هشدار درباره افزایش مصرف مشروبات الکلی در دوران قرنطینه

محققان می‌گویند «دومین بحران سلامت» در کمین مردم است

محققان می‌کوشند دریابند چه تعداد از مردم برای تحمل فشار روانی، اضطراب و ملال دوران قرنطینه، به مصرف الکل روی آورده‌اند- Getty/AFP

محققان هشدار داده‌اند که افزایش مصرف مشروب در دوران همه‌گیری کووید۱۹ می‌تواند به «دومین بحران سلامت» منجر ‌شود.

محققان دانشگاه پورتموث در مورد افزایش سوء مصرف الکل در دوران قرنطینه و احتمال ابتلای افراد در معرض خطر به بیماری‌های بلندمدت‌تر، نگرانند و به همین علت مطالعه‌ای برای پژوهش در این مورد ترتیب داده‌اند.

گروهی از محققان این دانشگاه می‌کوشند دریابند که چه تعدادی از مردم برای تحمل فشار روانی، اضطراب و ملال دوران قرنطینه، به مصرف الکل روی آورده‌اند.

دکتر مت پارک از دانشگاه پورت‌مورث، گفت: «در نتیجه این دوره انزوا، ممکن است سوء مصرف الکل افزایش یابد و افراد در معرض خطر به آن معتاد شوند یا بیماران معتادی که ترک کرده‌اند، دوباره معتاد شوند. بنابراین، ممکن است در طول دوره شیوع جهانی بیماری و پس از آن، فشار بیشتری به نهادهای خدمات‌دهنده در زمینه مصرف الکل و مواد مخدر و کلاً به بخش‌های خدمات درمانی وارد آید.»

وی افزود: «قرنطینه میلیون‌ها نفر از جمعیت جهان و دور افتادن آنان از کار، دوستان و اعضای خانواده‌‌شان به این شکل، بی‌سابقه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر پارکر افزود: «نحوه برخورد افراد با این مشکل متفاوت است، اما شواهد نه چندان محکم زیادی نشان می‌دهند که مردم سراسر جهان در واکنش به شرایط جاری بیشتر الکل می‌نوشند.»

در این نظرسنجی از داوطلبان ناشناس پرسیده‌اند که میزان مصرف الکل، فشار روانی و ملال خود را هر هفته گزارش کنند، و تغییرات را ثبت می‌کنند.

جیمز کلی، دانشجوی دکترای اجراکننده این نظرسنجی، گفت: «در اولین هفته اجرای این نظرسنجی مردم از سراسر جهان، از جمله از بریتانیا، آمریکا، استرالیا و اروپا، در آن شرکت کرده‌اند.»

«امیدواریم در نهایت با استفاده از نتایج این نظرسنجی بتوانیم به نهادهای حوزه سلامت و دولت‌ها کمک کنیم که برای رویارویی با دومین بحران سلامت، که ممکن است در صورت افزایش تعداد مصرف‌کنندگان افراد به وجود آید، آماده شوند و با آن مقابله کنند.»

در پژوهشی دیگر که شرکت نظرسنجی آپینیوم برای مؤسسه خیریه «الکل چنج» بریتانیا انجام داده است، از هر پنج نفری که در بریتانیا هر روز الکل می‌نوشند، یکی گفته است که میزان مصرفش در دوران قرنطینه بیشتر شده است.

از این گذشته در میان ۲هزار نفر شرکت‌کننده در نظرسنجی، از هر سه نفر یک نفر گفته است که سعی می‌کند قدم به قدم مصرف الکل را کم یا متوقف کند.

استاد سر ایان گیلمور، رئیس سازمان اتحاد سلامت الکل بریتانیا، گفت خبر خوبی است که مردم به فکر کم کردن مصرف الکل هستند، اما نگرانی درباره افرادی که هر روز می‌نوشند، بیشتر شده است.

او گفت: «کم کردن مصرف الکل نه تنها به سلامت خودمان کمک می‌کند، بلکه در درازمدت باعث حفظ سلامت عموم مردم نیز می‌شود. پس این رویه‌های سالم باید ادامه یابد.»

وی افزود: «با توجه به این مطالب، قرنطینه برای بسیاری از معتادان به الکل، افرادِ در حال ترک‌ یا کسانی که مصرف الکل‌شان در چند هفته اخیر به شدت بیشتر شده، تجربه‌ای دشوار است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی