توصیه به استفاده داوطلبانه از ماسک صورت منطقی است

اولویت استفاده از ماسک های طبی باید به کادر پزشکی داده شود

رئیس کالج سلطنتی پزشکان عمومی بریتانیا می گوید «کاملا منطقی است» که از مردم خواسته شود در صورتی که سرفه می کنند ماسک صورت بپوشند تا خطر گسترش ویروس کرونا را محدود کنند.

اظهارات پروفسور مارتین مارشال، پیش از انتشار گزارش گروه موسوم به «گروه توصیه علمی در شرایط اضطراری» (سِیج) ارائه شده که قرار است روز پنجشنبه نظراتش را در مورد پوشیدن ماسک صورت اعلام کند.

اما او همچنین هشدار داد که هیچ شاهد و مدرکی وجود ندارد که افراد سالم از پوشیدن ماسک بهره می برند و در واقع ممکن است حتی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور مارشال در برنامه «تودی» رادیوی ۴ بی بی سی گفت: «هیچ پژوهشی وجود ندارد که ثابت کند اگر سالم و قوی هستید، پوشیدن ماسک به حفظ سلامت تان کمک می کند. در واقع اگر مردم ماسک بزنند این خطر وجود دارد که به آن دست زده و آن را جابجا کنند، بیشتر به چشمشان دست بزنند و خود را بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار بدهند.

او افزود: «اما منطقی است و عقل سلیم حکم می کند که اگر سرفه و عطسه می کنید، برای حفاظت از دیگران ماسک بپوشید.»

«فکر می کنم توصیه ای که خواهیم شنید این است که پوشیدن ماسک صورت امری داوطلبانه بوده و اجباری نیست؛ و منطقی است که با توجه به کمبود منابع (کمبود ماسک) که در حال حاضر با آن رو به رو هستیم، به کادر پزشکی که بیش از همه به ماسک های صورت نیازمندند فکر کنیم.»

پرفسور مارشال افزود: «ماسک های طبی موثرتر و مفیدترند اما در واقع کاملا کافی و موثر است که دستمال گردن یا تکه پارچه ای به دور دهانتان ببندید. به اندازه ماسک های طبی موثر نیست اما کافی است.»

با توجه به اظهارات پرفسور مارشال، انتظار می رود «سِیج» به دولت توصیه کند که اولویت استفاده از ماسک های طبی باید به کادر پزشکی داده شود، و مردم عادی نباید از ماسک صورت استفاده کنند، اما می توانند روی دهان و بینی اشان را با دستمال گردن یا ماسک های خانگی بپوشانند. 

در حال حاضر نظام درمان عمومی انگلستان (بخشی از بریتانیا) توصیه می کند کادر پزشکی از ماسک استفاده کنند اما این توصیه شامل حال مردم عادی در اماکن عمومی نمی شود.

برندون لوئیس، وزیر اول ایرلند شمالی می گوید هیچ تصمیم جدیدی پیش از اجلاس امروز گروه «سیج» اتخاذ نشده است.

او در برنامه صبحگاهی بی بی سی گفت: «امروز اجلاس «سیج» برگزار می شود، اما ما هنوز توصیه (جدیدی) برای وزرای کابینه نداریم. نمی خواهم در این امر تعجیل و نتیجه اجلاس را پیش بینی کنم.»

«در حال حاضر هیچ تغییری (در توصیه های پیشین) داده نشده است.»

هفته گذشته صادق خان، شهردار لندن گفت استفاده از ماسک صورت در وسائل ایاب و ذهاب عمومی باید اجباری شود و خواهان تجدیدنظر گروه «سیج» در این مورد شد.

او گفت پوشیدن ماسک صورت، علاوه بر حفظ فاصله اجتماعی و دیگر توصیه های دولت برای جلوگیری از شیوع کرونا در دوران قرنطینه، اقدام «حفاظتی مضاعفی» خواهد بود.

آقای صادق خان گفت: «شواهدی که دیده ام حاکی از آن است که پوشیدن ماسک های غیرطبی لزوما شانس ابتلا به ویروس را کاهش نمی دهد.»

«آنچه انجام می دهد این است که اگر کسی با عوارض یا بدون عوارض به ویروس کرونا آلوده شده باشد، شانس سرایت آن را به دیگران کاهش می دهد. بنابراین هرجا قادر نیستید فاصله اجتماعی خود را حفظ کنید، باید صورتتان را بپوشانید.»

بیشتر از جهان