رزمایش مواسات قربانی گرفت؛ امام‌جمعه ایرانشهر برکنار شد

علی خامنه‌ای در آخرین سخنرانی خود فرمان رزمایش کمک به محرومان را داده بود

شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در ایران امروز اعلام کرده است که شجاع‌الدین ابطحی، امام‌جمعه ایرانشهر از سمت خود استعفا داده و این شورا نیز با این درخواست موافقت کرده است.

روز شنبه کلیپی از امام‌جمعه ایرانشهر در فضای مجازی منتشر شد که او را در داخل خودرو و  در حال دادن پول به کارگران در یکی از میادین ایرانشهر نشان می‌داد. نحوه دادن پول به این کارگران و سخنان راننده آقای ابطحی، خشم کاربران را برانگیخته بود.

شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گفته است که موافقتش با استعفای امام‌جمعه ایرانشهر به دلیل «سوءاستفاده رسانه‌های معاند و هجمه علیه ائمه جمعه و روحانیت» بوده است در حالی که آقای ابطحی «تأکید کرده قصد کمک به کارگران را داشته است».

بحران‌های اقتصادی چند سال اخیر، ناکارآمدی اقتصادی، فساد، تحریم و اکنون بیماری کرونا سبب شده بخشی از جامعه ایرانی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شوند. ۵۰ اقتصاد‌دان عمدتاً نزدیک به حاکمیت در روز ۱۵ فروردین نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی نوشتند و به او اخطار دادند که تداوم وضعیت فعلی اقتصاد سبب برانگیخته شدن شورش‌های گسترده در نیمه دوم امسال خواهد شد.

پس از آن و در روز ۲۱ فروردین، علی خامنه‌ای در سخنانی که در محل قرنطینه‌اش ضبط شده بود، خواستار برگزاری «رزمایش گسترده برای مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا» شد.

هم‌زمانی این دستور علی خامنه‌ای با هشدارها در مورد شورش احتمالی مردم، هدف رزمایش مواسات را برای نیروهای تحت امرش روشن می‌ساخت.

یک روز پس از این سخنان، غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، یک نشست خبری برگزار کرد و گفت که «بسیج به‌عنوان تشکیلات مردمی گسترده که در سراسر کشور پایگاه دارد، در نظر دارد با محوریت ۵۴ هزار پایگاه در کل کشور، رزمایش سراسری کمک مؤمنانه را برگزار کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز ۲۶ فروردین نیز حسین سلامی، فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از تشکیل قرارگاهی با نام «امام حسن مجتبی» در سراسر کشور خبر داد که با ترکیبی از بنیادهای ثروتمند زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی و وزارت صمت، طرح‌ها و برنامه‌های کمک به نیازمندان و فقرا را در جامعه عهده‌دار شود.

بسیاری از ائمه جمعه در شهرهای مختلف نیز اعلام کردند که در رزمایش مواسات شرکت خواهند کرد.

نمایش تبلیغی امام‌جمعه ایرانشهر، بخشی از همین رزمایش بود که با همکاری سپاه و بسیج در سراسر کشور در جریان است.

شجاع‌الدین ابطحی از سال ۱۳۹۳ به امامت جمعه شهرستان ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان منصوب شد. او از روحانیون تندرو و وابسته به سپاه پاسداران است.

او در شش سال گذشته مواضعی تند علیه دولت و به نفع سپاه داشت و این سخنان در خبرگزاری‌های وابسته به این نیروی نظامی بازتاب می‌یافت.

بیشتر از