تعطیلی هتل «بریستول» لبنان؛ هتلی که میزبان محمدرضا شاه پهلوی بود

بحران اقتصادی و شیوع ویروس کرونا این هتل ۷۰ ساله را به تعطیلی کشاند

این هتل سال ۱۹۵۱ در بیروت افتتاح شد- ANWAR AMRO / AFP

هتل مشهور «بریستول» در بیروت پایتخت لبنان، پس از هفتاد سال فعالیت تعطیل شد.

این هتل که در هفت دهه گذشته ۱۵ سال جنگ داخلی و چندین دوره بحران سیاسی را پشت سر گذاشته، در نهایت مقابل شیوع کرونا تاب نیاورد و این هفته برای همیشه تعطیل شد.

هتل پنج ستاره بریستول میزبان چهره‌های سیاسی بسیاری از جمله محمدرضا شاه پهلوی، ژاک شیراک، رئیس جمهور پیشین فرانسه بود.

رانیا یاسین، ملکه اردن (راست) به همراه نازک حریری، همسر رفیق حریری، نخست وزیر وقت لبنان، در حال ترک هتل بریستول، ۱۸ مه ۲۰۰۱- SUHAILA SAHMARANI / AFP

در دوران جنگ داخلی نیز هتل بریستول محل اقامت بسیاری از خبرنگاران خارجی بود.

این هتل که سال ۱۹۵۱ افتتاح شد، توسط ژان رویر فرانسوی طراحی شده است. طراحی داخلی آن ترکیبی است از معماری شرقی و غربی.

هتل بریستول به خاطر مجالس رقص و غذاهای منحصر به فردش مشهور بود. نخستین زمین اسکیت روی یخ لبنان نیز در این هتل افتتاح شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال‌ها ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، این هتل محل برگزاری «نشست بریستول»‌ بود؛ نشستی که با گردهمایی چهره‌های سیاسی به منظور اعتراض به حضور سوریه در لبنان صورت گرفت.

در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ هتل بریستول برای نوسازی موقتا تعطیل شد و مدیریت وقت میلیون‌ها دلار صرف آن کرد. 

این هتل متعلق به خانواده دومیت، یکی از ثروتمندترین خانواده‌های لبنان است. ژوزف کوبا، مدیر فرانسوی لبنانی این هتل به خبرگزاری فرانسه گفته است که مالکان هتل به خاطر بحران اقتصادی «غیرقابل تحمل» تصمیم به تعطیلی این هتل گرفته‌‌اند.

او افزود که شمار مهمانان هتل از اکتبر سال گذشته، در گرماگرم اختلافات و اعتراض‌های سیاسی در لبنان، رو به کاهش گذاشت. آقای کوبا ادامه داد که به دنبال آن، تعطیلی فرودگاه در ۱۹ مارس به خاطر شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های اقتصادی بخش هتلداری و از جمله هتل بریستول را فلج کرد.

این هتل پیشتر به منظور مبارزه با شیوع ویروس کرونا موقتا تعطیل شده بود، ولی وضعیت نامعلوم کنونی جهان به همراه بحران اقتصادی لبنان مالکان هتل را وادار به تعطیلی دائمی این هتل کرد.

بیشتر از جهان