مرخصی نازنین زاغری تا پایان اردیبهشت تمدید شد

وکیل مدافع زاغری: موکلم مشمول عفو است

نازنین زاغری در اولین روز مرخصی از زندان اوین، ۱۷ مارس ۲۰۲۰-Free Nazanin campaign / AFP

محمود بهزادی‌راد، وکیل مدافع نازنین زاغری رتکلیف از تمدید مرخصی او تا پایان اردیبهشت‌ماه خبر داد. اقدامی که می‌تواند امیدواری‌ نسبت به آزادی او را افزایش دهد.

بهزادی‌راد در گفتگو با ایلنا با اشاره به اینکه ۱۱ ماه از اجرای حکم نازنین زاغری باقی‌مانده است، گفت:«عفو شامل حال خانم زاغری می‌شود اما باید موضوع را از اجرای احکام پیگیری کنیم، چرا که تا کنون نام او در بین عفو شدگان نبده است.» وکیل نازنین زاغری در ادامه با اشاره به دستورالعمل قوه قضاییه برای عفو افرادی که زیر یک سال از اجرای حکم آنها باقی‌مانده،‌ ابراز امیدواری کرد که این عفو شامل حال زاغری شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نام نازنین زاغری در بین ۸۵ هزار زندانی بود که به گفته سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی حدود یک ماه قبل و به دنبال شیوع کرونا در ایران از زندان به مرخصی آمدند. نازنین از آن زمان با پابند الکترونیک در خانه والدین‌ خود زندگی می‌کند و اجازه ندارد بیش از ۳۰۰ متر از خانه دور شود.

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی و کارمند سابق بنیاد تامپسون رویترز است که چهار سال قبل در حال بازگشت به لندن در فرودگاه امام‌خمینی تهران بازداشت شد. او و دختر خردسالش برای دیدار والدین نازنین به ایران سفر کرده بودند.

از آن پس نازنین به اتهام کمک به براندازی نرم به پنج سال زندان محکوم شد. او این اتهام را رد می‌کند.

ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و از سوی دیگر بارها پیشنهاد مبادله نازنین را به لندن ارایه داده است. یکی از پیشنهادهایی که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز به آن اشاره کرده، پرداخت بدهی بریتانیا بابت قراداد تانک‌های چیفتن است که در دوره پهلوی و قبل از انقلاب اسلامی منعقد شده بود.

پیش‌تر حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در بریتانیا در گفتگو با روزنامه اعتماد ادعا کرده بود، دولت بریتانیا باید «به جای اقدامات غیرسازنده و شکست‌خورده‌ای مانند ‌اعطای حمایت دیپلماتیک»، موضوع نازنین زاغری-رتکلیف را «از حالت سیاسی خارج و به مجرای حقوقی و قضایی» هدایت کند.

بعیدی نژاد در ادامه مدعی شد: «اخیرا شاهد تغییر رویکرد دولت جدید انگلیس در خصوص این موضوع هستیم که امیدواریم با ثبات و پایداری این سیاست، به حل این پرونده کمک شود.»

بازداشت شهروندان خارجی یا دوتابعیتی و مبادله آنها با زندانیان ایرانی یا اموال و دارایی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته همواره ادامه داشته است.