام از پرتاب ماهواره نظامی و ادعای مقامات سپاه مبنی بر قرار گرفتن ماهواره «نور» در مدار کره زمین، پایان ندارد.

 روز گذشته، سپاه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی (ایران) صبح امروز (سوم اردیبهشت‌ماه) از ماهواره‌بر ۲ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران پرتاب (شد) و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.» در فاصله کوتاهی از اعلام این خبر، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در پیامی از «عملکرد خوب و تلاش‌های سپاه» قدردانی کرد. 

ساعاتی پس از پرتاب این ماهواره نظامی، ویدیویی از خوشحالی حسین سلامی، فرمانده کل سپاه و امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، در اتاق عملیات پرتاب ماهواره نظامی ایران، منتشر شد. 

امروز حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، در پاسخ به پیام رهبر جمهوری اسلامی ایران، ضمن تاکید بر آن که «در ملک ولایت بعد از شهادت توفیقی برای پاسداران بالاتر از رضایت رهبر نظام» نیست، نامه‌ تشکر خود از علی خامنه‌ای را منتشر کرده است.

در قسمتی از نامه فرمانده سپاه آمده است: «اماما؛ حضور مقتدرانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فضا، آسمان، زمین و دریا، اگر چه حکایت از ایمان عملی و قدرت علمی مقلدان و سربازان شما دارد و برای ایرانیان چتر امن و برای مظلومان نور امید است، ولی بی‌شک برای دشمنان پیام‌آور رعب و وحشت است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فرمانده سپاه در نامه خود مدعی شده است که در سایه رهبری علی خامنه‌ای، «نظم جدید انقلاب اسلامی بر سرشت و فطرت بشریت حاکم خواهد شد.» 

حسین سلامی با تبریک پرتاب موفقیت‌آمیز «ماهواره نور» به ملت ایران، مدعی شد که سپاه مصمم است برای دفاع از منافع حیاتی ملت ایران، همه توانایی و استعدادهای خود را به کار گیرد و «در مقابل تهدیدات علیه امنیت ملی و تمامیت ارضی، قاطعانه، موثر و با اطمینان» ایستادگی کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هم با تبریک به‌مناسبت پرتاب ماهواره نظامی، تلاش سپاه پاسداران برای پرتاب ماهواره نور را «امری مبارک» خواند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، با بیان آن که «غافلگیری‌های جدید در راه است»، در صفحه توییتر خود نوشت: «تحریم، تهدید و تطمیع سیاسی نمی‌تواند حرکت جمهوری اسلامی (ایران) در مسیر تامین منافع ملی و حقوق قانونی‌اش را کُند نماید. تولید مستمر قدرت و بهره‌گیری از دانش روز برای امنیت و رفاه مردم ایران از بیمارستان تا فضا ادامه خواهد داشت.» 

پیش از این مقامات، سیل تبریکات دیگر مقامات حکومتی هم روانه مسئولان سپاه شده بود. 

پرتاب ماهواره نظامی «نور» اما واکنش‌های دیگری هم داشت و مقامات آمریکایی، بلافاصله نسبت به این اقدام جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان دادند. 

در اولین واکنش رسمی به این اقدام سپاه، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: «واشنگتن به رصد برنامه ماهواره‌ای ایران ادامه می‎دهد.»

به گفته «رابرت لودویک»، «با وجود آن که تهران در حال حاضر موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای ندارد، اما تمایلش به یک موازنه استراتژیک در برابر ایالات متحده، ممکن است سبب شود که به سمت تولید موشک بالستیک بین قاره‌ای برود.»

از سوی دیگر، مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز با اشاره به پرتاب ماهواره نظامی از سوی سپاه جمهوری اسلامی ایران گفته است که «ایران باید بابت این اقدام پاسخگو شود.» او گفت: «اقدام ایران نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است».

دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری آمریکا، نیز در مورد پرتاب این ماهواره گفت که آمریکا از نزدیک ایران را زیر نظر دارد و (تحرکات آن را ) تعقیب می‌کند. ترامپ گفت: «ما از خود ایرانی‌ها در مورد ایران بیشتر می‌دانیم.»

وزارت خارجه اسرائیل هم در اظهاراتی، پرتاب ماهواره نظامی «نور» به فضا را محکوم کرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اقدام امروز ایران در پرتاب ماهواره به فضا تنها نمای خارجی توسعه‌ مداوم تکنولوژی موشک‌های پیشرفته ایران است.»

آمریکا ادعا می‌کند که آزمایش‌های موشکی و پرتاب ماهواره از سوی ایران، ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و پوششی برای توسعه برنامه‌های موشکی بالستیک است.

عرصه جنگ لفظی و رجز خوانی نظامی بین ایران و آمریکا در روزهای گذشته به مرزهای جدیدی رسیده است؛ از درگیری‌های اندک در خلیج فارس، تا موضوع پرتاب ماهواره «نور».

بیشتر از