هشدار مجدد فلسطینی‌ها به اسرائیل در مورد الحاق کرانه باختری

اسرائیل به دنبال تصرف مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل است

مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل در سال 2017، ثبت فهرست میراث فرهنگی یونسکو شد. عکس از: ‏AFP‏

از مدتی بدین سو، اسرائیل اقداماتی را در اطراف مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل آغاز کرده است که بیانگر تلاش و زمینه سازی برای الحاق کرانه باختری به قلمرو اسرائیل است. شهروندان فلسطینی ضمن ابراز نگرانی از اقدامات اخیر، بدین باورند که تل آویو سعی دارد طرح الحاق کرانه باختری را با احداث شهرک های یهودی نشین در اطراف مسجد ابراهیمی آغاز کند.

با آن که مقامات اسرائیلی کنترل این منطقه را به صورت کل در دست دارند و بیش از 63 درصد از محوطه بیرونی مسجد ابراهیمی به یهودیان اختصاص یافته است، اما اسرائیل سعی می کند اختیارات اداری و قانونی این منطقه را از دست فلسطین خارج کند و حاکمیت خود را بر سراسر این پهنه تحمیل کند. مقامات ارشد قضایی تل آویو به وزارت دفاع اسرائیل اجازه دادند تا برای مصادره اراضی واقع در اطراف مسجد ابراهیمی که متعلق به اداره اوقاف فلسطین می باشد، اقدام کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در واکنش به این اقدام، دولت فلسطین اقدامات اخیر اسرائیل در اطراف مسجد ابراهیمی را تجاوز آشکار و تلاش برای الحاق کرانه باختری به قلمرو اسرائیل خوانده و هشدار داده است که پیامدهای این اقدام می تواند فاجعه بار باشد.

در همین راستا، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خاطر نشان کرد که در صورت اقدام به الحاق هر بخشی از کرانه باختری به قلمرو اسرائیل، دولت فلسطین تمام تعهدات و توافق نامه های را که با اسرائیل و ایالات متحده به امضا رسانده است را ملغا اعلام می کند. محمود عباس علاوه کرد که دولت فلسطین این مسئله را به طور رسمی به تمام جهات های بین المللی از جمله واشنگتن و تل آویو اطلاع داده است که فلسطین هیچ اقدامی را در زمینه الحاق کرانه باختری بی پاسخ نخواهد گذاشت.

دولت فلسطین همچنان نامه های را در ارتباط به این موضوع به جامعه جهانی و رژیم اسرائیل فرستاده و هشدار داده است که در صورت مبادرت به الحاق کرانه باختری به قلمرو اسرائیل، رهبری فلسطین دست به چنان اقداماتی خواهد زد که پیامدهای آن برای اسرائیل و جامعه جهانی قابل تحمل نباشد.

نبیل ابو ردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: دولت فلسطین نامه های کتبی را به شورای امنیت سازمان ملل و گروه چهار خاورمیانه فرستاده و از آن ها خواسته است اسرائیل را از دست بردن به چینن اقدامی باز دارند؛ در غیر این صورت بایستی مسئولیت عواقب این امر را متحمل شوند. وی علاوه کرد که رهبری فلسطین سعی می کند اسرائیل و تمام جهت های بین المللی را اطلاع دهد که واکنش فلسطینی ها به طرح الحاق کرانه باختری بی سابقه خواهد بود؛ بنابر این، بهتر است جامعه جهانی پیش از آن که اوضاع از کنترل خارج شود دست به کار شود.

البته مسجد ابراهیمی که مساحت کلی آن حدود 5 هزار متر مربع است؛ از سال 1994 به دو بخش تقسیم شده است؛ بخش اول که 63  درصد مساحت را در بر می گیرد برای ساکنان شهرک های یهودی نشین و بخش دوم آن به مسلمانان اختصاص داده شده است. قابل ذکر است که 3 سال پیش فلسطینی ها توانستند مسجد ابراهیمی را به عنوان یک اثر فرهنگی و باستانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت کنند.

در همین راستا، حفظی ابو اسنینه، مدیر مسجد ابراهیمی می گوید: اسرائیل سعی می کند به منظور زمینه سازی برای به دست گرفتن کنترل مسجد ابراهیمی و اراضی مجاور آن، تمام توافق نامه های که اختیارات مسجد ابراهیمی را به شهرداری الخلیل ثابت می کند نقض کند و بدین شیوه، طرح الحاق کرانه باختری را به اجرا در آورد.

اما عادل شدید، کارشناس امور اسرائیل معتقد است که مصادره اراضی مسجد ابراهیمی، مقدمه برای تحمیل حاکمیت کامل اسرائیل بر شهر قدیمی الخلیل است و دولت اسرائیل تلاش دارد به صورت تدریجی کنترل این منطقه را به دست گیرد. وی علاوه کرد: مقامات اسرائیلی سعی دارند مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل را به شیوه "مسجد حسن بیک" در شهر یافا و یا "مسجد الجزار" در شهر عکا تحت تصرف خود در آورند، به گونه ی که کنترل مسجد به صورت کل در دست آن ها باشد و مسلمانان تنها حق نماز خواندن در آن را داشته باشند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia